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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. General Pathology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
General Pathology
Course ID number
2526-1-I0101D005-I0101D017M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Biomedical Sciences 2

Course Syllabus

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Obiettivi

L’insegnamento si propone di fornire allo studente la conoscenza delle cause delle malattie nell'uomo, interpretandone i meccanismi patogenetici e fisiopatologici fondamentali. Al termine del corso, gli studenti avranno raggiunto i seguenti obiettivi:

Conoscenza e capacità di comprensione:
L'insegnamento fornirà solide basi per comprendere i fenomeni biologici e i meccanismi di funzionamento degli organi e apparati, nonchè degli elementi fisiopatologici applicabili a diverse situazioni cliniche, anche in relazione a parametri diagnostici.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione:
L’insegnamento svilupperà la capacità di applicare in modo autonomo le conoscenze teoriche acquisite per analizzare, interpretare e risolvere problemi clinici e assistenziali nell’ambito infermieristico, integrando informazioni per una gestione efficace e responsabile del paziente.

Autonomia di giudizio:
L’insegnamento svilupperà la capacità di valutare in modo autonomo la coerenza metodologica nella risoluzione di problemi e di interpretare criticamente, tra più opzioni possibili, l’approccio più adeguato al caso specifico. La modalità d’esame, che prevede quiz a risposta multipla e domande aperte, stimola l’indipendenza di giudizio e il pensiero critico nell’applicazione delle conoscenze apprese al contesto infermieristico.

Abilità comunicative:
L’insegnamento fornirà la preparazione necessaria per comunicare in modo chiaro ed efficace idee, problemi e soluzioni, sia a professionisti della stessa o di altre discipline, sia a utenti non specialisti, utilizzando modalità e strumenti adeguati ai diversi contesti professionali e culturali.

Capacità di apprendimento:
L'insegnamento fornirà solide basi teoriche e consentirà di sviluppare una metodologia di studio attiva e autonoma, utile anche in vista di corsi successivi a maggiore specializzazione, nonché nella futura pratica professionale.
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Contenuti sintetici

Comprensione dei concetti fisio-patologici di base (omeostasi, malattia, eziologia, patogenesi), conoscenza e comprensione dei meccanismi immunitari umani. Comprensione dei concetti di danno cellulare e tissutale. Infiammazione e riparazione tissutale. Meccanismi alla base dello sviluppo tumorale. Differenze di sesso e genere nella patogenesi delle patologie tumorali e non tumorali.

Programma esteso

  • Patologia Generale. Eziologia. Patogenesi. Concetto di omeostasi e di malattia. Insorgenza e decorso delle malattie. Malattie acute e croniche. Eziologia generale. Fattori predisponenti fisiologici e patologici.
  • Cause di malattia. Cause fisiche, cause chimiche, cause biologiche: batteri, virus, protozoi, funghi, metazoi. Virulenza. Patogenicità. Trasmissione delle infezioni. Diffusione degli agenti infettivi. Azione patogena.
  • Proprietà generali del sistema immunitario. Immunità innata ed immunità acquisita. Le cellule del sistema immunitario. I mediatori solubili. Gli antigeni. La risposta immunitaria.
  • Infiammazione acuta e Infiammazione cronica. Fasi del processo infiammatorio. Mediatori chimici. Le cellule dell'infiammazione.
  • Fisiopatologia della termoregolazione. Generalità. Termogenesi: metabolismo basale, regolazione della termogenesi. Termodispersione. Alterazioni della temperatura corporea. Ipertermie non febbrili. Ipertermie febbrili: patogenesi, decorso, tipi di febbre.
  • Alterazioni dell'omeostasi cellulare. Atrofia, ipertrofia, metaplasia, displasia, anaplasia cellulare. Danno cellulare e morte. Tumorigenesi.
  • Impatto di sesso e genere nello sviluppo di patologie acute, croniche e tumorali. Studio dei meccanismi differenziali ormono e non ormono-relati nella patogenesi.

Prerequisiti

Nessuno.

Modalità didattica

Le 16 ore di lezione si svolgono in modalità di didattica erogativa (DE). Gli studenti in sede a Monza svolgeranno lezione in presenza, quelli delle sedi staccate, in modalità Teledidattica.

Materiale didattico

Il materiale presentato durante le lezioni (slide e articoli scientifici discussi in classe) è disponibile sulla piattaforma e-learning dell'insegnamento.

Libri di testo suggeriti:
Robbins e Cotran: Le Basi Patologiche delle Malattie. Edizioni Elsevier
Pontieri-Russo-Frati: Patologia Generale. Edizioni Piccin
Abbas A.K.: Fondamenti di Immunologia. Funzioni e alterazioni del Sistema Immunitario. Edizioni Piccin

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I anno, II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta composta da quiz chiusi a risposta multipla e domande aperte. Il superamento dell'esame si ha ottenendo la sufficienza in tutte e 4 le discipline.

Orario di ricevimento

Si riceve su appuntamento (email).

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
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Aims

The course aims to provide students with knowledge of the causes of diseases in humans, interpreting their fundamental pathogenetic and pathophysiological mechanisms. At the end of the course, students will have achieved the following aims:

Knowledge and understanding:
The course will provide a solid foundation for understanding biological phenomena and the functioning mechanisms of organs and systems, as well as the physiopathological elements applicable to various clinical situations, including in relation to diagnostic parameters.

Ability to apply knowledge and understanding:
The course will develop the ability to independently apply acquired theoretical knowledge to analyze, interpret, and solve clinical and care-related problems in the field of nursing, integrating information for effective and responsible management of patients’ health.

Making judgements:
The course will develop the ability to independently evaluate the methodological coherence in problem-solving and critically interpret, among multiple possible options, the most appropriate approach for the specific case. The examination method, which includes multiple-choice quizzes and open-ended questions, encourages independent judgment and critical thinking in applying the knowledge acquired to the nursing context.

Communication skills:
The course will provide the necessary preparation to communicate ideas, problems, and solutions clearly and effectively, both to professionals from the same or other disciplines and to non-specialist users, using appropriate methods and tools suited to different professional and cultural contexts.

Learning skills:
The course will provide a solid theoretical foundation and will enable the development of an active and independent study methodology, useful both for future specialized courses and for professional practice.

Contents

Homeostasis and disease. Etiology and pathogenesis: disease-causing agents. Acquired and innate immunity. The immune response. Cell and tissue damage. Inflammation and tissue repair. Oncology. Sex and gender diferences in tumoral and non-tumoral pathogenesis.

Detailed program

  • General Pathology. Etiology. Pathogenesis. Concept of homeostasis and disease. Onset and course of disease. Acute and chronic diseases. General etiology. Physiological and pathological predisposing factors.
  • Causes of disease. Physical causes, chemical causes, biological causes: bacteria, viruses, protozoa, fungi, metazoans. Virulence. Pathogenicity. Transmission of infections. Spread of infectious agents. Pathogenic action.
  • General properties of the immune system. Innate immunity and adaptive immunity. The cells of the immune system. The soluble mediators. Antigens. The immune response
  • Acute and chronic inflammation. Phases of the inflammatory process. Chemical mediators. The cells of inflammation.
  • Pathophysiology of thermoregulation. Generalities. Thermogenesis: basal metabolism, regulation of thermogenesis. Termodispersion. Alterations in body temperature. Not fever hyperthermia. Fever hyperthermia: pathogenesis, course, types of fever.
  • Cellular homeostasis disorders. atrophy, hypertrophy, metaplasia, dysplasia, cellular anaplasia. Cell injury and death. Oncology.
  • Impact of sex and gender in the development of acute, chronic and tumor diseases. Study of hormone- and non-hormone-related differential mechanisms in pathogenetic mechanisms.

Prerequisites

None.

Teaching form

The 16 hours of lessons will be delivered in "didattica erogativa" (DE) mode. Students at the Monza campus will attend the lessons in person, while the others will follow them through the Distance Learning mode Teledidattica.

Textbook and teaching resource

Learning material (slides of the lessons) is available at the e-learning platform of the course.

Recommended textbooks:
Robbins e Cotran: The pathological bases of diseases. Elsevier
Pontieri-Russo-Frati: General Pathology. Piccin
Abbas A.K.: Foundations of Immunology. Functions and alterations of the Immune System. Piccin

Semester

I year, II semester

Assessment method

Written test composed by multiple choice quizzes and open-ended questions. The exam is passed by obtaining a passing grade in all 4 modules.

Office hours

By appointment (email request).

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
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Key information

Field of research
MED/04
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CV
    Chiara Villa

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

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