Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Gastroenterology B
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Gastroenterology B
Course ID number
2526-3-H4101D258-H4101D179M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Integrated Medical and Surgical Pathology 2

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Scopo delle esercitazioni è quello di insegnare allo studente un approccio critico nel ragionamento diagnostico. Si partirà dalla descrizione di casi clinici con raccolta di informazioni ed attraverso di essi si arriverà a formulare un’ipotesi diagnostica che dia un senso logico di carattere generale secondo un metodo induttivo. Questo modulo verrà in parte condotto in gruppi di studenti.

Contenuti sintetici

Casi clinici focalizzati su tematiche comuni della gastroenterologia

Programma esteso

Discussione interattiva a gruppi su casi clinici focalizzati su tematiche comuni della gastroenterologia, come ascite, diarrea acuta e cronica, dolore addominale, ematemesi e melena.

Prerequisiti

Conoscenze approfondite di Genetica Generale, Biologia Generale e Biologia Molecolare
Propedeuticità: Superamento dell’Esame di Patologia Generale e Immunologia.

Modalità didattica

Il Modulo di Esercitazioni si svolge con 6 ore di didattica rivolta all’intera assemblea degli Studenti e 6 ore di Esercitazioni, focalizzate su 3 casi clinici, erogate suddividendo gli studenti in 4 gruppi per favorire con un minor numero di discenti l’interazione/interattività. Gli insegnamenti verranno erogati tutti in modalità “in presenza”.

Materiale didattico

UNIGASTRO, Coordinamento Nazionale Docenti Universitari di Gastroenterologia, EDITRICE GASTROENTEROLOGICA ITALIANA

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La valutazione del modulo farà parte dell'esame finale del corso integrato che si svolgerà con un colloquio orale sugli argomenti svolti durante il corso e/o parte del programma.

Orario di ricevimento

Da definire via mail
marco.carbone@unimib.it
alessio.gerussi@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

The purpose of the exercises is to teach the student a critical approach in diagnostic reasoning. We will start from the description of clinical cases with collection of information and through them we will arrive at formulating a diagnostic hypothesis that gives a logical sense of a general nature according to an inductive method. This module will be partly conducted in groups of students.

Contents

Clinical cases focused on common topics in gastroenterology

Detailed program

Interactive group discussion of clinical cases focused on common topics in gastroenterology, such as ascites, acute and chronic diarrhea, abdominal pain, hematemesis and melena.

Prerequisites

In-depth knowledge of General Genetics, General Biology and Molecular Biology
Prerequisites: Passing the General Pathology and Immunology Exam.

Teaching form

The Exercise Module consists of 6 hours of teaching aimed at the entire assembly of Students and 6 hours of Exercises, focused on 3 clinical cases, delivered by dividing the students into 4 groups to encourage interaction/interactivity with a smaller number of students. The teachings will all be delivered in “in presence” mode.

Textbook and teaching resource

UNIGASTRO, Coordinamento Nazionale Docenti Universitari di Gastroenterologia, EDITRICE GASTROENTEROLOGICA ITALIANA

Semester

Second semester

Assessment method

he evaluation of the module will be part of the final exam of the integrated course which will take place with an oral interview on the topics covered during the course and/or part of the program.

Office hours

Appointment by email:
marco.carbone@unimib.it
alessio.gerussi@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MED/12
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MC
    Marco Carbone
  • AG
    Alessio Gerussi

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics