Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Interpretariato e Traduzione in Lingua dei Segni Italiana (LIS) e Lingua dei Segni Italiana Tattile (LIST) [E2007P - E2005P]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Anthropology of Communication
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Anthropology of Communication
Course ID number
2526-1-E2007P004
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Acquisizione di conoscenze pratiche e teoriche e di tecniche funzionali alla professione di interprete e traduttore fra lingue parlate e lingue segnate, anche in ambito internazionale.

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
Gli studenti acquisiranno ii fondamenti teorici della disciplina e la capacità di utilizzare correttamente la terminologia specifica;
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Gli studenti acquisiranno la capacità di riflettere criticamente sui processi comunicativi e sulle gerarchie sensoriali.
Autonomia di giudizio
Rafforzamento della capacità di analisi critica, comprensione, sintesi e valutazione di idee complesse, in relazione a questioni centrali nel campo dell'antropologia della comunicazione (es. multimodalità, multisensorialità, diversità linguistica), attraverso lo studio di ricerche etnografiche, modelli teorici e discussioni di gruppo su dati relativi alle lingue parlate e segnate.
Abilità comunicative
• Rafforzamento della capacità di comunicare in modo chiaro e consapevole concetti, problematiche e risultati di ricerche etnografiche a interlocutori specialisti e non specialisti, anche in contesti interdisciplinari, multilingui, e multisensoriali.
• Potenziamento della capacità collaborazione e discussione critica, anche in gruppi di lavoro eterogenei.
Capacità di apprendere
• Rafforzamento della capacità di apprendimento autonomo attraverso l’analisi critica di dati linguistici e cultuali, studio di metodologie sperimentali e approfondimento dei principali dibattiti teorici sull'elaborazione del linguaggio in prospettiva multimodale e multisensoriale.

Contenuti sintetici

A partire da un’idea del comunicare come modalità multimodale e multisensoriale dell’interconnessione umana, il corso propone una riflessione critica sulle risorse semiotiche e sui canali sensoriali che gli esseri umani utilizzano nel loro agire e interagire comunicativo, seguendo differenti modelli storici e culturali.

Programma esteso

La prima parte del corso è dedicata a una presentazione dei fondamenti teorici e metodologici dell’antropologia della comunicazione nelle due linee dell’etnolinguistica (analisi degli intrecci fra categorie linguistiche, categorie concettuali e esperienza) e dell’etnografia della comunicazione (analisi degli usi e degli aspetti pragmatici delle parole); la seconda parte consiste in un’analisi di casi etnografici tratti da diversi contesti emblematici del rapporto privilegiato che esiste fra comunicazione, sensi e cultura.

Prerequisiti

Nessuno.

Metodi didattici

Il corso adotta i seguenti metodi didattici:

  • didattica erogativa (lezioni frontali): 36 ore
  • didattica interattiva (discussioni e svolgimento di esercizi in aula): 7 ore

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame orale. L'esame consiste in un colloquio sui testi in programma e valuta la capacità critica, espositiva e argomentativa dello studente. L'esito complessivo dell'esame sarà: insufficiente in caso di mancata o erronea analisi critica dei testi in programma; sufficiente in caso di possesso delle conoscenze di base e comprensione della specifica linea di riflessione dell’antropologia della comunicazione; buono in caso di padronanza e conoscenza dei testi; ottimo in caso di eccellente capacità critica, unita alla conoscenza approfondita dei testi in programma.

Gli studenti che desiderino ulteriori chiarimenti possono contattare il docente per e-mail e/o chiedere un incontro. Il docente sarà peraltro disponibile a rispondere alle domande degli studenti, all'inizio e al termine di ogni lezione.

Testi di riferimento

Il programma d’esame è costituito da un volume a scelta tra quelli indicati ai punti 1 e 2, oltre al materiale discusso in aula e caricato sul portale dedicato.

  1. Finnegan R., Comunicare, Utet università, 2008
  2. Biscaldi A., Matera V., Antropologia della comunicazione, Carocci, 2017.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning area

Acquisition of practical and theoretical knowledge and functional techniques for the profession of interpreter and translator between spoken and signed languages, including in international settings.

Learning objectives

Knowledge and understanding
Students will gain the theoretical foundations of the discipline and will handle the specific terminology;
Applying knowledge and understanding
Students will be able to reflect critically on communication processes and sensorial cultural constructions.
Autonomy of judgment
Strengthening the ability to critically analyze, understand, synthesize, and evaluate complex ideas in relation to issues central to the field of communication anthropology (e.g., multimodality, multisensoriality, linguistic diversity) through the study of ethnographic research, theoretical models, and group discussions of data on spoken and marked languages.
Communicative skills

  • Strengthening the ability to clearly and knowledgeably communicate concepts, issues, and findings of ethnographic research to specialist and non-specialist interlocutors, including in interdisciplinary, multilingual, and multisensory contexts.
  • Enhancement of collaborative skills and critical discussion, including in heterogeneous work groups.
    Capacity to learn
  • Strengthening the ability to learn independently through critical analysis of linguistic and cultural data, study of experimental methodologies, and in-depth study of the main theoretical debates on language processing in a multimodal and multisensory perspective.

Contents

Starting from an idea of communication as a multimodal and multisensorial mode of human interconnection, the course proposes a critical reflection on the semiotic resources and on sensorial ways that human beings use in their communicative acting and interacting, according to different historical and cultural patterns.

Detailed program

The first part of the course is devoted to a presentation of the theoretical and methodological foundations of anthropology of communication along the two lines of ethnolinguistics (intertwining of linguistic categories, conceptual categories and experience) and communication ethnography (uses and pragmatic aspects of words and linguistic acts); the second part consists of an analysis of ethnographic cases drawn from different contexts representative of the close relationship between communication, senses and culture.

Prerequisites

None.

Teaching methods

The course adopts the following teaching methods:

  • didactic delivery (lectures): 36 hours
  • interactive teaching (classroom discussions and exercises): 7 hours

Assessment methods

Oral examination. The examination consists of a colloquium on the contents of the course, and will evaluate the student's critical and argumentative capacity. Results will be: insufficient in case of a lack or incorrect critical analysis of the texts; sufficient in case of possession of a basic knowledge and understanding of the specific lines of research and analysis of anthropology of communication; good in case of expressive ability and knowledge of the texts; very good in case of excellent expressive and critical ability, together with in-depth knowledge of the texts.

Students who would like further clarifications may contact the professor by e-mail and/or request a meeting. The teacher will also be available to answer students' questions at the beginning and end of each lesson.

Textbooks and Reading Materials

One between the following textbooks, which may be partly replaced with a selection of articles in English (just in case the student cannot master reading in Italian at an adequate level), in addition to materials discussed during the classroom.

  1. Finnegan R., Comunicare, Utet università, 2008
  2. Biscaldi A., Matera V., Antropologia della comunicazione, Carocci, 2017.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
M-DEA/01
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SB
    Sara Bonfanti
  • VM
    Vincenzo Matera

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics