Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Interpretariato e Traduzione in Lingua dei Segni Italiana (LIS) e Lingua dei Segni Italiana Tattile (LIST) [E2007P - E2005P]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Cognitive and Developmental Aspects of Deafness
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Cognitive and Developmental Aspects of Deafness
Course ID number
2526-1-E2007P006
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Studio degli aspetti psicologici e cognitivi relativi alla sordità

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
Plasticità del cervello a seguito di deprivazione sensoriale
Periodi sensibili dello sviluppo
Evoluzione del linguaggio
Impianti cocleari

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Saper discutere dei temi trattati attraverso la presentazione di materiale di approfondimento
Discussioni critiche sulle potenziali applicazioni del materiale trattato
Saper informare in base a studi scientifici sull'utilizzo di impianti cocleari

Autonomia di giudizio
Sviluppo della capacità di valutare le conseguenze della deprivazione sensoriale e sua riafferentazione sullo sviluppo del cervello
Sviluppo della capacità di valutare metodologie sperimentali e interpretazioni di dati

Abilità comunicative
Potenziamento della capacità di comunicare in modo chiaro ed efficace contenuti, grazie alla presentazione di articoli di approfondimento a scelta dello studente

Capacità di apprendimento
Sviluppo della capacità di proseguire il proprio percorso formativo in modo autonomo, con consapevolezza critica.

Contenuti sintetici

Il corso è rappresentato da lezioni frontali e da attività interattive, queste ultime rappresentate da presentazioni che faranno gli studenti alla fine del corso, per mettere in pratica le nozioni apprese nelle lezioni frontali.

Programma esteso

• Fisiologia del suono
• Plasticità cerebrale
• Cambiamenti cognitivi e cerebrali a seguito di sordità nel bambino e adulto sordo
• Tecniche comportamentali e fisiologiche per la misurazione della cognizione nell’individuo udente e sordo
• Evoluzione del linguaggio orale e segnato
• Impianti cocleari

Presentazione di articoli di approfondimento e un progetto da parte di ogni studente.

Prerequisiti

Nessuno in particolare

Metodi didattici

L'acquisizione delle conoscenze descritte sopra, verrà perseguita sia attraverso didattica erogativa (lezioni frontali, 90%), sia attraverso didattica interattiva (10%).
Durante la didattica interattiva si intende offrire agli studenti l'opportunità di acquisire alcuni strumenti operativi e metodologici di base necessari per lo sviluppo delle competenze professionali attraverso la sperimentazione attiva. Questo si tradurrà nella preparazione e presentazione di un tema di approfondimento a scelta dello studente.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame consiste in una verifica orale di circa 30 minuti sui contenuti delle lezioni. Verranno valutate le effettive acquisizioni del materiale trattato, la capacità di fare collegamenti, e la capacità espositiva.

Testi di riferimento

Il testo ed eventuali approfondimenti verranno forniti all’inizio del corso.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

Study of the psychological and cognitive aspects of deafness

Learning objectives

Knowledge and Understanding
Plasticity of the brain following sensory deprivation
Sensitive periods of development
Evolution of language
Cochlear implants

Ability to apply knowledge and understanding
Being able to discuss the topics covered through the presentation of further material
Critical discussion of potential applications of the material covered
Being able to inform on the basis of scientific studies on the use of cochlear implants

Autonomy of judgement
Development of the ability to evaluate the consequences of sensory deprivation and its reaffirmation on brain development
Development of the ability to evaluate experimental methodologies and data interpretations

Communicative skills
Enhancement of the ability to communicate content clearly and effectively by presenting in-depth articles of the student's choice

Learning skills
Development of the ability to pursue learning independently, with critical awareness.

Translated with DeepL.com (free version)

Contents

The course is represented by lectures and interactive activities, the latter represented by presentations that students will make at the end of the course to put into practice the notions learned in the lectures.

Detailed program

  • Physiology of sound
  • Brain plasticity
  • Cognitive and brain changes following deafness in deaf children and adults
  • Behavioural and physiological techniques for measuring cognition in the hearing and deaf individual
  • Evolution of oral and sign language
  • Cochlear implants

Presentation of in-depth articles and a project by each student.

Prerequisites

None

Teaching methods

The acquisition of the knowledge described above will be pursued through both didactic delivery (lectures, 90%) and interactive teaching (10%).
During interactive teaching, students will be given the opportunity to acquire some basic operational and methodological tools necessary for the development of professional skills through active experimentation. This will result in the preparation and presentation of an in-depth topic of the student's choice.

Assessment methods

The examination consists of an oral test of approximately 30 minutes on the content of the lectures. Effective acquisition of the material covered, the ability to make connections, and expository ability will be assessed.

Textbooks and Reading Materials

The text and any further details will be provided at the beginning of the course.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/04
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Elena Nava
    Elena Nava

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics