Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Clinical Psychology - 5
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Clinical Psychology - 5
Course ID number
2526-1-I0102D007-I0102D023M-T5
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Human Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Saper descrivere il concetto di “paziente difficile” in termini di narrativa del curante;
Saper riconoscere e descrivere le caratteristiche dei differenti stili di attaccamento e le implicazioni per il rapporto di cura in ambito ostetrico;
Saper riconoscere e descrivere i sistemi motivazionali interpersonali in relazione ai segnali di attivazione, disattivazione, agli obiettivi e alle emozioni che li segnalano;
Saper descrivere il fenomeno placebo in termini relazionali e i meccanismi attraverso cui agisce
Saper descrivere il concetto di trauma e le sue implicazioni in ambito ostetrico
Saper applicare i costrutti presentati alle situazioni relazionali e comunicative con pazienti e in équipe

Contenuti sintetici

Il paziente difficile e la narrativa personale

Relazione, osservazione e comunicazione

I sistemi motivazionali interpersonali

L’attaccamento nella relazione con i pazienti

L’effetto placebo

Il trauma

Programma esteso

Il paziente difficile e la narrativa personale.

I sistemi motivazionali interpersonali (attaccamento, accudimento, predatorio, competitivo, sessuale, gioco e affiliazione, cooperativo)

L’attaccamento nella relazione con i pazienti (attaccamento sicuro, evitante, ambivalente, disorganizzato); attachment-based care approach.

L’effetto placebo e le implicazioni per la relazione con il paziente; i meccanismi attraverso cui agisce l’effetto placebo

Le esperienze traumatiche e il loro impatto sul funzionamento mentale

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Il corso è strutturato in 4 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa nella parte iniziale che è volta a coinvolgere gli studenti in modo interattivo nella parte successiva attraverso la discussione in gruppo di situazioni professionali, la compilazione di questionari per riflettere sul proprio approccio professionale (anche con l'ausilio dell'applicativo wooclap). Tutte le attività sono svolte in presenza

Materiale didattico

Liotti G., Fassone G., Monticelli F. (2017). L’evoluzione delle emozioni e dei sistemi motivazionali. Raffaello Cortina Editore. Capitoli 1,2,3

Wilhelm K., Tietze T. (2016). Difficult doctor-patient interactions. Applying principles of attachment-based care. Medicine Today, 17(1-2), 36-44

Benedetti F. (2018). L’effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo, Roma, Carocci editore

Sulla piattaforma e-learning saranno caricati materiali di approfondimento (video, letture consigliate)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1 Anno - 2 Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame si svolgerà in modalità scritta, con 10 domande a completamento su argomenti trattati a lezione.
Il punteggio concorrerà alla valutazione complessiva del corso integrato

Orario di ricevimento

su appuntamento: marco.bani1@unimib.it
sia in modalità telematica che in presenza (U38, 5° piano, stanza 5041)

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

Knowing how to describe the concept of "difficult patient" in terms of the narrative of the patient;
Knowing how to recognize and describe the features of different attachment styles and the implications for the relationship with the patient;
Knowing how to recognize and describe interpersonal motivational systems (activation, deactivation, objectives and related emotions);
Knowing how to describe the placebo effect in relational context and the mechanisms through which it acts
Knowing how to describe the concept of trauma e its implications in obstetric setting
To be able to apply the presented constructs to relational and communicative situations with patients and within a team

Contents

The difficult patient and personal narrative

Relationship, observation and communication

Interpersonal motivational systems

Attachment and relationship with patients

The placebo effect

Trauma

Detailed program

The difficult patient and personal narrative.

Interpersonal motivational systems (attachment, care, predatory, competitive, sexual, play and affiliation, cooperative)

Attachment and relationship with patients (secure, avoidant, ambivalent, disorganized attachment); attachment-based care approach.

The placebo effect and the implications for the relationship with the patient; the mechanisms by which the placebo effect acts

Traumatic experiences and their impact on mental functioning

Prerequisites

None

Teaching form

The course is structured into four 2-hour lessons, with a frontal lecture in the first part. The subsequent part aims to involve students interactively through group discussions of professional situations, the compilation of questionnaires to reflect on one's professional approach (using wooclap). All activities are carried out in presence

Textbook and teaching resource

Liotti G., Fassone G., Monticelli F. (2017). L’evoluzione delle emozioni e dei sistemi motivazionali. Raffaello Cortina Editore. Capitoli 1,2,3

Wilhelm K., Tietze T. (2016). Difficult doctor-patient interactions. Applying principles of attachment-based care. Medicine Today, 17(1-2), 36-44

Benedetti F. (2018). L’effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo, Roma, Carocci editore

Some suggested supplementary material will be uploaded on the e-learning platform

Semester

1 Year - 2 Semester

Assessment method

Written test: 10 "fill in the blanck" questions on topics presented at lesson.
The score will contribute to the overall evaluation of the integrated course

Office hours

by appointment: marco.bani1@unimib.it
online or in presence (Building U38, 5° floor, room 5041)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Marco Bani
    Marco Bani

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics