Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 4th year
  1. Medicine Clerkship 2
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Medicine Clerkship 2
Course ID number
2526-4-H4101D328
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Medicine Clerkship 2b Course ID number 2526-4-H4101D328-H4101D148M
Course summary
Course full name Medicine Clerkship 2c Course ID number 2526-4-H4101D328-H4101D149M
Course summary
Course full name Medicine Clerkship 2d Course ID number 2526-4-H4101D328-H4101D150M
Course summary
Course full name Medicine Clerkship 2e Course ID number 2526-4-H4101D328-H4101D151M
Course summary
Course full name Medicine Clerkship 2f Course ID number 2526-4-H4101D328-H4101D152M
Course summary SYLLABUS
Course full name Medicine Clerkship 2g Course ID number 2526-4-H4101D328-H4101D153M
Course summary
Course full name Medicine Clerkship 2h Course ID number 2526-4-H4101D328-H4101D154M
Course summary
Course full name Medicine Clerkship 2a Course ID number 2526-4-H4101D328-H4101D214M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivo del tirocinio di Area Medica 2 è il consolidamento delle basi già acquisite nel tirocinio di Area medica 1. Il programma formativo prevede un insegnamento al letto del paziente mirato ad approfondire sempre più le capacità di interazione con il paziente stesso per una corretta raccolta della anamnesi e raffinare le capacità di raccolta dati mediante un esame obbiettivo accurato. E’ inoltre previsto di mettere le basi per l’acquisizione della gestione a 360° del paziente, metodo che verrà poi ulteriormente rafforzato nel tirocinio successivo
Il tirocinio è svolto con l’affiancamento di un Tutore che guida lo studente nella conoscenza delle procedure diagnostico-strumentali effettuate direttamente al letto del paziente e ne segue il processo di cura dal ricovero alla dimissione.

Contenuti sintetici

In linea con le basi apprese nel Tirocinio di Area Medica 1 lo studente approfondirà e raffinerà la capacità di eseguire un esame obiettivo generale, effettuare un ragionamento critico relativamente agli esami di laboratorio, applicare le tecniche di colloquio con il paziente, imparare a stabilire un corretto rapporto con il malato, imparare a utilizzare corretti criteri di deontologia professionale. Particolare attenzione sarà posta anche alla relazione del genere con quanto qui sopra visto.
Lo studente apprenderà anche le modalità di stesura della cartella clinica e della lettere di dimissione utilizzando in modo sempre più preciso e pertinenete il linguaggio e la terminologia medica corretta

Programma esteso

Approfondimento e ulteriore definizione di quanto appreso nel Tirocinio di Area Medica 1
Eseguire un esame obiettivo generale, effettuare un ragionamento critico relativamente agli esami di laboratorio, applicare le tecniche di colloquio con il paziente, imparare a stabilire un corretto rapporto con il malato, imparare a utilizzare corretti criteri di deontologia professionale. Imparare a formulare una corretta anamnesi nelle sue varie componenti, ed a impostare lettere di dimissione, certificazioni e relazioni cliniche anche ambulatoriali se ve ne è l'opportunità. Interagire con il tutore per migliorare le proprie competenze in ambito di semeiologia, ottenendo e migliorando le competenze di diagnosi e valutazione clinica, in particolare per quanto riguarda il torace, ovvero il sistema respiratorio, il sistema cardiovascolare, la misurazione della pressione e della frequenza cardiaca, la saturazione arteriosa. Apprendimento della metodologia clinica di valutazione del paziente; apprendimento delle modalità d'azione e rapporto con il paziente, la sua famiglia, il personale di reparto; apprendimento delle regole della vita del medico sia in SSN ospedaliero che SSN MMG; relazione con personale infermieristico, OS, OTA, amministrativo; cenni di contratto nazionale SSN. Genere: analizzare e valutare le patologie con un approccio medico e scientifico in un’ottica di genere per migliorare non solo le conoscenze sui diversi aspetti alla base delle differenze ma anche l’adeguatezza dell’intervento sulla salute per stimolare una maggiore attenzione alla raccolta dei dati anamnestici, strumentali e laboratoristici in relazione al genere del paziente.

Prerequisiti

Conoscenza teorica di come si effettua la raccolta anamnestica
Conoscenza delle manovre semeiologiche principali per esame obiettivo generale e per apparati del paziente

Modalità didattica

Didattica interattiva e tirocinio in presenza.

Materiale didattico

E' necessario l'uso di fonendoscopio, non previsto materiale didattico specifico

Periodo di erogazione dell'insegnamento

quarto anno, I e II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento da richiedere via mail al docente raffaella.delloro@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The objective of the Medical Area 2 internship is to consolidate the foundations already acquired in the Medical Area 1 internship. The training program includes teaching at the patient's bedside aimed at increasingly deepening the interaction skills with the patient himself for a correct collection of the medical history and refine data collection skills through thorough objective examination. It is also planned to lay the foundations for the acquisition of 360° patient management, a method which will then be further strengthened in the subsequent internship
The internship is carried out with the support of a tutor who guides the student in the knowledge of the diagnostic-instrumental procedures carried out directly at the patient's bedside and follows the treatment process from hospitalization to discharge.

Contents

In line with the basics learned in the Medical Area Internship 1, the student will deepen and refine the ability to perform a general objective examination, carry out critical reasoning relating to laboratory tests, apply interview techniques with the patient, learn to establish a correct relationship with the patient, learning to use correct criteria of professional ethics. Particular attention will also be paid to the relationship of the genre with what has been seen above.
The student will also learn how to draft medical records and discharge letters using the correct medical language and terminology in an increasingly precise and relevant manner.

Detailed program

In-depth analysis and further definition of what was learned in the Medical Area Internship 1
Perform a general objective examination, carry out critical reasoning regarding laboratory tests, apply interview techniques with the patient, learn to establish a correct relationship with the patient, learn to use correct criteria of professional ethics. Learn to formulate a correct medical history in its various components, and to prepare discharge letters, certifications and clinical reports, including outpatient ones if there is the opportunity. Interact with the tutor to improve one's skills in the field of semiology, obtaining and improving diagnosis and clinical evaluation skills, in particular with regards to the thorax, i.e. the respiratory system, the cardiovascular system, the measurement of blood pressure and heart rate , arterial saturation. Learning the clinical methodology of patient evaluation; learning the methods of action and relationship with the patient, his family, the department staff; learning the rules of life of the doctor both in the hospital NHS and GP NHS; relationship with nursing, OS, OTA, administrative staff; outline of the national NHS contract. Gender: analyze and evaluate pathologies with a medical and scientific approach from a gender perspective to improve not only knowledge on the various aspects underlying the differences but also the adequacy of the health intervention to stimulate greater attention to the collection of anamnestic, instrumental and laboratory data in relation to the patient's gender.

Prerequisites

Theoretical knowledge of how medical history collection is carried out
Knowledge of the main semiological maneuvers for general objective examination and for patient systems

Teaching form

Interactive teaching and in-person internship.

Textbook and teaching resource

The use of a phonendoscope is necessary, no specific teaching material is provided

Semester

fourth year, I and II semester

Assessment method

attendance

Office hours

By appointment to be requested via email to the teacher raffaella.delloro@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
8
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Paolo Bonfanti
    Paolo Bonfanti
  • LC
    Lia Crotti
  • PD
    Paolo Delvino
  • Carlo Gambacorti Passerini
    Carlo Gambacorti Passerini
  • CG
    Cristina Giannattasio
  • FL
    Fabrizio Luppi
  • Gianluca Perseghin
    Gianluca Perseghin
  • FP
    Federico Umberto Emilio Guglie Pieruzzi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics