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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Taking Care of The Person, Not of Desease: Knowledge and Actions On Right To Health an
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Taking Care of The Person, Not of Desease: Knowledge and Actions On Right To Health an
Course ID number
2526-2-I0101D911
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi

Il corso elettivo "Per Curare l'Uomo e Non la Malattia: Nozioni ed Azioni su Diritto alla Salute e Cooperazione Sanitaria Internazionale" si propone di introdurre gli studenti ai concetti fondamentali di salute globale, equità in salute e cooperazione sanitaria internazionale. L'obiettivo è fornire una prospettiva più ampia sulla salute come diritto umano e sulle azioni necessarie per garantirlo a livello mondiale.
Gli obiettivi specifici, formulati secondo i Descrittori di Dublino, sono i seguenti:

  1. Conoscenza e comprensione:
    Acquisire conoscenze introduttive sui temi della salute globale, del diritto alla salute e dell’equità sanitaria.
  2. Applicazione della conoscenza:
    Saper analizzare criticamente contesti sanitari diversi e applicare i principi di equità e cooperazione internazionale.
  3. Autonomia di giudizio:
    Sviluppare consapevolezza critica sulle disuguaglianze sanitarie e sulla responsabilità etica e professionale nei contesti globali.
  4. Abilità comunicative:
    Comunicare con efficacia in ambienti multiculturali e multidisciplinari, promuovendo dialogo e collaborazione.
  5. Capacità di apprendere:
    Coltivare l’interesse per l’approfondimento autonomo sui temi della salute globale e sulle opportunità di cooperazione.

Contenuti sintetici

Le diseguaglianze nella salute e nell’assistenza sanitaria in un mondo sempre più globalizzato, economicamente e culturalmente, sono andate via via aumentando. La recente pandemia da Covid-19 e gli attuali conflitti, più e meno noti, sono elementi impattanti sulle dinamiche globali e rischiano di accentuare ancora di più tali disuguaglianze. I fattori che determinano la salute della popolazione sono da ricercarsi, oltre che nella medicina e nell’assistenza sanitaria, nelle condizioni socio-economiche in cui vivono le persone, in uno sguardo che oggi più che mai deve essere orientato alla Global Health.

Programma esteso

• Definizione del significato di salute di una popolazione e identificazione dei determinati di salute distali e prossimali in un contesto nazionale e internazionale
• Descrizione dell’evoluzione storica dei diversi modelli di sistemi sanitari con particolare attenzione all’emergere del concetto di diritto alla salute e all’identificazione degli elementi costitutivi dei principali modelli di organizzazione sanitaria e loro correlazione con i modelli di welfare.
• Relazione tra salute e sviluppo e impatto della globalizzazione sulla salute
• Presentazione del quadro di riferimento socio-demografico e normativo dell’immigrazione in Italia, dei diritti sanitari degli stranieri e degli aspetti transculturali nell’assistenza agli immigrati
• Ruolo della cooperazione internazionale nel contrasto alle diseguaglianze nella salute con particolare focus sull’Africa
• Ruolo della professione infermieristica nel contrasto alle diseguaglianze nella salute e nella sensibilizzazione della popolazione sui temi di salute globale ed equità in salute
• Riflessione sul proprio contributo personale come professionista infermiere sia a livello nazionale che internazionale

Prerequisiti

Iscrizione al 2°- 3° anno del Corso di Laurea in Infermieristica
Iscrizione al Corso di Laurea Magistrale in Scienze Infermieristiche ed Ostetriche

Modalità didattica

Didattica erogativa in presenza - Lezione frontale; lavori di gruppo; testimonianze

Materiale didattico

Sui SSN:
• Geddes da Filicaia, M., (2018). La salute sostenibile. Perché possiamo permetterci un Servizio sanitario equo ed efficace. Il Pensiero Scientifico.
• Health Systems in Transition series (HiTs) [online], (senza data). European Observatory on Health Systems and Policies. Disponibile da: https://eurohealthobservatory.who.int/publications/health-systems-reviews
• Luiss Business School e Aiop Giovani – Associazione Italiana Ospedalità Privata, (2016). L’evoluzione dei modelli sanitari internazionali a confronto. Per costruire il Servizio Sanitario Nazionale del futuro.
Su Migrazioni:
• Abubakar, I. et al., (2018). The UCL–Lancet Commission on Migration and Health: the health of a world on the move. The Lancet [online]. 392(10164), 2606–2654. Disponibile da: doi: 10.1016/s0140-6736(18)32114-7
• Caritas italiana e Fondazione Migrantes, (2023). XXXII Rapporto Immigrazione Caritas e Migrantes. Liberi di scegliere se migrare o restare. RICM.
• NATO Strategic Direction South HUB, (2021). The Challenge of the Youth Bulge in Africa and the Middle East Migration and The Brain Drain. NATO.
• World Health Organization 2020, (2020). ApartTogether survey: preliminary overview of refugees and migrants self-reported impact of COVID-19. WHO.
Su Medicina Interculturale:
• Farmer, P., (2004c). Pathologies of power: Health, human rights, and the new war on the poor : with a new preface by the author. Berkeley: University of California Press.
• Quaranta, I., (2012). Malati fuori luogo: Medicina interculturale. Milano: R. Cortina.

Determinanti e diseguaglianze in salute:
• Associazione Salute Internazionale, (2022). Salute Internazionale [online]. Disponibile da: https://www.saluteinternazionale
• Kickbusch, I., Allen, L. e Franz, C., (2016). The commercial determinants of health. The Lancet Global Health [online]. 4(12), numero dell'articolo: e895-e896. Disponibile da: doi: 10.1016/s2214-109x(16)30217-0
• Obiettivo 3: Assicurare la salute e il benessere per tutti e per tutte le età [online], (senza data). ONU Italia. Disponibile da: https://unric.org/it/obiettivo-3-assicurare-la-salute-e-il-benessere-per-tutti-e-per-tutte-le-eta/
• United Nations, (2015). Transforming our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development [online]. https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf. Disponibile da: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf
• World Inequality Lab, (2022). WORLD INEQUALITY REPORT 2022 [online]. https://wir2022.wid.world/. Disponibile da: https://wir2022.wid.world/
• Worldmapper | rediscover the world as you've never seen it before [online], (senza data). Worldmapper. Disponibile da: https://worldmapper.org/
Cooperazione internazionale sanitaria:
• Carraro, D. e Di Paolo, P., (2022). Quello che possiamo imparare in Africa. Roma: Laterza.
• Maciocco, G. e Santomauro, F., (2017). La salute globale. Determinanti sociali e disuguaglianze. 3a ed. Roma: Carocci Faber.
• Medici con l'Africa Cuamm | La salute è un diritto battersi per il suo rispetto è un dovere [online], (senza data). Medici con l'Africa Cuamm | La salute è un diritto battersi per il suo rispetto è un dovere. Disponibile da: https://www.mediciconlafrica.org
• Moyo, D., (2011). La carità che uccide. Biblioteca Universale Rizzoli.
• WHO Director General, (2008). Primary health care - now more than ever [online]. Disponibile da: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/primary-health-care---now-more-than-ever
Ricerca operativa in salute:
• Ogundahunsi, O. e Mberu Kamau, E., (2018). Implementation research toolkit. 2a ed. World Health Organization on behalf of the Special Programme for Research and Training in Tropical Diseases (TDR).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Aims

The elective course “To Cure Man and Not Disease: Concepts and Actions on the Right to Health and International Health Co-operation” aims to introduce students to the fundamental concepts of global health, health equity and international health cooperation. The aim is to provide a broader perspective on health as a human right and the actions needed to secure it worldwide.
The specific objectives, formulated according to the Dublin Descriptors, are as follows:

  1. Knowledge and understanding:
    Acquire introductory knowledge on the topics of global health, the right to health and health equity.
  2. Application of knowledge:
    Be able to critically analyse different health contexts and apply the principles of equity and international cooperation.
  3. Autonomy of judgement:
    Develop critical awareness of health inequalities and ethical and professional responsibility in global contexts.
  4. Communication skills:
    Communicate effectively in multicultural and multidisciplinary environments, promoting dialogue and collaboration.
  5. Learning skills:
    Cultivate interest in independent study of global health issues and opportunities for cooperation.

Contents

Inequalities in health and health care in an increasingly globalised world, economically and culturally, have been increasing. The recent pandemic from Covid-19 and the current conflicts, more and less known, are impacting global dynamics and are likely to accentuate these inequalities even more. The factors that determine the health of the population are to be found, in addition to medicine and health care, in the socio-economic conditions in which people live, in a look that today more than ever must be oriented to Global Health.

Detailed program

• Definition of health of a population and identification of certain distal and proximal health causes in a national and international setting
• Description of the historical evolution of different models of health systems with particular attention to the emergence of the concept of right to health and identification of the constituent elements of the main models of health organization and their correlation with patterns of welfare
• Relationship between health and development and impact of globalization on health
• Presentation of the framework for socio-demographic and legal immigration in Italy, the health rights of foreigners and transcultural aspects in assisting immigrants
• Role of international cooperation in combating inequalities in health with particular focus on Africa
• Role of the nursing profession in contrasting inequalities in health and in promoting public awareness on issues of global health and equity in health
• Reflection on your personal contribution as a nurse practitioner at both national and international

Prerequisites

Enrolling in the 2nd-3rd year of the Bachelor’s Degree in Nursing
Enrolling in the Master’s Degree in Nursing and Midwifery Sciences

Teaching form

Face-to-face teaching – frontal lectures; group works; testimonies

Textbook and teaching resource

On National Health Services:
• Geddes da Filicaia, M., (2018). La salute sostenibile. Perché possiamo permetterci un Servizio sanitario equo ed efficace. Il Pensiero Scientifico.
• Health Systems in Transition series (HiTs) [online], (senza data). European Observatory on Health Systems and Policies. Disponibile da: https://eurohealthobservatory.who.int/publications/health-systems-reviews
• Luiss Business School e Aiop Giovani – Associazione Italiana Ospedalità Privata, (2016). L’evoluzione dei modelli sanitari internazionali a confronto. Per costruire il Servizio Sanitario Nazionale del futuro.
On migration:
• Abubakar, I. et al., (2018). The UCL–Lancet Commission on Migration and Health: the health of a world on the move. The Lancet [online]. 392(10164), 2606–2654. Disponibile da: doi: 10.1016/s0140-6736(18)32114-7
• Caritas italiana e Fondazione Migrantes, (2023). XXXII Rapporto Immigrazione Caritas e Migrantes. Liberi di scegliere se migrare o restare. RICM.
• NATO Strategic Direction South HUB, (2021). The Challenge of the Youth Bulge in Africa and the Middle East Migration and The Brain Drain. NATO.
• World Health Organization 2020, (2020). ApartTogether survey: preliminary overview of refugees and migrants self-reported impact of COVID-19. WHO.
On Intercultural Medicine:
• Farmer, P., (2004c). Pathologies of power: Health, human rights, and the new war on the poor : with a new preface by the author. Berkeley: University of California Press.
• Quaranta, I., (2012). Malati fuori luogo: Medicina interculturale. Milano: R. Cortina.
On determinants and inequalities in health:
• Associazione Salute Internazionale, (2022). Salute Internazionale [online]. Disponibile da: https://www.saluteinternazionale
• Kickbusch, I., Allen, L. e Franz, C., (2016). The commercial determinants of health. The Lancet Global Health [online]. 4(12), numero dell'articolo: e895-e896. Disponibile da: doi: 10.1016/s2214-109x(16)30217-0
• Obiettivo 3: Assicurare la salute e il benessere per tutti e per tutte le età [online], (senza data). ONU Italia. Disponibile da: https://unric.org/it/obiettivo-3-assicurare-la-salute-e-il-benessere-per-tutti-e-per-tutte-le-eta/
• United Nations, (2015). Transforming our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development [online]. https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf. Disponibile da: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf
• World Inequality Lab, (2022). WORLD INEQUALITY REPORT 2022 [online]. https://wir2022.wid.world/. Disponibile da: https://wir2022.wid.world/
• Worldmapper | rediscover the world as you've never seen it before [online], (senza data). Worldmapper. Disponibile da: https://worldmapper.org/
On International Health Cooperation::
• Carraro, D. e Di Paolo, P., (2022). Quello che possiamo imparare in Africa. Roma: Laterza.
• Maciocco, G. e Santomauro, F., (2017). La salute globale. Determinanti sociali e disuguaglianze. 3a ed. Roma: Carocci Faber.
• Medici con l'Africa Cuamm | La salute è un diritto battersi per il suo rispetto è un dovere [online], (senza data). Medici con l'Africa Cuamm | La salute è un diritto battersi per il suo rispetto è un dovere. Disponibile da: https://www.mediciconlafrica.org
• Moyo, D., (2011). La carità che uccide. Biblioteca Universale Rizzoli.
• WHO Director General, (2008). Primary health care - now more than ever [online]. Disponibile da: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/primary-health-care---now-more-than-ever
On Operational Research in Health:
• Ogundahunsi, O. e Mberu Kamau, E., (2018). Implementation research toolkit. 2a ed. World Health Organization on behalf of the Special Programme for Research and Training in Tropical Diseases (TDR).

Semester

Second semester

Assessment method

Frequency

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
16
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

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