Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Clinica [F5111P - F5107P]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Statistical Methods for Clinical and Healthcare Psychology
  2. Summary
Insegnamento con partizioni Course full name
Statistical Methods for Clinical and Healthcare Psychology
Course ID number
2526-1-F5111P001
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Modelli e tecniche di intervento e di riabilitazione

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

· Tecniche statistiche per dati correlazionali

· Tecniche statistiche per dati sperimentali

· Relazioni semplici e complesse fra variabili di diverso tipo

· Concetti di base della misurazioni in psicologia

· Comprensione avanzata delle caratteristiche di una misura psicologica.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

· Saper analizzare i dati di diversi tipi di disegni di ricerca

· Capire e valutare la qualità delle analisi statistiche presenti in letteratura

· Saper analizzare e capire relazioni semplici e complesse tra variabili

· Valutare criticamente e utilizzare diversi tipi di misure psicologiche

· Utilizzo avanzato del software Jamovi

Autonomia di giudizio
Gli studenti acquisiranno la capacità di integrare in modo autonomo competenze metodologiche e teoriche nell'utilizzo delle tecniche statistiche in psicologia, applicandole per valutare criticamente studi precedenti e analizzare nuovi dati in diversi ambiti della psicologia, tenendo conto delle specifiche criticità di ciascuna tecnica e delle diverse situazioni operative. Questo obiettivo sarà raggiunto attraverso discussioni in aula e sessioni di laboratorio.

Abilità comunicative
Gli studenti svilupperanno competenze che consentono di comunicare efficacemente le analisi statistiche e i relativi risultati, in linea con le più recenti indicazioni dell’American Psychological Association, riuscendo così a interagire in modo efficace con professionisti provenienti da ambiti differenti.

Capacità di apprendimento
Il corso favorirà la capacità di leggere criticamente la letteratura recente in psicologia che impiega metodi quantitativi. Inoltre, attraverso la proposta di articoli come letture consigliate, sarà stimolata la capacità di apprendere nuovi sviluppi e innovazioni provenienti dalla letteratura scientifica internazionale, permettendo agli studenti di aggiornare le proprie competenze in un campo in rapida evoluzione.

Contenuti sintetici

ll corso presenta una serie di tecniche statistiche e concetti metodologici utili per l’acquisizione e l'analisi dei dati caratteristici della ricerca psicologica, sia sperimentale che sul campo. Sono presentate tecniche univariate e multivariate. Particolare rilievo è dato al tipo di risultati ottenibili ed alla loro interpretazione. Sono anche sviluppati alcuni concetti fondamentali della misurazione in psicologia.

Programma esteso

Lezioni frontali

· Modelli statistici ed inferenza

· Modello lineare generale

· Mediazione e moderazione

· Analisi dei disegni a misure ripetute

· Modello lineare generalizzato

· Teoria della misura

· Attendibilità e validità

· Analisi fattoriale

Esercitazioni

Apprendimento del software statistico Jamovi ed esercitazioni pratiche sull’analisi dei dati

Prerequisiti

Fondamenti di statistica descrittiva (indici di tendenza centrale e di dispersione); Fondamenti di statistica inferenziale. T-test, correlazione, regressione lineare semplice.

Metodi didattici

Didattica Erogativa (lezioni frontali - 42 ore) e interattiva (esercitazioni - 18 ore). Il corso e le esercitazioni si tengono in presenza.

Nelle lezioni frontali vengono affrontate le basi teoriche delle tecniche statistiche in programma, la loro applicabilità, con particolare enfasi sulla loro interpretazione. Con l’ausilio di numerosi esempi presi dalla letteratura psicologica, si mira a rendere comprensibili le nozioni di statistica a studenti e studentesse con diversi background. La discussione di analisi di dati in aula è considerata parte integrante delle lezioni.

Esercitazioni e applicazioni delle tecniche apprese su dati.

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto con domande a scelta multipla (20 domande - un punto ciascuna) e domande aperte (2/3 - 13 punti in totale) basate su analisi dei dati. Punteggi superiori al 30 corrispondono alla lode. L'accesso alle domande aperte è subordinato al rispondere in modo corretto ad almeno 10 domande chiuse su 20.

Le domande a scelta multipla valuteranno in particolar modo l’apprendimento delle conoscenze teoriche riguardanti la psicometria e i modelli statistici sottostanti all’analisi dei dati.

Le domande aperte valuteranno in particolar modo la capacità di applicare tali conoscenze teoriche alla progettazione di ricerche e all’analisi dei dati. Lo/la studente/essa può dimostrare di saper capire un disegno di ricerca, individuare le analisi statistiche utile a rispondere a specifiche domande di ricerca, svolgere le analisi con il software, interpretare correttamente i risultati e riportarli secondo gli standard internazionali (APA).

Testi di riferimento

Il materiale per lo studio sarà contenuto nelle slide delle lezioni, e nel libro di testo. Saranno inoltre indicate pubblicazioni scientifiche che verteranno su argomenti specifici. Le slide delle lezioni e le pubblicazioni scientifiche saranno rese disponibili attraverso la piattaforma online dell’Università.

Libro 1: Gallucci M., Leone L., Berlingeri, E. (2017). Modelli statistici per le scienze sociali, seconda edizione. Milano: Pearson Educational.

Export

Learning area

Models and techniques for treatment and rehabilitation

Learning objectives

Knowledge and understanding

· Statistics for correlational data

· Statistics for experimental data

· Simple and complex relationships among different types of variables

· Basics of measurement in psychology

· Psychological measures properties

Applying knowledge and understanding

· Ability to analyze data collected in different research designs

· Understanding and evaluating third-party statistics and their quality

· Estimating and understanding simple and complex relationships among variables.

· Employing and evaluating different types of psychological measures

· Mastering of Jamovi software

Making judgment
Students will gain the ability to independently integrate methodological and theoretical skills when using statistical tecniques for psychology and to apply them to critically judge previous studies and analyzing new data in different subfields of psychology, taking into account the specific critical aspects of each technique and various operational situations. This will be achieved through class discussions and laboratory sessions.

Communication skills
Students will acquire skills that allow to communicate effectively statistical analyses and results, in line with the most recent requirements of the American Psychological Associations, thus being able to effectively interact with professionals from different backgrounds.

Learning skills
The course will promote the ability to critically read recent literature in Psychology employing quantitative methods. The ability to learn new developments and innovations emerging from international scientific literature in Psychology will also be stimulated by providing papers as suggested readings, allowing students to update their skills to the rapid evolution of the field.

Contents

An overview of several statistical techniques and methodological concepts is provided, giving the student the ability to collect and analyze data in a wide range of research situations. Univariate and multivariate statistical techniques are presented, with emphasis on the interpretation of results. Fundamental concepts related with measurement in psychology are also discussed.

Detailed program

Class activities

· Statistical models and inferential statistics

· The general linear model

· Mediation and moderation

· Statistics for repeated-measures designs

· Generalized linear model

· Measurement theory

· Validity and reliability

· Factor analysis

Practice Labs

Practice with Jamovi statistical software and hands-on exercises with real data.

Prerequisites

Descriptives statistics (measures of central tendency and dispersion); Basics of inferential statistics; t-test, correlation, simple linear regression.

Teaching methods

Both theoretical lectures (42 hours) and practical lab sessions (18 hours). The lectures and lab sessions will be taught in presence.

In the theoretical lessons the foundations of the statistical techniques are presented and discussed, their applicability, with special focus on the interpretation of the results. Using several examples found in the psychological literature, students with different backgrounds should be able to understand what is needed to carry out and interpreting the statistical analyses discussed in the course. The discussion of data-analysis examples is an important part of the lectures.

Practice sections in the computer labs with data-analyses.

Although this course is held in Italian, for Erasmus students, the course material is available also in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Assessment methods

Written final test with multiple-choice questions (20 questions - 1 point each) and open-end questions (2 to 3, 13 points overall) based on data analyses. Scores above 30 correspond "30 and praise". Only those who answer to at least 10 multiple-choice questions will be allowed to attempt to answer open-end questions.

Multiple-choice questions will assess particularly the understanding of the theoretical models underlying psychometric and data analysis techniques.

Open-ended questionswill assess the ability to apply this knowledge for developing research projects and for analyzing data. The student will be assessed on their ability to understand a research design, select the statistical techniques useful to answer the researcher questions, execute them with the statistical software, interpret and report the results following international standard (APA)

Textbooks and Reading Materials

Learning materials is available consists of the lectures slides and the textbook. Papers regarding specific topics can be also indicated. Lecture slides and papers will be made available in the University’s online elearning platform.

Textbook 1: Gallucci, M. Leone L Berlingeri, M (2017). Modelli statistiche per le scienze sociali. Milano: Pearson Education.

Enter

Key information

Field of research
M-PSI/03
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
60
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GC
    Giulio Costantini
  • EF
    Erika Fanti
  • MP
    Marco Perugini
  • BZ
    Beatrice Zago

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics