Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. Attività a Scelta dello Studente
  7. Dal 6° anno
  1. Clerkship in Pediatric Ambulatory Medicine
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Clerkship in Pediatric Ambulatory Medicine
Course ID number
2526-6-H4101D199
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Fornire gli li elementi finalizzati alla presa in carico del piccolo paziente secondo principi basati sulle evidenze scientifiche e sulla definizione di priorità, nonché sugli aspetti multiculturali e di genere affiancando un pediatra di famiglia nel lavoro quotidiano

Contenuti sintetici

anamnesi ed esame obiettivo pediatrico

approccio al setting ambulatoriale in tuti i suoi aspetti preventivi e di cura intesa come gestione globale dei pazienti in età pediatrica

Programma esteso

OSSERVAZIONE del rapporto continuativo con il bambino e la sua famiglia: l'ascolto, promozione dell’alleanza terapeutica e responsabilizzazione dei genitori.
CONOSCENZA DELLE INDICAZIONI relative a prevenzione, diagnosi, consigli di comportamento, prescrizioni delle cure -ACQUISIZIONE della necessità/capacità di informare e rendere partecipe il paziente della sua storia di malattia e di cura CONOSCENZA delle modalità di rapporto e contatto con le forme assistenziali presenti sul territorio

Prerequisiti

dal 6 anno di Corso

Modalità didattica

FREQUENZA CONTINUATIVA E PARTECIPAZIONE ATTIVA A TUTTE LE FASI DELLA VISITA in un rapporto 1:1 con il pediatra di famiglia, in ambulatorio secondo disponibilità DI TEMPI E SEDE da concordare
(50 ore)

Materiale didattico

Qualunque risorsa di lettura e studio suggerita o a disposizione

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

certificazione di frequenza

Orario di ricevimento

su appuntamento
maria.melzi@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

To provide the elements aimed at taking care of the young patient according to principles based on scientific evidence and the definition of priorities, as well as on multicultural and gender aspects, supporting a family pediatrician in daily work

Contents

pediatric medical history and physical examination

approach to the outpatient setting in all its preventive and treatment aspects understood as the global management of pediatric patients

Detailed program

OBSERVATION of the ongoing relationship with the child and his family: listening, promotion of the therapeutic alliance and parental responsibility.
KNOWLEDGE OF THE INDICATIONS relating to prevention, diagnosis, behavioral advice, treatment prescriptions - ACQUISITION of the need/ability to inform and make the patient aware of his/her history of illness and treatment
KNOWLEDGE of the methods of relationship and contact with the forms of care present on the territory

Prerequisites

from the 6th year of the Course

Teaching form

CONTINUOUS ATTENDANCE AND ACTIVE PARTICIPATION IN ALL PHASES OF THE VISIT in a 1:1 ratio with the family pediatrician, in the clinic according to availability OF TIMES AND PLACE to be agreed
(50 hours)

Textbook and teaching resource

Any reading and study resources suggested or available

Semester

second semester

Assessment method

attendance certification

Office hours

by appointment
maria.melzi@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
To be chosen
Course Length (Hours)
10
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LB
    Laura Rachele Bettini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics