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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Midwifery: Competence and Professional Developments Areas
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Midwifery: Competence and Professional Developments Areas
Course ID number
2526-2-I0102D914
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi

Conoscenza e capacità di comprensione
Acquisire conoscenze approfondite relative alle aree specialistiche della midwifery e alle reti clinico-diagnostiche assistenziali, con riferimento ai modelli organizzativi, ai protocolli operativi e alle buone pratiche in ambito ostetrico.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate
Applicare conoscenze teoriche alla gestione dei percorsi clinico-assistenziali in ambito ostetrico, integrando competenze professionali nella pianificazione, attuazione e valutazione degli interventi nelle diverse reti assistenziali.

Autonomia di giudizio
Analizzare situazioni clinico-assistenziali complesse e formulare valutazioni critiche e autonome nell’ambito della midwifery. Sostenere decisioni professionali fondate su evidenze scientifiche e sul contesto specifico delle reti clinico-diagnostiche.

Abilità comunicative
Comunicare in modo efficace con l’équipe multiprofessionale, con le utenti e con i caregiver, utilizzando un linguaggio tecnico adeguato e strategie relazionali orientate alla collaborazione, al supporto e alla continuità assistenziale.

Capacità di apprendere
Sviluppare capacità di apprendimento continuo per aggiornare e ampliare competenze in relazione all’evoluzione delle conoscenze scientifiche e organizzative nell’ambito della midwifery e delle reti clinico-assistenziali.

Contenuti sintetici

Il contributo e responsabilità dell'Ostetrica nella sorveglianza ostetrica: metodi e strumenti

Programma esteso

  • Le competenze ostetriche all'interno delle reti clinico assistenziali
  • la sorveglianza attiva della mortalità materna e neonatale.
  • I registri di sorveglianza.
  • Aspetti organizzativi dell'implementazione delle Linee guida, prevenzione, sorveglianza e controllo

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Didattica erogativa ed interattiva con esercitazioni e simulazione di casi.

Materiale didattico

I materiali utilizzati durante il corso verranno forniti direttamente dalla docente, congiuntamente a indicazioni per ulteriori approfondimenti

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I° e 2° semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
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Aims

Knowledge and understanding
To acquire in-depth knowledge related to the specialist areas of midwifery and clinical-diagnostic care networks, with reference to organizational models, operational protocols, and best practices in the midwifery field.

Applying knowledge and understanding
To apply theoretical knowledge to the management of clinical-care pathways in midwifery, integrating professional skills in the planning, implementation, and evaluation of interventions within the various care networks.

Making judgements
To analyze complex clinical-care situations and formulate critical and autonomous evaluations in the midwifery field. To support professional decisions based on scientific evidence and the specific context of clinical-diagnostic networks.

Communication skills
To communicate effectively with the multiprofessional team, with clients, and with caregivers, using appropriate technical language and relational strategies aimed at collaboration, support, and care continuity.

Learning skills
To develop continuous learning abilities in order to update and expand skills in line with the evolving scientific and organizational knowledge in the field of midwifery and care networks.

Contents

The contribution and responsibility of the midwife in obstetric surveillance: methods and tools

Detailed program

  • Obstetric skills within clinical care networks
  • active surveillance of maternal and neonatal mortality.
  • Surveillance logs.
  • Organizational aspects of the implementation of the Guidelines, prevention, surveillance and control

Prerequisites

None

Teaching form

Lectures and interactive lessons with exercises and case simulations.

Textbook and teaching resource

The materials used during the course will be provided directly by the teacher, together with indications for further study

Semester

1st and 2nd semester

Assessment method

Frequency

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
7
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • NR
    Nadia Rovelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

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