Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Marketing e Mercati Globali [F7704M - F7702M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Business History
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Business History
Course ID number
2526-1-F7704M007
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

La conoscenza dei fondamenti di teoria e storia dell’impresa necessari per affrontare studi avanzati nel campo
della microeconomia, dell’economia aziendale e del marketing.

Contenuti sintetici

L’impresa è un’istituzione centrale dello sviluppo economico: un’istituzione che agisce dinamicamente ed è in
grado con le sue scelte strategiche non soltanto di superare i vincoli imposti dalla tecnologia e dal mercato, ma di
influenzare direttamente la loro trasformazione. Il corso si propone di indagarne origine, trasformazioni e
comportamenti in prospettiva storica, con un approccio fortemente comparativo.
Il corso inizia con alcuni approfondimenti concettuali, necessari per chiarire i nodi problematici essenziali
in materia di imprenditori e imprese, si sofferma quindi sui principali feedback fra impresa e contesto, per passare
poi al confronto internazionale di modelli, tipologie e tempi dell’evoluzione dell’impresa. Verranno analizzati in
particolare dapprima i mutamenti della dimensione, delle forme e della performance delle imprese, quindi la
gestione dell’impresa.
Approfondimenti finali saranno dedicati a specifiche tematiche e casi di studio, in grado di evidenziare la natura profonda e le capacità dinamiche delle imprese.

Programma esteso

Arg. 1. L’evoluzione del concetto di imprenditore
Arg. 2. Verso una concezione dinamica dell’impresa
Arg. 3. L’impresa e l’evoluzione dell’ambiente socio-culturale
Arg. 4. Dimensione e performance delle imprese in prospettiva storica
Arg. 5. Le forme d’impresa
Arg. 6 . La gestione e il governo dell’impresa
Arg. 7. L'innovazione tecnologica, il lavoro, il marketing
Arg. 8. Il welfare aziendale
Arg. 9. la forma del "gruppo d'impresa"
Arg. 10. Riepilogo e conclusioni
Parte finale: presentazione dei casi di studio

Prerequisiti

Conoscenze standard in microeconomia ed economia aziendale.

Metodi didattici

Didattico erogativa in presenza (26 ore, corrispondenti a 13 lezioni da due ore)
Didattica erogativa a distanza – asincrona (9 ore corrispondenti a 5 lezioni)

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto: 10 domande aperte per il controllo delle capacità di riflessione autonoma su punti critici del programma. Non sono previste prove in itinere. Verranno valutate le capacità di riflessione sui principali argomenti trattati durante il corso.

Testi di riferimento

  1. P.A Toninelli, Storia d’impresa, il Mulino 2012 (parti relative agli argomenti trattati a lezione)
  2. Appunti forniti durante il corso

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestreI (settembre-dicembre)

Lingua di insegnamento

italiano

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning objectives

The knowledge of the fundamentals of business theory and economic history, necessary to undertake advanced studies in the
fields of microeconomics, business economics, and marketing.

Contents

The modern enterprise is a central and dynamic actor in economic development. By their strategic choices, enterprises were able not only to overcome the constraints imposed by technology and the market, but also directly to influence their transformation over time.
This course aims to investigate the origins, transformations, and behaviors of the modern enterprise from a historical perspective, with a strongly comparative approach.
The course begins with some conceptual insights necessary to focus on the essential problematic issues regarding entrepreneurs and enterprises, then moves on to the main feedbacks between the enterprise and the context. It then compares international models, types, and evolution times of enterprises: it will specifically analyze changes in the size, forms, and performance of enterprises, and then the management of the enterprise. Final insights will be dedicated to some key themes, with the aim to highlight the fundamental nature and the dynamic role of enterprises.

Detailed program

  1. The evolution of the concept of an entrepreneur
  2. Towards a dynamic conception of the enterprise
  3. The enterprise and the evolution of the socio-cultural environment
  4. Size and performance of enterprises in a historical perspective
  5. Forms of enterprise
  6. Management and governance of the enterprise
  7. Technological innovation, labor, and marketing
  8. Corporate welfare
  9. The "enterprise group" form
  10. Summary and conclusions Final part: presentation of case studies

Prerequisites

Standard knowledge in microeconomics and business economics

Teaching methods

• Classroom teaching (26 hours, corresponding to 13 two-hour lessons)
• Distance teaching – asynchronous (9 hours, corresponding to 5 lessons)

Assessment methods

Written exam: 10 open-ended questions to assess the ability to reflect autonomously on critical points within program. No in-progress tests are provided. The ability to reflect on the main topics covered during the course will be assessed.

Textbooks and Reading Materials

  1. P.A Toninelli, Storia d’impresa, il Mulino 2012 (sections relevant to the topics covered in the lessons)
  2. Notes provided during the course

Semester

I semester (September-December)

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/12
ECTS
5
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GM
    Giulio Mellinato

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics