Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Meeting With Health Care Places in The History of Lombard Territory
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Meeting With Health Care Places in The History of Lombard Territory
Course ID number
2526-3-I0101D131
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso si propone di far conoscere agli studenti, attraverso visite guidate sul territorio lombardo, alcuni luoghi storicamente dedicati alla cura e all’assistenza, oggi non più attivi ma ancora documentabili. Questi siti, raggiungibili tramite percorsi a piedi di breve o media lunghezza, sono inseriti in contesti naturali e territoriali di particolare valore ambientale.

In coerenza con i descrittori di Dublino, il corso mira a:

  1. Conoscenza e comprensione: Acquisire conoscenze sullo sviluppo storico dei luoghi di cura e assistenza nella regione lombarda. Comprendere il legame tra bisogni di salute della popolazione, organizzazione dell’assistenza e territorio.
  2. Applicazione della conoscenza e capacità di comprensione: Collegare le conoscenze storiche e territoriali a contesti attuali di cura e assistenza. Riconoscere le trasformazioni socio-sanitarie avvenute nel tempo e le loro implicazioni.
  3. Autonomia di giudizio: Analizzare in modo critico il significato culturale, etico e sociale di questi luoghi nella storia della sanità. Valutare l’importanza della memoria storica nella costruzione dell’identità professionale.
  4. Abilità comunicative: Saper descrivere e condividere in modo efficace osservazioni e riflessioni emerse durante le visite, adattando il linguaggio al tipo di interlocutore. Collaborare all’interno del gruppo nella discussione e nell’elaborazione dei contenuti.
  5. Capacità di apprendere: Stimolare la curiosità verso l’evoluzione del sistema socio-sanitario e promuovere un atteggiamento di apprendimento permanente. Integrare le esperienze sul campo con le conoscenze teoriche acquisite nel percorso formativo.

Contenuti sintetici

Il territorio lombardo e alcuni luoghi di assistenza e cura nella storia

Programma esteso

Sono previste tre visite in luoghi significativi del territorio lombardo in relazione agli obiettivi formativi.
I luoghi saranno raggiunti con modalità che saranno indicate agli studenti iscritti prima dell’inizio del corso.

Prerequisiti

Iscrizione al 2°-3° anno del Corso di Laurea in Infermieristica
Iscrizione al Corso di Laurea Magistrale in Scienze Infermieristiche ed Ostetriche

Modalità didattica

Visite in loco. Breve lezione su argomenti specifici legati ai luoghi identificati.

Materiale didattico

Consultazione di testi specifici consigliati dal docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Aims

The course aims to introduce students, through guided tours in Lombardy, some places historically dedicated to care and assistance, now no longer active but still documented. These sites, which can be reached by short or medium-length walking trails, are located in natural and territorial contexts of particular environmental value.

In line with the Dublin descriptors, the course aims to:

  1. Knowledge and understanding: Acquire knowledge about the historical development of care and assistance places in the Lombardy region. Understand the link between population health needs, care organization and territory.
  2. Application of knowledge and understanding: Linking historical and territorial knowledge to current care and assistance contexts. Recognize the socio-health changes that have occurred over time and their implications.
  3. Autonomy of judgment: Critically analyze the cultural, ethical and social significance of these places in the history of health. Assess the importance of historical memory in the construction of professional identity.
  4. Communicative skills: To be able to describe and share effectively the observations and reflections that emerged during the visits, adapting the language to the type of interlocutor. Collaborate within the group in discussion and content development.
  5. Ability to learn: Stimulate curiosity about the evolution of the social health system and promote a lifelong learning attitude. Integrate field experience with theoretical knowledge acquired in the training course.

Contents

The Lombard territory and some places of assistance and care in history

Detailed program

Three visits to significant places in Lombardy are planned in relation to the training objectives.
The places will be reached in ways that will be indicated to students enrolled before the beginning of the course.

Prerequisites

Enrolling in the 2nd-3rd year of the Bachelor’s Degree in Nursing
Enrolling in the Master’s Degree in Nursing and Midwifery Science

Teaching form

Site visits. Short lesson on specific topics related to the identified places.

Textbook and teaching resource

Consultation of specific texts recommended by the teacher

Semester

Second semester

Assessment method

Frequency

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
24
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SD
    Stefania Di Mauro

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics