Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Respiratory Apparatus
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Respiratory Apparatus
Course ID number
2526-2-I0201D138-I0201D214M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Pathology and Clinic of The Cardiocirculatory and Resporatory Apparatuses

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

-. fornire una conoscenza di buon livello della fisiopatologia dell'apparato respiratorio che consenta di comprendere i processi che sono alla base della patologia respiratoria.

  • illustrare il significato e l'utilita' dei fondamentali test funzionali respiratori (spirometria semplice e globale, emogasanalisi, test da sforzo) per guidare la riabilitazione

  • descrizione del paziente con insufficienza respiratoria acuta e cronica e presidi per il trattamento (dall'ossigenoterapia alla ventilazione invasiva e non-invasiva)

  • descrizione del paziente con patologia ostruttiva cronica (asma e bpco) e indicazioni al trattamento di fisioterapia respiratoria e riabilitativo.

  • descrizioni delle infezioni polmonari acute (polmoniti) e croniche (bronchiectasie associate e non a fibrosi cistica) e ruolo del fisioterapista respiratorio (per es. disostruzione bronchiale)

Contenuti sintetici

fisiopatologia dell’apparato respiratorio

test funzionali respiratori

Programma esteso

asma

BPCO

bronchiectasie e fibrosi cistica

polmoniti

insufficienza respiratoria

ossigeno terapia e ventilazione polmonare

principi di prove funzionali respiratorie (deficit ostruttivo vs. restrittivo)

Prerequisiti

Basi di anatomia e fisiologia polmonare

Modalità didattica

Lezioni in presenza.

Materiale didattico

Testo consigliato per approfondimento: Harrison’s: “Principles of Internal Medicine” Ed. McGraw Hill

Per materiale di approfondimento su singoli argomenti chiedere direttamente al docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2 semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

la Valutazione per la pneumologia è parte di un esame più ampio cui si rimanda al syllabus dell'insegnamento.

Orario di ricevimento

su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

  • provide a good level of knowledge of the pathophysiology of the respiratory system that allows understanding the processes that underlie respiratory pathology.

  • illustrate the meaning and usefulness of the fundamental functional respiratory tests (simple and global spirometry, blood gas analysis, exercise tests) to guide rehabilitation

  • description of acute and chronic respiratory failure and the devices for oxygen and ventilatory support (both invasive and non-invasive)

  • description of patients with chronic obstructive airway diseases (asthma and COPD) and indications for respiratory physiotherapy and rehabilitation.

  • descriptions of acute (pneumonia) and chronic (non-cystic fibrosis bronchiectasis and cystic fibrosis) lung infections and the role of the respiratory physiotherapist (e.g. airway clearance technique)

Contents

respiratory system pathophysiology

respiratory function tests

Detailed program

asthma

COPD

bronchiectasis and cystic fibrosis

pneumonia

respiratory failure

oxygen therapy and pulmonary ventilation

Pulmonary function tests (obstructive vs. restrictive pattern)

Prerequisites

pulmonary anatomy and physiology

Teaching form

Classes in attendance

Textbook and teaching resource

Harrison’s: “Principles of Internal Medicine” Ed. McGraw

Semester

2nd semester

Assessment method

Described in the subject's syllabus

Office hours

by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/41
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • PF
    Paola Faverio

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics