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  1. Education
  2. Master Degree
  3. Antropologia Culturale e Sociale [F0102R]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Research Methods in Social and Cultural Anthropology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Research Methods in Social and Cultural Anthropology
Course ID number
2526-1-F0102R001
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
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Titolo

Metodologia della ricerca antropologica

Argomenti e articolazione del corso

Il corso intende problematizzare le condizioni del lavoro sul campo, analizzando le concrete attività di ricerca, di elaborazione teorica e di restituzione testuale. Discute criticamente la pratica etnografica alla luce dei profondi cambiamenti nelle condizioni, nelle funzioni e nelle finalità della ricerca scientifica nel mondo contemporaneo. Confrontando le monografie classiche con le produzioni più recenti, coniuga l’analisi dei fondamenti epistemologici e teorici dei diversi metodi con l’esame delle tecniche etno-grafiche e con le loro applicazioni e usi sociali .

Obiettivi

Conoscenza e comprensione

  • Promuovere il dialogo fra riflessione teorica e ricerca etnografica in modo critico autonomo e creativo.
  • Fornire conoscenze solide e sistematiche nell’ambito delle scienze antropologiche, individuandone le specificità metodologiche, le connessioni interdisciplinari e le possibilità applicative.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Sviluppare la capacità di scegliere fra le differenti metodologie e le competenze richieste dall'applicazione dei saperi disciplinari.
  • A partire dall’analisi dei casi etnografici, esercitare lo sguardo trasversale e comparativo della disciplina sull’analisi critica delle società contemporanee.

Autonomia di giudizio

  • Comprendere la complessità dei processi culturali e sociali, utilizzando diverse prospettive, modelli teorici e fonti attendibili; valutare le conseguenze delle proprie azioni e decisioni, assumendo un atteggiamento riflessivo ed eticamente responsabile.

Abilità comunicative

  • Esprimere con chiarezza idee, conoscenze e argomentazioni; formulare giudizi fondati, integrando le informazioni prodotte.

Capacità di apprendimento

  • Affinare e sviluppare le proprie metodologie di apprendimento, individuando e elaborando, in modo autonomo e indipendente, i propri oggetti e temi di studio.

Gli studenti sono invitati a partecipare attivamente alle lezioni, incrementando l’autonomia di giudizio e le abilità comunicative.

Metodologie utilizzate

Il corso consiste in 19 lezioni (13 lezioni in presenza e 6 erogate da remoto per un totale di 56 ore). Tutti gli incontri in presenza avranno una natura erogativa e interattiva in media del 50% e 50% delle ore totali. Le lezioni saranno in italiano.

Il corso si avvale di metodologie diversificate: lezioni frontali, discussioni in classe su materiali quali testi (inclusi quelli in programma per l’esame), slide, documenti audiovisivi forniti dal docente o autonomamente proposti dagli studenti; partecipazione di ricercatori che presentano ricerche in corso.

Materiali didattici (online, offline)

Materiali didattici (online, offline)

Programma e bibliografia

Il corso riflette criticamente sul rapporto fra basi epistemologiche, prospettive teoriche e applicazioni metodologiche. Analizza i differenti metodi utilizzati dall’antropologia, dagli esordi fino alla contemporaneità. Contrappone la concezione moderna della scienza agli sviluppi scientifici contemporanei per indagare come le basi epistemologiche determinino le concrete condizioni dell’attività di ricerca, i micro-processi della vita quotidiana, le modalità dell'incontro etnografico, la traduzione attraverso confini culturali e linguistici, i problemi etici e il ruolo sociale dell’antropologo. Articola i principali problemi metodologici con le opzioni teoriche ed etiche: dalla scelta del campo e dell’oggetto di ricerca, all’elaborazione del progetto nel dialogo con la letteratura scientifica; dall’ingresso sul campo e dall’elaborazione dell’autorità etnografica, alle relazioni con gli interlocutori; dalla produzione di dati (questionari osservazione, interviste, storie di vita ecc.) alla loro organizzazione; dalle modalità di scrittura etnografica (note, appunti, diari, testo finale) all’elaborazione teorica e alla restituzione dei risultati della ricerca ai diversi interlocutori, interni od esterni al mondo accademico.
Si consiglia di affrontare lo studio dei testi secondo il seguente ordine:

  1. testo teorico-pratico e ordine del dis-corso: Malighetti R. Molinari A. 2016;
  2. confronto con due modalità di intendere e praticare il lavoro sul campo: Malinowski B. 1922 VS Malighetti R. 2008;
    1. il ruolo sociale della disciplina: Malighetti R. 2020.

Questa la bibliografia

  1. Malighetti R., Molinari A. 2016, Il metodo e l’antropologia. Il contributo di una scienza inquieta, Raffaello Cortina, Milano.
  2. Malinowski B. 1922, Gli Argonauti del Pacifico occidentale. Riti magici e vita quotidiana nella società primitiva ( qualsiasi edizione in qualsiasi lingua).
  3. Malighetti R. 2004, Il Quilombo di Frechal. Identità e lavoro sul campo in una comunità brasiliana di discendenti di schiavi, Raffaello Cortina Editore, Milano.
  4. Malighetti R. (a cura di) 2020, Antropologia Applicata. I problemi e le prospettive, Morcelliana, Brescia.

Modalità d'esame

L’esame è costituito da una prova orale volta a verificare le conoscenze acquisite attraverso lo studio critico dei testi inseriti nel programma d’esame. Verrà valutata l’acquisizione dello specifico linguaggio disciplinare e la capacità di articolare e discutere criticamente gli argomenti del corso.
La scelta del colloquio orale come modalità di esame risulta coerente con gli obiettivi dell'insegnamento, in quanto consente grazie a una situazione comunicativa dialogica di interagire con lo studente per valutarne le capacità di comprensione critica dei temi del corso e di connessione tra teoria e pratica.

Orario di ricevimento

Prima di ogni lezione su appuntamento da concordare via email

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Dott.ssa Annalisa Molgora

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
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Course title

Methodologies of the anthropological research

Topics and course structure

The course aims to problematize the conditions of fieldwork, analyzing the concrete research activities, the theoretical elaborations and the textual restitutions. It critically discusses the ethnographic practice in the context of the profound changes in the conditions, functions and aims of the research in the contemporary world. Comparing the classic monographs with the most recent productions, it combines the analysis of the epistemological and theoretical foundations of the different methods with the examination of the ethno-graphic fieldwork techniques and their applications and social uses.

Objectives

Knowledge and understanding

  • Promoting dialogue between theoretical reflection and ethnographic research in a critical, independent and creative manner.
  • Providing solid and systematic knowledge in the field of anthropological sciences, identifying their methodological specificities, interdisciplinary connections and application possibilities.

Ability to apply knowledge and understanding

  • Developping the ability to choose between the different methodologies and skills required by the application of disciplinary knowledge.
  • Starting from the analysis of ethnographic cases, exercising a cross-disciplinary and comparative approach to the critical analysis of contemporary societies.

Autonomy of judgement

  • Understanding the complexity of cultural and social processes, using different perspectives, theoretical models and reliable sources.
  • Evaluating the consequences of one's actions and decisions, adopting a reflective and ethically responsible attitude.

Communication skills

  • Expressing ideas, knowledge and arguments clearly
  • Formulating well-founded judgements, integrating the information produced.

Learning skills

  • Refining and develop one's own learning methodologies, identifying and elaborating, autonomously and independently, one's own objects and topics of study.

Students are encouraged to participate actively in lessons, increasing their autonomy of judgement and communication skills.

Methodologies

The course consists of 19 lessons (13 in-person lessons and 6 delivered remotely, for a total of 56 hours). All the lessons will be interactive, with an average of 50% of the total hours spent on teaching and 50% on interactive activities. Lessons will be held in Italian.

The course uses diversified methodologies: lectures; class discussions; the use of slides, audiovisual documents provided by the teacher or by the students; participation of researchers presenting their works.

Online and offline teaching materials

Online and offline materials.

Programme and references

The course critically reflects on the relationship between epistemological foundations, theoretical perspectives and methodological applications. It opposes the modern conception of science with the contemporary scientific acquisitions in order to identify the impact of the episteological foundations on the concrete conditions of the research activities, on the microprocesses of everyday life, on the asymmetry of the ethnographic encounter, on the translations across cultural and linguistic boundaries, on ethical problems and on the social role of the anthropologist. It articulates the main methodological problems with the teoretical and ethical options: from the choice of the field and of the object of the research, to the development of the project; from the elaboration of the ethnographic authority, to the relations with the interlocutors; from the production of data (observation questionnaires, interviews, life stories, etc.) to their organization; from the different ethnographic writings (notes, notes, diaries, final text) to the theoretical elaboration and the return of the results of the research to the various interlocutors, internal or external to the academic world.
Texts in English will be provided to students on request.

Assessment methods

The exam aims at verifying the knowledge acquired through the critical study of the texts. It will asses the acquisition of the specific disciplinary language and the ability to articulate and discuss the topics of the course.
The choice of the oral form is consistent with the objectives of the course. It solicits a dialogic communicative situation and an interaction between teacher and with the student in order to evaluate the ability to critically understand the topics of the course and to connect theory and practice.

Office hours

Before classes by appointment.

Programme validity

Two academic years

Course tutors and assistants

Annalisa Molgora

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
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Key information

Field of research
M-DEA/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RM
    Roberto Malighetti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

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