Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Matematica [F4002Q - F4001Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Algebraic and Complex Geometry
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Algebraic and Complex Geometry
Course ID number
2526-1-F4002Q009
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

  • Conoscenza e capacità di comprensione Gli studenti e le studentesse avranno acquisito una solida conoscenza dei fondamenti della geometria Complessa, in particolare superfici di Riemann, varietà compesse, metriche di Kähler. Sapranno comprendere il legame tra strutture complesse e propreità geometriche algebriche.
  • Capacità di applicare conoscenza e comprensione Gli studenti e le studentesse saranno in grado di applicare le nozioni apprese a esempi concreti, verificando le proprietà geometriche delle varietà complesse. Sapranno studiare la geometria di superficie di Riemann, analizzare una metrica di Kaehler anche per esempi significativi, verificare se una varietà copmlessa è algebrica.
  • Autonomia di giudizio L'insegnamento mira a sviluppare la capacità di analizzare criticamente e produrre giuizi autonomi sulla base degli strumenti appressi.
  • Abilità comunicative Gli strummenti appresi daranno a sudenti e sdudentesse la capacità di formulare agomenti chiari e rigorosi per descivere, sia oralmente che per iscritto, proprietà di varietà complesse.
  • Capacità di apprendere L'insegnamento fornirà gli strumenti teorici e metodologici per affrontare in autonomia lo studio di sviluppi avanzati della geometria Complessa e Algebrica.

Contenuti sintetici

Superfici di Riemann, varietà complesse, divisori , line budle, meritche di Kähler.

Programma esteso

  • superfici di Riemann
  • funzioni olomorfe e meromorfe
  • rivestimenti ramificati
  • teorema di Rimann-Hurwitz
  • forme olomorfe e meromorfe
  • teorema di Riemann-Roch
  • funzioni olomorfe in più variabili
  • varietà complesse
  • divisori e line bundle
  • scoppiamenti in punti
  • metriche di Kähler

Prerequisiti

Nozioni di base algebra lineare e multilineare, topologia generale, calcolo differenziale in più variabili. Utili gli argomenti del corso di Analisi Complessa del III anno.

Modalità didattica

28 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa, in presenza. Il corso sarà tenuto in lingua italiana, o inglese se necessario.

Materiale didattico

  • P. Griffiths Introduction to Algebraic Curves (AMS)
  • Jost, J. Compact Riemann Surfaces (Springer)
  • Huybrechts, D. Complex Geometry: an introduction (Springer)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale sul contenuto del corso, approfondimenti, rielaborazione ed esposizione personale.

Durante l'orale è possibile che venga chiesta la risoluzione di esercizi semplici, e rilevanti con il programma svolto, assieme alla discussione degli aspetti teorici. Il voto è complessivo, senza che ci siano voti disgiunti per la capacità di risolvere esercizi o di affrontare argomenti teorici.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

  • Knowledge and Understanding Students will have acquired a solid foundation in the fundamentals of Complex Geometry, particularly Riemann surfaces, complex manifolds, and Kähler metrics. They will understand the connection between complex structures and algebraic-geometric properties.
  • Ability to Apply Knowledge and Understanding Students will be able to apply the concepts they have learned to concrete examples, verifying the geometric properties of complex manifolds. They will be capable of studying the geometry of Riemann surfaces, analyzing a Kähler metric (including significant examples), and determining whether a complex manifold is algebraic.
  • Independent Judgment The course aims to develop students' ability to critically analyze and form independent judgments based on the tools they have acquired.
  • Communication Skills The tools learned will enable students to formulate clear and rigorous arguments—both orally and in writing—to describe the properties of complex manifolds.
  • Learning Skills The course will provide the theoretical and methodological tools needed to independently pursue advanced studies in Complex and Algebraic Geometry.

Contents

Riemann surfaces, complex manifolds, divisors, line bundles, Kähler metrics.

Detailed program

  • Riemann surfaces
  • Holomorphic and meromorphic functions
  • branched coverings
  • Rimann-Hurwitz Thereom
  • Holomorphic and meromorphic forms
  • Riemann-Roch Theorem
  • holomorphic functions in several variables
  • complex manifolds
  • divisors and line bundles
  • blow-up in a point
  • Kähler metrics

Prerequisites

Fundamentals of linear and multilinear algebra, general topology, and multivariable differential calculus. Topics from the third-year Complex Analysis course will be useful.

Teaching form

28 2-hour lectures, delivered in-person in a didactic format. In Italian, or english if needed.

Textbook and teaching resource

  • P. Griffiths Introduction to Algebraic Curves (AMS)
  • Jost, J. Compact Riemann Surfaces (Springer)
  • Huybrechts, D. Complex Geometry: an introduction (Springer)

Semester

First semester

Assessment method

The exam will cover the course content, further insights, as well as highlights independent analysis and delivery.

During the oral exam, students may be asked to solve simple exercises relevant to the course program, alongside a discussion of theoretical aspects. The final overall grade, with no separate scores for problem-solving abilities or theoretical knowledge.

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
MAT/03
ECTS
8
Term
First semester
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AD
    Alberto Della Vedova

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics