Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Genetics - 5
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Genetics - 5
Course ID number
2526-2-I0102D903-I0102D912M-T5
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Anatomy and Physiology of The Human Reproduction

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscere i fondamenti di genetica umana.

Contenuti sintetici

Il corso fornisce i fondamenti della genetica umana.

Programma esteso

TIPI DI TEST DIAGNOSTICI IN GENETICA: APPLICAZIONI, VANTAGGI E LIMITI
- citogenetica
- citogenetica molecolare (FISH e ARRAY CGH)
- genetica molecolare: sequenziamento di vecchia e nuova generazione

CONSULENZA GENETICA
- rischi teorici, empirici e modificati
- aspetti etici e sociali

TEST GENETICI
- classificazione : diagnostici, presintomatici, predittivi
- appropriatezza dei test genetici

MALATTIE GENOMICHE E MALATTIE COMPLESSE

LA DIAGNOSI PRENATALE INVASIVA E NON INVASIVA

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

8 ore di didattica erogativa nella parte iniziale della lezione, nella parte finale didattica interattiva con casi clinici, esercizi e FAQs mirati alla rielaborazione clinico-pratica delle nozioni illustrate nella parte iniziale. Tutte le attività sono svolte in presenza.

Materiale didattico

NERI G., GENUARDI M., Genetica umana e medica, 3°ed, Masson.

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al modulo.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

15 DOMANDE A RISPOSTE CHIUSE (Quiz a scelta multipla)
Le domande del test sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione sia delle conoscenze teoriche trattate in aula, sia la capacità di ragionamento e applicazione in casi pratici. 2 punti per ogni risposta corretta.

COLLOQUIO: l'obiettivo del colloquio è primariamente la restituzione ed il commento della prova scritta. La studentessa/lo studente ha la possibilità di aumentare il punteggio ottenuto con la prova scritta con un breve colloquio orale facoltativo di approfondimento

Non sono previste valutazioni in itinere

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

Knowledge of the basics of human genetics.

Contents

The course provides to the foundations of human genetics.

Detailed program

TYPES OF DIAGNOSTIC TESTS IN GENETICS: APPLICATIONS, ADVANTAGES AND LIMITATIONS

  • cytogenetics
  • molecular cytogenetics (FISH and ARRAY CGH)
  • molecular genetics: old and new generation sequencing
    GENETIC COUNSELLING
  • theoretical, empirical and modified risks
  • ethical and social aspects
    GENETIC TESTS
  • classification: diagnostic, pre-symptomatic, predictive
  • appropriateness of genetic testing
    GENOMIC DISEASES AND COMPLEX DISEASES
    INVASIVE AND NON-INVASIVE PRENATAL DIAGNOSIS

Prerequisites

None

Teaching form

8 hours of lectures. In the final part of the lesson interactive teaching with clinical cases discussion, exercises and FAQs aimed to reinforce the notions illustrated in the initial part of the lesson. All the lessons will be frontal.

Textbook and teaching resource

NERI G., GENUARDI M., Genetica umana e medica, 3°ed, Masson.

Detailed information on teaching materials will be published on the e-learning page associated with the module.

Semester

I semester

Assessment method

15 CLOSED ANSWER QUESTIONS (multiple choice).
The test questions are designed to ascertain the actual acquisition of both the theoretical knowledge covered in the lecture and reasoning skills on case analyses based on the concepts learned will be assessed. Two points for each corrected answer. "

INTERVIEW: The objective of the interview is primarily to return and comment on the written test. The student has the opportunity to increase the score obtained from the written test with a short optional in-depth oral interview

There are no examinations in progress.

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/03
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DM
    Daniela Marchetti

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics