Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Odontoiatria e Protesi Dentaria [H4602D - H4601D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. General Human Sciences
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
General Human Sciences
Course ID number
2526-2-H4601D005
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Microbiology Course ID number 2526-2-H4601D005-H4601D016M
Course summary SYLLABUS
Course full name Microbiology Laboratory Course ID number 2526-2-H4601D005-H4601D017M
Course summary
Course full name General Pathology Course ID number 2526-2-H4601D005-H4601D018M
Course summary SYLLABUS
Course full name Clinical Pathology Course ID number 2526-2-H4601D005-H4601D019M
Course summary SYLLABUS
Course full name Pathology Laboratory Course ID number 2526-2-H4601D005-H4601D020M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L’insegnamento si propone di fornire allo studente le basi per la comprensione delle cause e dei meccanismi patogenetici e fisiopatologici delle malattie nell'uomo, con particolare riferimento alla patologia odontostomatologica. Il corso integra nozioni di Patologia Generale, Microbiologia, con approfondimenti sugli agenti microbici di interesse generale e odontostomatologico e sui principi di diagnostica microbiologica, e Patologia Clinica, con particolare attenzione al significato, alla rilevanza clinica e all’utilizzo appropriato degli esami di laboratorio ai fini diagnostici e terapeutici. Al termine del corso, gli studenti avranno raggiunto i seguenti obiettivi:

Conoscenza e capacità di comprensione:
L'insegnamento fornirà solide basi per comprendere i fenomeni biologici e i meccanismi di funzionamento degli organi e apparati, nonchè degli elementi fisiopatologici applicabili a diverse situazioni cliniche, anche in relazione a parametri diagnostici.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione:
L’insegnamento svilupperà la capacità di applicare in modo autonomo le conoscenze teoriche acquisite per analizzare, interpretare e risolvere problemi clinici e assistenziali nell’ambito odontoiatrico. Inoltre, verrà potenziata la capacità di valutare in modo critico i collegamenti interdisciplinari tra le diverse materie trattate nei vari moduli.

Autonomia di giudizio:
L’insegnamento svilupperà la capacità di valutare in modo autonomo la coerenza metodologica nella risoluzione di problemi e di interpretare criticamente, tra più opzioni possibili, l’approccio più adeguato al caso specifico. Tali competenze permetteranno di scegliere e applicare le strategie assistenziali e comunicative più appropriate nelle diverse situazioni cliniche e relazionali.

Abilità comunicative:
L’insegnamento fornirà la preparazione necessaria per comunicare in modo chiaro ed efficace idee, problemi e soluzioni, sia a professionisti della stessa o di altre discipline, sia a utenti non specialisti, utilizzando modalità e strumenti adeguati ai diversi contesti professionali e culturali.

Capacità di apprendimento:
L'insegnamento fornirà solide basi teoriche e consentirà di sviluppare una metodologia di studio attiva e autonoma, utile anche in vista di corsi successivi a maggiore specializzazione, nonché nella futura pratica professionale.

Contenuti sintetici

  • MICROBIOLOGIA: le conoscenze degli agenti microbici responsabili di infezioni e patologie di interesse sia generale che odontostomatologico e la comprensione dei principi di diagnostica microbiologica.

  • PATOLOGIA GENERALE: le conoscenze circa le cause determinanti (eziologia) ed i meccanismi (patogenesi) dei processi patologici dell’uomo; l’eziopatogenesi delle alterazioni fondamentali delle strutture, delle funzioni e dei meccanismi di controllo, ai vari livelli di integrazione, dell'organismo. Le nozioni essenziali per interpretare ed affrontare problemi di ordine funzionale. Una appropriata terminologia tecnico/scientifica per poter proficuamente interagire con i colleghi, con le équipe di lavoro e con i cittadini, ed attuare una corretta comunicazione inerente i bisogni di salute. Le conoscenze dei meccanismi patogenetici e fisiopatologici per l’affronto degli ulteriori percorsi formativi nelle discipline cliniche.

  • PATOLOGIA CLINICA: le conoscenze circa il contributo che il laboratorio di Patologia Clinica svolge -nel favorire lo stato di salute a livello preventivo, diagnostico e curativo, -nel definire gli aspetti eziopatogenetici delle varie patologie, -nella valutazione delle alterazioni delle funzionalità d'organo e dei meccanismi di controllo, ai vari livelli di integrazione delle strutture, delle funzioni e dell'organismo in stretta relazione con le conoscenze di fisiologia e patologia acquisite durante durante l'anno in corso. I principi basilari, sulla base delle conoscenze fisiopatologiche, per la prescrizione e l’interpretazione dei risultati degli esami di laboratorio con accenni alla formulazione di diagnosi differenziali. Conoscenze circa la metodologia del laboratorio di Patologia Clinica con accenni sulla raccolta, trasporto e conservazione dei campioni biologici; il ruolo fondamentale svolto dall'operatore sanitario sull'efficienza del SSN mediante una appropriata prescrizione e interpretazione degli esami di laboratorio. I contenuti descritti che verranno organicamente ripresi durante lo svolgimento della parte sistematica riportata analiticamente nel programma esteso.

Programma esteso

Si prega di consultare i singoli moduli del corso.

Prerequisiti

Conoscenze relative ai corsi propedeutici indicati nel regolamento del corso di laurea.

Modalità didattica

Le lezioni si svolgono in modalità erogativa in presenza. Per alcuni moduli, sono previste attività di laboratorio svolte in modalità interattiva in presenza.

Materiale didattico

I testi di riferimento sono specificati all'interno dei singoli moduli.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Annuale al secondo anno di corso.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La modalità di verifica del profitto e valutazione è indicata nei singoli moduli.
La media ponderata delle prove costituirà il voto finale.

Orario di ricevimento

Si richiede l'appuntamento con i singoli docenti mediante e-mail.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The course aims to provide students with the foundations for understanding the causes and the pathogenetic and pathophysiological mechanisms of human diseases, with particular focus on oral and maxillofacial pathology. The program integrates concepts of General Pathology, Microbiology, with in-depth study of microbial agents of general and oral relevance and the principles of microbiological diagnostics, and Clinical Pathology, with particular attention to the meaning, clinical significance, and appropriate use of laboratory tests for diagnostic and therapeutic purposes. At the end of the course, students will have achieved the following aims:

Knowledge and understanding:
The course will provide a solid foundation for understanding biological phenomena and the functioning mechanisms of organs and systems, as well as the physiopathological elements applicable to various clinical situations, including in relation to diagnostic parameters.

Ability to apply knowledge and understanding:
The course will develop the ability to independently apply acquired theoretical knowledge to analyze, interpret, and solve clinical and care-related problems in the field of dentistry. Additionally, it will enhance the ability to critically evaluate the interdisciplinary connections among the various subjects covered in the different modules.

Making judgements:
The course will develop the ability to independently evaluate the methodological coherence in problem-solving and critically interpret, among multiple possible options, the most appropriate approach for the specific case. These skills will enable the selection and application of the most suitable care and communication strategies in various clinical and relational situations.

Communication skills:
The course will provide the necessary preparation to communicate ideas, problems, and solutions clearly and effectively, both to professionals from the same or other disciplines and to non-specialist users, using appropriate methods and tools suited to different professional and cultural contexts.

Learning skills:
The course will provide a solid theoretical foundation and will enable the development of an active and independent study methodology, useful both for future specialized courses and for professional practice..

Contents

  • MICROBIOLOGY: modules allow students to know the microbial agents responsible for infections and diseases of interest to both general and odontostomatologic and understand the principles of microbiological diagnostics.

  • GENERAL PATHOLOGY: knowledge of causes and general mechanisms of pathological processes (etipathogenesis). Appropriate technical/scientific terminology. Pathogenetic and physiopathologic knowledge to appropriately follow the successive clinical courses.

  • CLINICAL PATHOLOGY: the contribution of Clinical Pathology -in promoting health at the level of prevention, diagnosis and cure, -defining the etiopathogenesis of the different pathological situations, -evaluating the functional alterations of organs and control mechanisms at the different integration of structures, functions and organism in relation with the knowledge of physiology and pathology acquired during the present year. Basic principles, arising from physiopathological knowledge, for prescription and interpretation of lab test results, hints at differential diagnosis. Knowledge about the methodology of Clinical Pathology lab, hints on collection, transport and storage of biological samples; the key role played by health operators on the efficiency of National Health Service performing appropriate prescription and interpretation of lab tests. These issues will be highlighted in the course of the systematic part described in the extensive program.

Detailed program

Refer to the individual course modules.

Prerequisites

Knowledge concerning the previous preparatory courses.

Teaching form

The lessons are held in presence. For some modules, laboratory activities are carried by interactive mode in person.

Textbook and teaching resource

Textbook are specified in the course modules.

Semester

Annual course, at the second year.

Assessment method

The assessment method is described in the single modules.
The final score will be the weighted mean of the tests.

Office hours

Request an appointment with the teachers by email.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
16
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
172
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Cristina Bianchi
    Cristina Bianchi
  • MC
    Massimiliano Cadamuro
  • MC
    Marco Casati
  • ML
    Marialuisa Lavitrano
  • RM
    Rosario Musumeci
  • CV
    Chiara Villa

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics