Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 4th year
  1. Medical Genetics
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Medical Genetics
Course ID number
2526-4-H4101D262-H4101D077M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Laboratory Medicine

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo scopo del modulo consiste nel far comprendere allo studente il ruolo dei test genetici nella diagnostica attuale, le corrette indicazioni alla prescrizione dei test genetici e la corretta interpretazione dei risultati delle indagini genetiche/genomiche nel contesto clinico.

Contenuti sintetici

Principali tecniche di diagnostica in citogenetica, citogenetica molecolare e genetica molecolare

Programma esteso

• utilizzo di tecnologie per la diagnosi di patologie geniche ed applicazioni diagnostiche, applicazioni, vantaggi e limiti a confronto: citogenetica; citogenetica molecolare (FISH ed array CGH, SNP array); genetica molecolare (PCR, digital e real-time PCR, amplificazione allele-specifica, ibridazione con oligonucleotidi allele specifici, sequenziamento Sanger e NGS, MLPA)
• consulenza genetica
• test genetici: classificazione (diagnostici, presintomatici, predittivi, farmacogenomica);
appropriatezza prescrittiva ed utilità clinica; test genetici per ricerca; aspetti etici e sociali dei test genetici; saper leggere e valutare le informazioni di un esito di un test genetico. Classificazione delle varianti genetiche
• Principali database genetici e genomici
• malattie genomiche e malattie complesse
• sindromi da predisposizione alle neoplasie
• la diagnosi genetica prenatale invasiva e non invasiva
• casi clinici e di laboratorio

Prerequisiti

conoscenze acquisite duraante i corsi delle scienze di base

Modalità didattica

12 lezioni svolte in presenza, di cui 11 lezioni di didattica erogativa nella parte iniziale della lezione, nella parte finale didattica interattiva con casi clinici, esercizi e FAQs mirati alla rielaborazione clinico-pratica delle nozioni illustrate nella parte iniziale; 1 lezione dedicata alla didattica interattiva sull’interpretazione dei referti genetici.

Materiale didattico

Testi di riferimento: Tom Strachan, Andrew Read: Genetica molecolare umana
Diapositive
Linee guida e materiale di letteratura fornito dal docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Verranno valutate sie le nozioni acquisite, sia la capacità di ragionamento e di applicazione delle conoscenze sull'analisi di casi sulla base delle nozioni apprese.
vedi syllabus corso medicina di laboratorio

Orario di ricevimento

Appuntamento su richiesta per mail
gaia.roversi@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The module's goals are to help students comprehend the role that genetic tests play in modern diagnosis, the appropriate circumstances under which genetic tests should be ordered, and how to correctly evaluate the findings of genetic and genomic investigations in a clinical setting.

Contents

Main tecniques of cytogenetics, molecular cytogenetics and molecular genetics

Detailed program

• choosing between the different technologies for the diagnosis of genetic diseases; applications, advantages and limitations in comparison: cytogenetics; molecular cytogenetics (FISH and CGH array, SNP array); molecular genetics (PCR, digital and real-time PCR, allele-specific amplification, hybridization with allele-specific oligonucleotides, Sanger and NGS sequencing, MLPA)
• genetic counseling
• genetic tests: classification (diagnostic, presymptomatic, predictive, pharmacogenomics); appropriateness of requests for genetic testing and clinical utility; genetic testing for research; ethical and social aspects of genetic testing; system for genetic variant classification; ability to read and understand information of a genetic report.
• Genetic and Genomic Databases
• genomic diseases and complex diseases
• cancer predisposition syndromes
• invasive and Non invasive prenatal genetic testing
• clinical and labs cases

Prerequisites

Basic science knowledge

Teaching form

Twelve frontal teaching lessons—eleven of which begin with direct instruction and end with interactive teaching with clinical cases, exercises, and FAQs—with the goal of providing a clinical-practical re-elaboration of the concepts presented in the first part of the lesson. One lesson is devoted to interactive teaching on the interpretation of genetic reports.

Textbook and teaching resource

Texbook: Tom Strachan, Andrew Read: Genetica molecolare umana
Slides
Guidelines and scientific articles provided by the teacher

Semester

First semester

Assessment method

Evaluation of knowledges and skills. knowledge gained and reasoning skills on case analyses based on the concepts learned will be assessed.
see syllabus "medicina di laboratorio"

Office hours

Appointemt on request by e-mail
gaia.roversi@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/03
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GR
    Gaia Roversi

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics