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  1. Medicine and Surgery
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  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Cardiocirculatory Apparatus
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Cardiocirculatory Apparatus
Course ID number
2526-2-I0201D138-I0201D213M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Pathology and Clinic of The Cardiocirculatory and Resporatory Apparatuses

Course Syllabus

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Obiettivi

Sapere riconoscere la sintomatologia clinica delle principali sindromi cardiovascolari ed i principi di base di diagnostica e terapia delle stesse.

Contenuti sintetici

Fisiopatologia e Clinica delle seguenti patologie cardiovascolari:

  • Scompenso cardiaco cronico.
  • Sindrome coronarica acuta e cronica.
  • Ipertensione arteriosa essenziale e secondaria.
  • Fibrillazione atriale.
  • Dislipidemia.
  • Valvulopatie.
  • Interpretazione di base dell'elettrocardiogramma e dell'ecocardiogramma.
  • Differenze di genere nelle patologie cardiovascolari.

Programma esteso

  • Scompenso cardiaco cronico: fisiopatologia, meccanismi epidemiologia, tipi di scompenso (disfunzione sistolica e/o diastolica). Criteri diagnostici dello scompenso cardiaco.
  • Sindromi coronariche acute e croniche: presentazione clinica dell’infarto miocardico acuto e della cardiopatia ischemica cronica. Diagnosi clinica e strumentale. Complicazioni dell’infarto miocardico. Prevenzione secondaria degli eventi coronarici. Rivascolarizzazione coronarica.
  • Ipertensione arteriosa: definizione, diagnosi, epidemiologia. Cause secondarie di ipertensione. Complicazioni cardiovascolari dell’ipertensione. Prevenzione dell’ipertensione. Ruolo dello stile di vita.
  • Fibrillazione atriale: diagnosi. Fattori di rischio e cause, epidemiologia. Manifestazioni cliniche. Criteri diagnostici clinici e strumentali.
  • Dislipidemia: definizione, diagnosi, epidemiologia. Target e terapia.
  • Valvulopatie: stenosi aortica. Insufficienza aortica. Stenosi mitralica. Insufficienza mitralica.
  • ECG: tracciato di base e principali alterazioni patologiche.
  • Ecocardiogramma: cinesi e segmentazione ecocardiografica. Valvulopatie.
  • Differenze di genere nelle patologie cardiovascolari: analizzare e valutare le patologie con un approccio medico e scientifico in un’ottica di genere per migliorare non solo le conoscenze sui diversi aspetti alla base delle differenze ma anche l’adeguatezza dell’intervento sulla salute per stimolare una maggiore attenzione alla raccolta dei dati anamnestici, strumentali e laboratoristici in relazione al genere del paziente.

Prerequisiti

Conoscenze di base della fisiopatologia cardiovascolare, patologia cardiovascolare e semeiotica cardiovascolare.

Modalità didattica

8 ore di didattica erogativa in presenza

Materiale didattico

Linee Guida Internazionali sulle principali malattie cardiovascolari.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Come descritto nel Syllabus generale d'insegnamento

Orario di ricevimento

Da concordare con gli studenti, previo contatto e-mail.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
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Aims

To know how to recognize the clinical symptomatology of cardiovascular diseases as well the basic principle of their diagnosys and therapies.

Contents

Pathophysiology and Clinical features of the following cardiovascular diseases:

  • Chronic heart failure.
  • Acute and Chronic Coronary Syndrome.
  • Essential and secondary arterial hypertension.
  • Atrial fibrillation.
  • Dislipidemia.
  • Valvulopathy.
  • Basic concept of electrocardiography and echocardiography.
  • Gender differences in cardiovascular diseases.

Detailed program

  • Chronic heart failure: pathophysiology, epidemiological mechanisms, types of decompensation (systolic and / or diastolic dysfunction). Diagnostic criteria of heart failure. Role of rehabilitation.
  • Acute and chronic coronary syndromes: clinical presentation of acute myocardial infarction and chronic coronary syndromes. Clinical and instrumental diagnosis. Complications of myocardial infarction. Secondary prevention of coronary events. Coronary revascularization
  • Atrial fibrillation: diagnosys. Risk factors and causes, epidemiology. Clinical manifestations. Clinical and laboratory diagnostic criteria.
  • Arterial Hypertension: definition, diagnosis, epidemiology. Secondary causes of hypertension. Cardiovascular complications of hypertension. Prevention of hypertension. Role of lifestyle.
  • Dislipidemia: definition, diagnosys, epidemiology. Target and therapies.
  • Valvulopathy: aortic stenosis. Aortic rigurgitation. Mitralic stenosis. Mitralic regurgitation.
  • EKG: basic interpretation of normal and pathological one.
  • Echocardiography: kinesis and segmentation of left ventricle. Valvulopathy.
  • Gender differences in cardiovascular diseases: to analyze and evaluate with a medical and scientific approch and in a gender based view with the aim to improv not only the knowledge on aspect determining gener differences but also the appropriateness of medical intervention in order to give higher attention on anamnestic, instrumental and laboratory data in relatioship to patients gender.

Prerequisites

Basic skills of cardiovascular physiopathology, cardiovascular pathology and cardiovascular semeiotics.

Teaching form

8 hours of didattic teaching in attendance.

Textbook and teaching resource

International guidelines concerning major cardiovascular diseases.

Semester

Second semester.

Assessment method

As described in the general course Syllabus

Office hours

To be agreed with students, by e-mail contact.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/41
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AM
    Alessandro Maloberti

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

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