Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. Attività a Scelta dello Studente
  7. Dal 3° anno
  1. Interaction Between Medicine and Biomedical Engineering in Diagnosis and Therapy
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Interaction Between Medicine and Biomedical Engineering in Diagnosis and Therapy
Course ID number
2526-3-H4101D319
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L’obiettivo di questo corso è focalizzare l’attenzione dei futuri medici verso le recenti innovazioni scientifiche e tecnologiche alla luce della fondamentale esigenza che lo sviluppo delle conoscenze e il miglioramento della pratica medica sia profondamente legato al processo formativo dei giovani medici nelle discipline STEM

  1. Conoscenza e capacità di comprensione: è fondamentale che tutti gli studenti di area medica ricevano una sufficiente esposizione sulle recenti innovazioni scientifiche e tecnologiche alla luce della fondamentale esigenza che lo sviluppo delle conoscenze e il miglioramento della pratica medica sia profondamente legato al processo formativo dei giovani medici nelle discipline STEM
  2. Conoscenza e capacità di comprensione applicate: il materiale viene presentato in un contesto che prepara gli studenti alla professione, pertanto, quando possibile, esempi clinici saranno utilizzati per illustrare i principi delle strumentazoni e tecniche applicate nel contesto medico-diagnostico.
  3. Autonomia di giudizio: saper interpretare le anomalie morfo-funzionali che si riscontrano nelle diverse malattie con l'ausilio delle tecniche interventistiche e diagnostiche di ultima generazione
  4. Abilità comunicative: acquisizione dell'insieme delle competenze che permettono di interagire efficacemente con gli altri, sia a livello verbale che non verbale.
  5. Capacità di apprendere: acquisiszione delle conoscenze di base del funzionamento degli strumenti interventistici/diagnostici nella pratica della clinica medica.

Contenuti sintetici

Presentazione di tematiche selezionate per illustrare l’importanza del contributo dell’ingegneria biomedica nel contesto clinico. Attraverso la collaborazione interdisciplinare tra ingegneri medici e biologi (fisiologia), le metodologie e le tecnologie proprie dell'Ingegneria Biomedica è possibile descrivere, comprendere e, in larga misura, risolvere le problematiche di interesse medico-biologico. Fornendo strumenti propri delle discipline STEM fruibili in diagnostica e terapia.

Programma esteso

1) TRATTAMENTO SEGNALE (Ecg)
2) IMAGING MEDICINA
3) RICOSTRUZIONE 3D (scanner – biostampanti)
4) BIOSENSORI
5) NUOVE FRONTIERE

Prerequisiti

Iscrizione dal terzo anno

Modalità didattica

Tutte le 7 ore di lezione sono svolte in presenza in modalità erogativa: il docente inizia con una prima parte in cui vengono esposti dei concetti
(modalità erogativa) e poi si apre un’interazione con gli studenti che definisce la parte successiva della lezione (modalità interattiva).
Quando possibile, verranno proposte analisi di casi clinici per la valutazione dei parametri fisiologici specifici.
I metodi di insegnamento includeranno lezioni frontali, video e discussioni in classe:
analisi del segnale - machine learning (2,5 ore)
Artificial Intelligence (2,5 ore)
Da Vinci System (2 ore)

Materiale didattico

Introduzione all’ingegneria biomedica (E. Biondi, 1997)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre, marzo/aprile

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Test di autovalutazione che accerta il raggiungimento degli obiettivi e il livello di conoscenza delle tecniche e procedure sperimentali oggetto del corso

Orario di ricevimento

Su appuntamento, previo accordo via e-mail giulio.sancini@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The goal of this course is to focalize the attention of future doctors to the recent scientific and technological innovations in light of the fundamental need that the development of knowledge and the improvement of medical practice is deeply linked to the training process of young doctors in STEM disciplines

  1. Knowledge and understanding: it is essential that all medical students receive sufficient exposure to recent scientific and technological innovations in light of the fundamental need for the development of knowledge and the improvement of medical practice to be deeply linked to the training process of young doctors in STEM disciplines
  2. Applied knowledge and understanding: the material is presented in a context that prepares students for the profession, therefore, when possible, clinical examples will be used to illustrate the principles of the instruments and techniques applied in the medical-diagnostic context.
  3. Autonomy of judgment: knowing how to interpret the morpho-functional anomalies found in different diseases with the aid of the latest generation interventional and diagnostic techniques
  4. Communication skills: acquisition of the set of skills that allow one to interact effectively with others, both verbally and non-verbally.
  5. Ability to learn: acquisition of basic knowledge of the functioning of interventional/diagnostic instruments in clinical medical practice.

Contents

Presentation of selected topics to illustrate the importance of the contribution of biomedical engineering in the clinical context. Through the interdisciplinary collaboration between medical engineers and biologists (physiology), the methodologies and technologies of Biomedical Engineering it is possible to describe, understand and, to a large extent, solve the problems of medical-biological interest. Providing usable tools of the STEM disciplines in diagnostics and therapy.

Detailed program

1) SIGNAL PROCESSING (ECG)

2) MEDICINE IMAGING

3) 3D RECONSTRUCTION (scanner - bioprinters)

4) BIOSENSORS

5) NEW FRONTIERS.

Prerequisites

The course is intended for students from the third year of the Master course

Teaching form

All the 7 hours of lesson are held in person in delivery mode (direct instruction): the teacher begins with a first part in which concepts are exposed (direct mode) and then an interaction opens with the students which defines the next part of the lesson (interactive mode).
The teaching methods will include lectures, videos, and class discussions:
Signal analysis - machine learning (2,5 hours)
Artificial Intelligence (2,5 hours)
Da Vinci System (2 hours):
.

Textbook and teaching resource

Introduzione all’ingegneria biomedica (E. Biondi, 1997)

Semester

Second semester, march/aprile

Assessment method

Self assessment test assessing the achievement of the objectives and the level of knowledge of the experimental techniques and procedures covered by the course

Office hours

By appointment, arranged by e-mail giulio.sancini@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
7
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Giulio Alfredo Sancini
    Giulio Alfredo Sancini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics