Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecnologie Geologiche [E3402Q - E3401Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Introduction To Petrography
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Introduction To Petrography
Course ID number
2526-1-E3402Q006-E3402Q00602
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Principles of Geology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il modulo di “Introduzione alla Petrografia” ha l'obiettivo di fornire una conoscenza generale dei processi che regolano l’evoluzione della Terra, con particolare riguardo alla formazione delle rocce. Durante le esercitazioni di Riconoscimento Rocce gli studenti imparano a distinguere i principali minerali costituenti le rocce, la loro tessitura e a descrivere e classificare i litotipi più diffusi.

Contenuti sintetici

LEZIONI FRONTALI (4 CFU):
- Il sistema Terra
- Cenni di Mineralogia
- Rocce Ignee e loro formazione
- Vulcani come geosistemi
- Processi superficiali del ciclo delle rocce
- Rocce sedimentarie
- Il metamorfismo
- Tipi di metamorfismo e ambienti geologici

ESERCITAZIONI RICONOSCIMENTO ROCCE (2 CFU):
- Principali minerali costituenti le rocce
- Tessiture e classificazione delle rocce

Programma esteso

LEZIONI FRONTALI (3.5 CFU):
Il sistema Terra: processi geologici spazio-tempo; l'età della Terra; ricostruire la Terra; classificazione delle meteoriti; densità media delle porzioni di Terra; densità e gradiente di pressione.
Nascita e formazione della Terra: differenziazione della Terra; differenziazione e gradiente geotermico.
Cenni di Mineralogia: definizione di minerale; raggi atomici e ionici; il numero di coordinazione; fattori che controllano l'impaccamento di ioni nelle strutture dei minerali; gruppi di minerali su base chimica; silicati; come si formano i cristalli; sostituzioni atomiche; polimorfismo e isomorfismo; minerali e discontinuità nel mantello.
Rocce Ignee e loro formazione: rocce vulcaniche e plutoniche; composizione chimica e mineralogica delle rocce ignee; processi di fusione del mantello e produzione di un magma; proprietà fisiche dei magmi: densità e viscosità; risalita dei fusi nel mantello; processi magmatici; formazione di una camera magmatica; raffreddamento e processi di differenziazione magmatica; giacitura delle rocce ignee; rocce ignee e loro contesto tettonico.
Classificazione dei corpi intrusivi.
Vulcani come geosistemi: lave e altri depositi vulcanici; essoluzione di gas magmatici e vulcanismo esplosivo; depositi piroclastici; stili eruttivi e forme vulcaniche; mappa del vulcanismo globale.
Processi superficiali del ciclo delle rocce: weathering fisico e chimico; formazione del sedimento; trasporto del sedimento; flusso laminare e turbolento; trasporto per sospensione; correnti di torbida.
Rocce sedimentarie: stratificazione nei sedimenti e nelle rocce sedimentarie; ambienti di deposizione, clima e processi tettonici; da sedimento a roccia; rocce sedimentarie e ambienti di deposizione; rocce carbonatiche; profondità di compensazione del carbonato.
Il metamorfismo: il ruolo della temperatura, pressione e fluidi; concetto di reazione metamorfica; minerali e trasformazioni ad alta temperatura e/o ad alta pressione; gradiente metamorfico.
Tipi di metamorfismo e ambienti geologici: metamorfismo di contatto; metamorfismo di subduzione; metamorfismo regionale; facies e grado metamorfico.

ESERCITAZIONI RICONOSCIMENTO ROCCE (2 CFU):
Caratteristiche dei principali minerali: quarzo, plagioclasio, feldspato alcalino, sanidino, leucite, biotite, orneblenda e tremolite, ortopirosseno, diopside-augite e onfacite, olivina, muscovite, granato, staurolite, albite.
Rocce ignee: tessitura e nomenclatura; diagramma IUGS; riconoscimento di: graniti, granodioriti, tonaliti, sientiti, gabbri, dioriti, rioliti, andesiti, basalti, tefriti, trachiti.
Rocce sedimentarie: tessiture e nomenclatura. Riconoscimento di: conglomerati, brecce, arenarie, grainstone, wackestone, mudstone, dolomia, travertino, gesso, selce.
Rocce metamorfiche: tessiture e nomenclatura. Grado e facies metamorfica. Riconoscimento di: micascisti, ortogneiss, paragneiss, prasiniti, anfiboliti, granuliti, eclogiti e migmatiti.

ATTIVITA' DI CAMPO (0.5 CFU)
Riconoscimento sul terreno delle principali strutture e rocce magmatiche e metamorfiche nel basamento Sudalpino.

Prerequisiti

Aver svolto il Corso di Sicurezza sul Terreno

Modalità didattica

Il modulo è articolato in 14 lezioni da 2 ore in presenza, Didattica Erogativa, per un totale di 28 ore, 12 attività di esercitazione da 2 ore in presenza, Didattica Interattiva, per un totale di 24 ore e 1 uscita sul campo (Campus Aborad) da 6 ore in presenza, Didattica Interattiva, da svolgere nel periodo estivo*. Le lezioni frontali si svolgono tra Marzo e metà Aprile, mentre le Esercitazioni durante l’intero semestre (da Marzo a Giugno). La frequenza alle lezioni frontali non è obbligatoria, ma consigliata. La frequenza alle Esercitazioni è obbligatoria per almeno il 75% del totale (gli studenti devono firmare l’elenco presenze).

Eventuali dubbi su tutto ciò che concerne il programma del modulo di “Introduzione alla Petrografia”, le esercitazioni Riconoscimento Rocce ed il materiale fornito on-line possono essere chiariti con la docente o durante le ore di tutoraggio.

Materiale didattico

Tutte le slide presentate a lezione e durante le esercitazioni saranno disponibili sulla piattaforma e-learning, comprese parte di lezioni registrate.

"Capire la Terra"
J.P. Grotzinger, T.H. Jordan, Terza edizione italiana a cura di Elvidio Lupia Palmieri, Maurizio Parotto, Zanichelli, 2016

per approfondimenti:

"Mineralogia e Petrologia"
Cornelis Klein, Anthony Philpotts, Prima edizione italiana a cura di Giorgio Gasparotto e Roberto Braga, Zanichelli 2018

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre (Marzo - Giugno)

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Per verificare l’apprendimento dell’insegnamento di Principi di Geologia sono previsti 7 appelli d'esame, le cui date vengono comunicate ad inizio Anno Accademico. L'esame è articolato in tre prove, ognuna con votazione in trentesimi. Il superamento di ogni prova è propedeutico per l'accesso a quella successiva. Le tre prove devono essere obbligatoriamente svolte nel seguente ordine:

1. Cartografia (2 CFU) – prova scritta riferita alle Esercitazioni del modulo di “Introduzione alla Geologia”. Lo studente deve tracciare l'intersezione di un limite geologico con la topografia a partire dalla sua giacitura, disegnare una sezione geologica (da carta geologica semplificata) e rispondere a domande sulle carte geologiche. Questa prova si svolge circa una settimana prima dell’orale di Riconoscimento Rocce e della prova scritta inerente alla Parte Teorica. Le date sono comunicate a tutti gli studenti via e-mail direttamente dal docente. Una valutazione ≥ 18/30 è da considerarsi valida per tutti gli appelli d'esame successivi entro l'anno solare.

2. Riconoscimento Rocce (2 CFU) – prova orale riferita alle Esercitazioni del modulo di “Introduzione alla Petrografia”. Lo studente deve dimostrare di saper riconoscere i principali minerali costituenti le rocce (sedimentairia, ignea e metamorfica), di aver acquisito una corretta terminologia per la descrizione delle tessiture, di saperne indicare l'ambiente petrogenetico e di essere in grado di classificare tre rocce tra quelle analizzate durante le esercitazioni. Questa prova si svolge nella stessa giornata della prova scritta inerente alla Parte Teorica.

3. Parte Teorica (3.5 + 3.5 CFU) – prova scritta riferita alle lezioni frontali di entrambi i moduli “Introduzione alla Geologia” e “Introduzione alla Petrografia”. La prova consta di 5 domande, 2 a risposta aperta e 3 a risposta sintetica, da svolgere in 2 ore. Le domande a risposta aperta richiedono una descrizione con terminologia adeguata dei principali concetti chiave e dei collegamenti ad essi trasversali. Le domande a risposta sintetica richiedono una trattazione strettamente focalizzata sull’argomento.

La prova di riconoscimento rocce e parte teorica avviene nello stesso giorno coincidente con l'appello di esame.

Se lo studente acquisisce una votazione superiore >=25/30 al riconoscimento rocce ma non dovesse superare l'esame sulla parte teorica è prevista la possibilità di recuperare solo la parte teorica una sola volta all'appello successivo.

La valutazione finale dell’insegnamento di Principi di Geologia è calcolata sulla media pesata delle tre prove, ciascuna in trentesimi, compresa una breve relazione orale (0.5 FCU) sull'escursione durante l'esame di Riconoscimento Rocce o la consegna del quaderno di campagna. Gli studenti devono inoltre essere in grado di utilizzare una bussola da geologo.

Orario di ricevimento

Tutti i giorni su appuntamento. Contattare la docente (nadia.malaspina@unimib.it) con l'e-mail (......@campus.unimib.it).

Sustainable Development Goals

LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SULLA TERRA
Export

Aims

Aim of the “Introduction to Petrography” class is to give a general understanding of the main geological processes that occurred during the Earth evolution, with emphasis on rock petrogenesis. During the practical activity (Rock Lab), students will acquire the basic skills and the ability to characterise the rock forming minerals, the texture and classify the most representative lithologies.

Contents

LECTURES (4 CFU):
- The Earth system
- Principles of Mineralogy
- Igneous rocks and their formation
- Volcanoes as geosystems
- Surface processes of the rock cycle
- Sedimentary rocks
- Metamorphism
- Types of metamorphism and geological environments

PRACTICALS ROCKS DESCRIPTION (2 CFU):
- Main rock forming minerals
- Textures and rock classification

Detailed program

LECTURES (3.5 CFU)
The Earth system: geological processes space-time; age of the Earth; reconstructing the Earth; meteorites classification; average density of the Earth interior; density and pressure gradient.
Early history of the Earth: differentiation of the Earth; differentiation and geothermal gradient.
Principles of Mineralogy: definition of mineral; atomic and ionic radii; the coordination number; what controls ionic package in the mineral structures; chemical minerals grouping; silicates; how crystals form; atomic substitutions; polymorphism and isomorphism; minerals and mantle discontinuities.
Igneous rocks and their formation: volcanic and plutonic rocks; chemical and mineralogical composition of igneous rocks; melting of the mantle and magma production; physical properties of magmas: density and viscosity; melts rising in the mantle; magmatic processes; formation of the magma chamber; cooling and processes of magma differentiation; igneous forms; igneous rocks and tectonic environment.
Classification of intrusive bodies.
Volcanoes as geosystems: lavas and pyroclastic deposits; magmatic gas exsolution and explosive volcanism; pyroclastic deposits; eruption types and volcanoes; global volcanism mapping.
Surface processes of the rock cycle: physical anche chemical weathering; formation of sediments; transport of sediment; laminar and turbulent flow; sedimentary structures; turbidites; sedimentation in fluvial delta.
Sedimentary rocks: stratification in sediments and sedimentary rocks; deposition environments, climate e tectonic processes; from a sediment to a rock; sedimentary rocks and deposition environment; carbonatic rocks; carbonate compensation depth.
Metamorphism: the role of temperature, pressure and fluids; what is a metamorphic reaction; minerals and their transformation at high temperature and/or pressure; metamorphic gradient.
Metamorphism and geological environment: contact metamorphism; subduction metamorphism; regional metamorphism; facies and metamorphic grade.

*PRACTICALS ROCKS DESCRIPTION (2 CFU):
The main rock-forming minerals: quartz, plagioclase, alkali feldspars, sanidine, leucite, biotite, hornblende and tremolite, orthopyroxene, diopside-augite ane omphacite, olivine, muscovite, garnet, staurolite, albite.
Igneous rocks: texture, structure and nomenclature; Streckeisen diagram; detailed description of granite, granodiorite, tonalite, syentite, gabbro, diorite, rhyolite, trachyte, andesite, basalt, tephrite, phonolite.
Sedimentary rocks: texture, stucture and nomenclature; detailed description of conglomerate, breccia, sandstone, grainstone, wackestone, mudstone, dolomite, travertine, gypsum.
Metamorphic rocks: texture, structure and nomenclature; metamorphic conditions, structure and index mineral; detailed description of micaschist, orthogneiss and paragneiss, prasinite,, amphibolite, granulite, eclogite and migmatite.

FIELD ACTIVITY (0.5 CFU)
Field characterisation of the main structures and lithologies of magmatic and metamorphic rocks of the Southalpine basement.

Prerequisites

Having completed the Field Safety Course

Teaching form

The “Introduction to Petrography” class consists of a combined learning approach based on 14 two-hour lectures, in person, Delivered Didactics, 12 two-hour practical classes, in person, Interactive Teaching and 1 six-hour field activities, in person, Interactive Teaching, in the summer season. Lectures usually run between March and mid-April, whereas the practical activity lasts the entire first semester (from March to June). Lectures attendance is not mandatory, but highly recommended. Attendance at the Rock Lab is required for 75% of total (students have to sign in).

Any doubts on lectures and practical activity, as well as on available e-material, can be clarified with the lecturer and during the tutoring.

Textbook and teaching resource

All teaching material is available on the e-learning platform (http://elearning.unimib.it/) along with some recorded lectures.

"Understanding Earth"
John Grotzinger; Thomas H. Jordan; Frank Press; Raymond Siever

Further reading:

"Principles of Igneous and Metamorphic Petrology"
2nd Edition[ - Anthony Philpott]

Semester

Second semester (March - June)

Assessment method

To assess the learning outcomes of the Principles of Geology course, 7 exam sessions are scheduled each academic year, with dates announced at the beginning of the Academic Year. The exam consists of three components, each graded on a scale of 30 points. Passing each component is required to proceed to the next one. The three components must be completed in the following order:

1. Cartography Test (2 CFU) - written test based on the exercises from the Introduction to Geology module. Students must plot the intersection of a geological boundary with the topography based on its orientation, draw a geological cross-section (from a simplified geological map), and answer questions about geological maps. This test takes place approximately one week before the Rock Identification oral exam and the Theoretical Part written exam. Dates are communicated to all students via email by the instructor. A score of ≥ 18/30 remains valid for all subsequent exam sessions within the same calendar year.

2. Rock Lab Test (2 CFU) – oral exam based on the exercises from the Introduction to Petrography module. Students must demonstrate the ability to identify the main rock-forming minerals (sedimentary, igneous, and metamorphic), use appropriate terminology to describe textures, indicate the rock-forming environment, and classify three rocks selected from those analyzed during the exercises. This exam takes place on the same day as the Theoretical Part written exam.

3. Final Test (3.5 + 3.5 CFU) – written test based on the lectures from both modules: Introduction to Geology and Introduction to Petrography. The test consists of 5 questions: 2 open-ended and 3 short-answer questions, to be completed in 2 hours. Open-ended questions require a well-articulated description using appropriate terminology of key concepts and their cross-cutting relationships. Short-answer questions require a focused discussion on the specific topic.

The Rock Identification oral exam and Theoretical Part written exam are held on the same day, corresponding with the scheduled exam session.

If a student obtains a score of ≥ 23/30 in the Rock Identification exam but does not pass the Theoretical Part exam, they are allowed to retake only the Theoretical Part once, during the following exam session.

The final grade for the Principles of Geology course is calculated as a weighted average of the three components, each graded out of 30, and includes a brief oral report (0.5 ECTS) on the field trip, presented during the Rock Identification exam or submitted as a field notebook. Students must also demonstrate proficiency in using a geological compass.

Office hours

Every day by appointment. Contact the teacher (nadia.malaspina@unimib.it) by the student e-mail address (......@campus.unimib.it).

Sustainable Development Goals

CLIMATE ACTION | LIFE ON LAND
Enter

Key information

Field of research
GEO/07
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
58
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Valerio Cerantola
    Valerio Cerantola
  • Rosario Esposito
    Rosario Esposito
  • Nadia Malaspina
    Nadia Malaspina

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics