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  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Systems of Thought and History of Mentalities
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Systems of Thought and History of Mentalities
Course ID number
2526-1-F0102R007
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Titolo

Intersoggettività o transindividualità: una alternativa per le scienze umane

Argomenti e articolazione del corso

Il corso si proporrà di mostrare, attraverso una ricostruzione storica che attarverserà alcuni autori-chiave della filosofia moderna e contemporanea, l'importanza e l'enjeu dell'alternativa categoriale intersoggettività/transindividualità.

Obiettivi

Stimolare la riflessioni dello studente su una alternativa categoriale di grande rilevanza per gli studi antropologici, offrendo una serie di strumenti concettuali che ne permettano una comprensione critica.
Più in dettaglio, il corso fornirà conoscenze e competenze utili alle studentesse e agli studenti per formarsi in vista dei diversi ambiti lavorativi indicati nel regolamento didattico del CdS di Scienze antropologiche.
Con questo insegnamento si intendono in particolare sostenere i seguenti apprendimenti:

  1. Conoscenze e capacità di comprensione
    – Sviluppare una conoscenza critica e articolata dello specifico funzionamento delle due categorie;
  2. Conoscenze e capacità di comprensione applicate
    – Applicare concetti, conoscenze, sguardo epistemico critico utili ad affrontare situazioni e problematiche antropologiche;
  3. Autonomia di giudizio
    – Acquisire e consolidare capacità di analisi e di pensiero critico funzionali, assumendo posizioni etico-politiche ed epistemologiche riflessive e propositive.
  4. Abilità comunicative
    – Sviluppo delle capacità di comunicare con efficacia le dinamiche relazionali e i loro addentellati socio-istituzionali nelle diverse configurazioni lavorative, con conseguente capacità di attivare procedure adeguate, a partner tanto non professionali quanto professionali;
  5. Capacità di apprendimento
    – Capacità di organizzazione e di rielaborazione delle conoscenze;
    – Capacità di individuare metodi e strumenti a supporto della propria e altrui crescita personale e professionale.

Metodologie utilizzate

Lezione frontale e discussione. Tutti gli incontri in presenza avranno una natura erogativa e interattiva in media del 60% e 40% delle ore totali.
Le lezioni saranno integralmente erogate in presenza ed in italiano.

Materiali didattici (online, offline)

I materiali saranno caricati man mano che procedono le lezioni.

Programma e bibliografia

IL TRANSINDIVIDUALE. Soggetti, relazioni, mutazioni, a cura di Etienne Balibar e Vittorio Morfino, Mimesis, Milano 2014.

Vittorio Morfino, Intersoggettività o Transindividualità. Materiali per un'alternativa, Manifestolibri, Roma 2022.

Modalità d'esame

Colloquio orale, teso ad accertare la conoscenza e la comprensione dei testi indicati in bibliografia nonché la capacità da parte degli studenti di inquadrare i concetti filosofici in una prospettiva storica. Elemento di valutazione sarà anche la padronanza del lessico teorico come pure la capacità di argomentare con chiarezza a favore o contro una tesi particolare. Infine saranno valutati l'autonomia di giudizio e le abilità comunicative. Naturalmente la scelta del colloquio orale come modalità di esame risulta coerente con gli obiettivi dell'insegnamento, in quanto consente grazie a una situazione comunicativa dialogica di interagire con lo studente per valutarne le capacità di comprensione critica dei temi del corso, di traduzione in termini antropologici e di relazione tra teoria e pratica.

Orario di ricevimento

Mercoledì 15, 00 17, 00

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Luca Grecchi, Gianluca Pozzoni, Guido Mangialavori, Aurelia Delfino, Simone Lanza

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
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Course title

Intersubjectivity or transindividuality: an alternative for the human sciences

Topics and course structure

The course aims to outline, through a historical reconstruction that will examine some key authors of modern and contemporary philosophy, the importance and significance of the categorical alternative between intersubjectivity and transindividuality.

The examination may be given in English

Objectives

To stimulate students' reflection on a categorical alternative of great relevance to anthropological studies, offering a series of conceptual tools that enable critical understanding. More specifically, the course will provide students with knowledge and skills useful for training in the various fields of work indicated in the teaching regulations of the Anthropological Sciences degree programme. This course aims to support the following learning outcomes in particular:

  1. Knowledge and understanding – Develop a critical and articulated knowledge of the specific functioning of the two categories;
  2. Applied knowledge and understanding – Apply concepts, knowledge and critical epistemic perspectives useful for addressing anthropological situations and issues;
  3. Autonomy of judgement – Acquire and consolidate functional analytical and critical thinking skills, taking reflective and proactive ethical-political and epistemological positions.
  4. Communication skills – Develop the ability to effectively communicate relational dynamics and their socio-institutional implications in different work contexts, with the resulting ability to activate appropriate procedures with both professional and non-professional partners;
  5. Learning skills – Ability to organise and rework knowledge; – Ability to identify methods and tools to support one's own and others' personal and professional growth.

Methodologies

Lectures and class discussions. All in-person meetings are interactive and account for an average of 60% of the total hours. The lessons will be delivered entirely in personand in italian.

Online and offline teaching materials

The materials will be uploaded as the lessons progress.

Programme and references

Any readings in English must be agreed upon with the professor.

Assessment methods

Spoken exam, aimed at verifying the knowledge and understanding of the texts indicated in the bibliography as well as the students' ability to frame philosophical concepts in a historical perspective. Evaluation element will also be the mastery of the theoretical lexicon as well as the ability to argue clearly for or against a particular thesis. Finally, autonomy of judgment and communication skills will be evaluated.Of course, the choice of an oral assessment is consistent with the objectives of the course, as it allows for interaction with students through dialogue, enabling the teacher to evaluate their critical understanding of the course topics, their ability to translate them into antropological terms, and their understanding of the relationship between theory and practice.

Office hours

Wednesday 15, 00- 17, 00

Programme validity

The validity of the programms is two academical years

Course tutors and assistants

Luca Grecchi, Gianluca Pozzoni, Guido Mangialavori, Aurelia Delfino, Simone Lanza

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
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Key information

Field of research
M-FIL/01
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • VM
    Vittorio Morfino

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
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