Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Odontoiatria e Protesi Dentaria [H4602D - H4601D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 5th year
  1. Orthodontics and Gnathology
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Orthodontics and Gnathology
Course ID number
2526-5-H4601D070
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Orthodontics I Course ID number 2526-5-H4601D070-H4601D066M
Course summary SYLLABUS
Course full name Orthodontics II Course ID number 2526-5-H4601D070-H4601D067M
Course summary SYLLABUS
Course full name Gnathology Course ID number 2526-5-H4601D070-H4601D068M
Course summary SYLLABUS
Course full name Medical Statistic II Course ID number 2526-5-H4601D070-H4601D092M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Preparare lo studente ad affrontare e risolvere indipendentemente i più
comuni problemi in ambito Ortodontico

Contenuti sintetici

Riepilogo dei più recenti aggiornamenti operativi e sperimentali nelle
varie discipline di pertinenza ortodontica .

Programma esteso

Definizione di ortognatodonzia. Approccio olistico al paziente ortognatodontico. La crescita cranio-maxillo-dentaria: la ricerca del biotipo. Anatomia e fisiologia dell’apparato stomatognatico del soggetto in eta’ evolutiva. Diagnosi occluso-posturale.La diagnosi in ortodonzia .L’esame clinico; gli esami strumentali. La diagnosi cefalometrica; il rilievo delle impronte; lo sviluppo dei modelli di gesso; fondamenti di terapia ortognatodontica; lo strumentario in ortognatodonzia; Intercettamento delle malocclusioni e delle malposizioni. L’armonia delle arcate: “la conservazione dello spazio”. Le tecniche di contenzione Il trattamento delle Agenesie e sovrannumerari.

Prerequisiti

Superamento degli esami del IV° anno

Modalità didattica

didattica prevalentemente erogativa erogativa
tipologia attività didattica: lezione frontale
tutte le ore sono svolte in presenza in modalità erogativa con casi clinici intercalati

Materiale didattico

slides e articoli clinici

Periodo di erogazione dell'insegnamento

annuale

Modalità di verifica del profitto e valutazione

prova orale: colloquio di discussione su argomenti di approfondimento trattato a lezione e discussione di casi clinici simulati
COLLOQUIO SUGLI ARGOMENTI SVOLTI A LEZIONE e COLLOQUIO SU ARGOMENTI DI APPROFONDIMENTO NON TRATTATI A LEZIONE.

Orario di ricevimento

Lunedì 8.30-9.30

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Aims

Prepare the student to address and resolve independently the most
common clinical problems connected with Orthodontic treatments

Contents

Summary of the most recent experimental and operational updates in the
various disciplines pertaining to Orthodontics .

Detailed program

Definition of orthodontics. Holistic approach to the orthodontic patient. Cranio-maxillo-dental growth: the research of the biotype. Anatomy and physiology of the stomatognathic apparatus of the subject in developmental age. Occlusal-postural diagnosis. Diagnosis in orthodontics. The clinical examination; instrumental exams. Cephalometric diagnosis; the relief of the impressions; the development of plaster models; foundations of orthodontic therapy; the instrumentation in orthodontics; Interception of malocclusions and malpositions. The harmony of the arches: "the conservation of space". Techniques of retenitonThe treatment of Agenesia and supernumerary teeth

Prerequisites

Completion of the examination in the IV° year

Teaching form

Usually delivery teaching
type of teaching activity: frontal lessons
all hours are held in person in delivery mode with interposed clinical cases

Textbook and teaching resource

slides and research papers

Semester

All Year long

Assessment method

oral test: discussion interview on in-depth topics covered in class and discussion of clinical simulated cases

DISCUSSION ON TOPICS TREATED AT LESSON AND INTERVIEW ON TOPICS NOT TREATED BUT DISPLAYED ON SCIENTIFIC PAPERS

Office hours

Monday 8:30-9:30

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

ECTS
13
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
132
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FC
    Francesco Capozzi
  • MF
    Maurizio Ferrari
  • SG
    Stefania Galimberti
  • Maurizio Stefano Giacomello
    Maurizio Stefano Giacomello
  • DG
    Daniele Giardiello
  • MM
    Marcello Maddalone
  • FM
    Francesco Malluzzo
  • PZ
    Paolo Zorzella

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics