Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Clinica [F5111P - F5107P]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Assessment and Intervention in Healthy and Pathological Ageing
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Assessment and Intervention in Healthy and Pathological Ageing
Course ID number
2526-1-F5111P010
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Modelli e tecniche di Intervento e riabilitazione

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
• Approcci teorici e metodologici in psicologia cognitiva e neuropsicologia dell’invecchiamento
• Fondamenti di neuropsicologia dell’invecchiamento normale e patologico
• Strumenti psicometrici per la valutazione del decadimento cognitivo
• Metodi di stimolazione cognitiva in soggetti sani e con demenza
• Casi clinici di pazienti con deterioramento cognitivo
• Nuove tecnologie applicate alla pratica neuropsicologica

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
• Iter diagnostico in neuropsicologia dell’invecchiamento
• Discussione critica di casi clinici di deterioramento cognitivo
• Linee guida di gestione di gruppi di stimolazione cognitiva

Autonomia di giudizio
Attraverso la discussione aperta ed il confronto in aula durante le lezioni sui temi più rilevanti nell'ambito dell'invecchiamento sano e patologico, il corso mira a far acquisire una prospettiva critica e autonoma nell’analisi dei principali modelli teorici e delle evidenze empiriche, favorendo l’elaborazione personale di ipotesi interpretative e soluzioni teoriche.

Abilità comunicative
La modalità di esame, che prevede la sola forma orale con colloquio sugli argomenti trattati a lezione ed il materiale in bibliografia, mira a rafforzare le competenze comunicative di concetti complessi relativi all'invecchiamento sano e patologico, utilizzando un linguaggio scientifico adeguato e adattando il registro comunicativo al contesto accademico e professionale.

Capacità di apprendimento
La presenza in bibliografia di recenti articoli scientifici in inglese mira a stimolare l’autonomia nello studio e la capacità di approfondire criticamente i temi trattati mediante l’uso di fonti scientifiche aggiornate.

Contenuti sintetici

Il corso si propone di fornire un inquadramento teorico dei cambiamenti cognitivi e psicofisiologici dell'invecchiamento, affrontando i principali modelli teorici e i risultati delle ricerche più recenti sull’argomento. Verranno illustrate le varie forme di declino cognitivo, le loro caratteristiche ed i meccanismi psicofisiopatologici sottostanti.
Verranno presentati l’iter, gli strumenti e i criteri diagnostici per la diagnosi differenziale tra invecchiamento sano e invecchiamento patologico, tra demenza e pseudodemenza e tra demenze primarie e secondarie. Verranno illustrati casi clinici utili alla valutazione neuropsicologica.
Infine, saranno presentati i training di potenziamento del funzionamento cognitivo nell’invecchiamento sano e patologico, illustrando anche i più recenti ausili, come tecniche di stimolazione cerebrale non invasiva e dispositivi di realtà virtuale.

Programma esteso

  • I fondamenti teorici e metodologici della psicologia dell' invecchiamento.
  • I cambiamenti cerebrali, cognitivi, emotivi e di personalità nell'invecchiamento sano
  • I modelli neurocognitivi sull'invecchiamento sano
  • I fondamenti teorici dell’invecchiamento patologico (demenza)
  • L’esame neuropsicologico clinico nel deterioramento cognitivo
  • Mild Cognitive Impairment
  • Malattia di Alzheimer e forme atipiche
  • Le demenze vascolari
  • Le demenze fronto-temporali
  • La malattia di Parkinson ed i parkinsonismi atipici
  • La demenza da Corpi di Levy
  • I trattamenti di potenziamento delle funzioni cognitive nell’invecchiamento sano
  • I trattamenti neuropsicologici nell’invecchiamento patologico
  • Le nuove tecnologie applicate al potenziamento cognitivo dell’invecchiamento sano e patologico

Prerequisiti

Una buona conoscenza dei fondamenti del funzionamento cerebrale e delle basi epistemologiche della neuropsicologica consentirà una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

Indicativamente il 70% delle lezioni sarà svolta in modalità erogativa (lezione frontale) in presenza e il 30% sarà svolta in modalità interattiva in presenza (discussioni, casi clinici, presentazione di strumenti neuropsicologici, esercitazioni pratiche)

ll materiale (slide delle lezioni e articoli scientifici di approfondimento) verrà reso disponibile sul sito e-learning del corso.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La modalità d'esame è solo orale.
L'esame consta in un colloquio sugli argomenti trattati a lezione, i libri di testo e gli articoli scientifici presenti in bibliografia.
Le domande poste durante l'esame mirano ad accertare in modo estensivo la preparazione dello studente, valutando la capacità di ragionare criticamente e creare collegamenti tra le conoscenze acquisite. I criteri di valutazione che concorreranno al voto finale sono: accuratezza delle risposte , adeguatezza dei contenuti, organizzazione logica e formale delle risposte nonchè l'uso di una terminologia specifica e adeguata al contesto accademico e professionale. Verrà anche valutata l'autonomia di giudizio e la capacità di riflettere in modo critico sugli argomenti trattati.

Testi di riferimento

Neuropsicologia delle demenze (2020). A Cura di: Costanza Papagno e Nadia Bolognini. Il Mulino.

De Beni, R., & Borella, E. (Eds.), Psicologia dell'invecchiamento e della longevità. Bologna, Il Mulino, 2015.

Ulteriore materiale didattico verrà fornito durante il corso

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

Models and techniques for treatment and rehabilitation

Learning objectives

Knowledge and understanding
• Theoretical and Methodological Approaches in Cognitive Psychology and Neuropsychology of Aging
• Foundations of Normal and Pathological Aging Neuropsychology
• Psychometric Tools for Assessing Cognitive Decline
• Methods of Cognitive Stimulation in Healthy Individuals and patients with Dementia
• Clinical Cases of Patients with Cognitive Decline
• New Technologies Applied to Neuropsychological Practice

Applying knowledge and understanding
• Diagnostic procedure in Neuropsychology of Aging
• Critical Discussion of Clinical Cases of Cognitive Decline
• Guidelines for Managing Cognitive Stimulation Groups

Making Judgements
Through open discussion and classroom debate on key topics related to healthy and pathological aging, the course aims to foster a critical and independent perspective in the analysis of major theoretical models and empirical evidence. It encourages the personal development of interpretative hypotheses and theoretical solutions.

Communication Skills
The exam, which consists solely of an oral interview on the topics covered in class and the materials included in the bibliography, is designed to strengthen the ability to communicate complex concepts related to healthy and pathological aging. It emphasizes the use of appropriate scientific language and the adaptation of communication style to academic and professional contexts.

Learning Skills
The inclusion of recent scientific articles in English in the course bibliography is intended to promote independent study and the ability to critically explore course topics through the use of up-to-date scientific sources.

Contents

The course aims to provide a theoretical overview of cognitive and psychophysiological changes associated with aging, addressing the main theoretical models and the latest research findings in the field. It will cover various forms of cognitive decline, their characteristics, and the underlying psychophysiological mechanisms.
The course will present the diagnostic process, assessment tools, and criteria for differential diagnosis between healthy aging and pathological aging, between dementia and pseudodementia, and between primary and secondary dementias. Clinical cases will be presented to facilitate neuropsychological evaluation.
Furthermore, the course will introduce cognitive enhancement training programs for both healthy and pathological aging, highlighting the latest aids and cutting-edge techniques such as non-invasive brain stimulation and virtual reality devices.

Detailed program

  • Theoretical and Methodological Foundations in the Psychology of Ageing
  • The cerebral, cognitive, emotive and personality changes in healthy ageing
  • Neurocognitive models on healthy ageing
  • Theoretical Foundations of Pathological Aging (Dementia)
  • Clinical Neuropsychological Examination in Cognitive Decline
  • Mild Cognitive Impairment
  • Alzheimer's Disease and Atypical Forms
  • Vascular Dementias
  • Frontotemporal Dementias
  • Parkinson's Disease and Atypical Parkinsonism
  • Dementia with Lewy Bodies
  • Cognitive Enhancement Treatments in Healthy Aging
  • Neuropsychological Treatments in Pathological Aging
  • New Technologies Applied to Cognitive Enhancement in Healthy and Pathological Aging

Prerequisites

A good background on foundations of brain functioning and epistemological bases of neuropsychology will enable a more informed use of the content of the course.

Teaching methods

Approximately 70% of the lessons will be heldin-person (lectures) and 30% will be carried out, still in person, but in an interactive (discussions, clinical cases, presentation of neuropsychological tools, practical exercises).

The course materials, including lecture slides and scientific articles for further study, will be made available on the course's e-learning website.

Assessment methods

The exam format is oral only.
The exam consists of an oral interview covering the topics discussed during the lectures, the textbooks, and the scientific articles included in the bibliography.
The questions asked during the exam are designed to extensively assess the student's preparation, evaluating their ability to think critically and to make connections between the knowledge acquired.
The evaluation criteria contributing to the final grade include: accuracy of the answers, adequacy of the content, logical and formal organization of responses, and the use of terminology appropriate to the academic and professional context.
Autonomy of judgment and the ability to critically reflect on the topics covered will also be assessed.

Textbooks and Reading Materials

Neuropsicologia delle demenze (2020). A Cura di: Costanza Papagno e Nadia Bolognini. Il Mulino.

De Beni, R., & Borella, E. (Eds.), Psicologia dell'invecchiamento e della longevità. Bologna, Il Mulino, 2015.

Additional teaching material will be provided during the course

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/02
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LR
    Leonor Josefina Romero Lauro
  • LV
    Laura Veronelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics