Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Midwifery Case Load Student
  2. Summary
Insegnamento con partizioni Course full name
Midwifery Case Load Student
Course ID number
2526-3-I0102D126
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Midwifery Case Load Student - 1 Course ID number 2526-3-I0102D126-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Midwifery Case Load Student - 5 Course ID number 2526-3-I0102D126-T5
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenza e capacità di comprensione
Acquisire conoscenze teoriche sul concetto di continuità assistenziale nel percorso nascita, con particolare attenzione alla relazione tra la donna e il professionista sanitario lungo tutte le fasi del processo. Conoscere le normative vigenti e le raccomandazioni di buona pratica clinica per una documentazione accurata e conforme.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate
Applicare la teoria della continuità assistenziale nella pratica, stabilendo un rapporto costante con la donna durante l’intero percorso nascita, e garantendo un’assistenza personalizzata e continua. Utilizzare correttamente il linguaggio disciplinare nella documentazione clinica, seguendo le linee guida e le normative vigenti.

Autonomia di giudizio
Valutare in modo autonomo l’efficacia della continuità assistenziale, identificando le aree di miglioramento nella relazione con la donna e nell’erogazione dell’assistenza. Saper documentare in modo critico e conforme, con un’attenzione particolare alla qualità della registrazione e all’accuratezza delle informazioni raccolte.

Abilità comunicative
Comunicare in modo efficace con la donna, il team sanitario e altri professionisti, garantendo una continua informazione e supporto durante l'intero percorso nascita. Utilizzare il linguaggio tecnico per produrre una documentazione chiara, completa e conforme alle linee guida.

Capacità di apprendere
Sviluppare la capacità di aggiornare e ampliare le competenze nella gestione della continuità assistenziale e nella documentazione clinica, partecipando a corsi di formazione, simulazioni e riflessioni pratiche.

Contenuti sintetici

Osservazione e documentazione dell'accompagnamento durante la gravidanza, il parto e il puerperio di due donne\coppie (secondo il modello di presa in carico Midwifery Case Load)

Programma esteso

La studentessa/ lo studente:

  • recluta la donna/coppia nel primo trimestre di gravidanza, secondo le modalità indicate dal Corso di Laurea in Ostetricia
  • partecipa con la donna/coppia agli appuntamenti in gravidanza, al parto e nelle prime settimane del puerperio secondo le Time Bands raccomandati da linee guida
  • documenta il percorso secondo la modulistica fornita dal Corso di Laurea in Ostetricia;
  • redige la sezione “Assistenza Ostetrica osservata”, il Case Report, l’Epicrisi

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Presenza

Materiale didattico

Materiali forniti dal Corso di Laurea

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Annualità

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Valutazione materiale prodotto dalla studente

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Knowledge and understanding
To acquire theoretical knowledge about the concept of continuity of care throughout the childbirth process, with particular attention to the relationship between the woman and the healthcare professional during all stages. To understand current regulations and best practice recommendations for accurate and compliant clinical documentation.

Applying knowledge and understanding
To apply the theory of continuity of care in practice, establishing a continuous relationship with the woman throughout the entire childbirth process, ensuring personalized and continuous support. To correctly use disciplinary language in clinical documentation, following guidelines and current regulations.

Making judgements
To autonomously assess the effectiveness of continuity of care, identifying areas for improvement in the relationship with the woman and the delivery of care. To document critically and in compliance with the guidelines, ensuring the quality and accuracy of the recorded information.

Communication skills
To communicate effectively with the woman, the healthcare team, and other professionals, ensuring continuous information sharing and support throughout the entire childbirth process. To use technical language to produce clear, comprehensive, and compliant documentation.

Learning skills
To develop the ability to update and expand knowledge and skills in managing continuity of care and clinical documentation, participating in training courses, simulations, and practical reflections.

Contents

Observation and documentation of the assistance and care pathway during pregnancy, delivery and puerperium of 2 women/couples (according to Midwifery Case Load Model)

Detailed program

The student:

  • recruit the woman/couple during the first trimester of pregnancy, according to indication of Degree Course
  • participate with the woman/couple in appointments during pregnancy, birth and the first weeks of the puerperium, according to Time Bands recommended from Guidelines;
  • document the pathway according to forms provided by Degree Course;
  • draw up “Observed Midwifery Care”, the Case Report, the Epicrisi

Prerequisites

None

Teaching form

Attendance

Textbook and teaching resource

Degree Course Forms and Documents

Semester

Annuality

Assessment method

Evaluation of documentation produced by the student

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Optional
Course Length (Hours)
60
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AN
    Antonella Nespoli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics