Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Muscular Assessment
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Muscular Assessment
Course ID number
2526-1-I0201D130-I0201D191M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Motor System Assessment

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente a fine corso deve:

Conoscere, Saper Fare e Aaper Mostrare la valutazione della performance muscolare tramite il test muscolare.

L’obiettivo del corso è quello di fornire allo studente le conoscenze teoriche e pratiche per eseguire in maniera consapevole i test manuali muscolari (TMM) di forza e lunghezza dei diversi distretti corporei.

Lo studente a fine corso avrà le nozioni per poter identificare il muscolo da testare poiché ne conosce origine, inserzione, innervazione e funzione, eseguire il test di forza o di lunghezza idoneo, trarre un giudizio rispetto ai risultati ottenuti.

Queste conoscenze rappresenteranno le basi su cui lo studente negli anni successivi imparerà a sviluppare il ragionamento clinico.

Inoltre, le esercitazioni pratiche consentiranno allo studente di affinare la propria manualità.

Contenuti sintetici

Durante il corso verranno definiti i parametri di valutazione muscolare e verranno mostrati i test manuali muscolari di tutti i distretti corporei.

Programma esteso

  • Definizione di break test per valutare la forza di un muscolo secondo un grading definito
  • Le disfunzioni muscolari di base: debolezza, rigidità relativa, muscolo corto, muscolo lungo
  • TMM dei muscoli di tronco, capo e collo: estensori, flessori, rotatori, addominali
  • TMM dei muscoli dell’arto superiore: spalla, gomito, polso, mano
  • TMM dei muscoli dell’arto inferiore: anca, ginocchio, caviglia, piede

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Didattica Erogativa ed interattiva in presenza
più della metà delle ore complessive di insegnamentoè dedicato alla guida e supervisione da parte dei docenti dei gesti ispettivi sperimentati, per prova ed errori, su compagni di studio (laboratorio dei gesti tra pari)

Materiale didattico

  • Florence Peterson Kendall, Elizabeth Kendall McCreary, Patricia Geise Provance, I muscoli. Funzioni e test con postura e dolore (5° edizione) - Verduci Editore, 2005
  • Donald A. Neumann, Chinesiologia del sistema muscoloscheletrico. Fondamenti per la riabilitazione (3° edizione) - Piccin- Nuova Libraria, 2019
  • Shirley A. Sahrmann e collaboratori, Sindromi da disfunzione del sistema di movimento. Estremità, colonna e toracica. Gestione dello stato acuto e trattamento a lungo termine- Elsevier (2012)
  • Materiale pdf

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° anno- Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova orale/pratica su alcuni distretti muscolari scelti dal docente

Orario di ricevimento

su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

At the end of the course the student must:

know and be able to apply the assessment of muscle performance through muscle testing.

The aim of the course is to provide the student with the theoretical and practical knowledge to consciously perform the manual muscle tests (TMM) of strength and length of the different parts of the body.

At the end of the course, the student will have the notions to be able to identify the muscle to be tested since he knows its origin, insertion, innervation and function, perform the appropriate strength or length test, make a judgment with respect to the results obtained.

This knowledge will represent the basis on which the student will learn to develop clinical reasoning in the following years.

Furthermore, the practical exercises will allow the student to refine their manual skills.

Contents

During the course the muscle evaluation parameters will be defined and the manual muscle tests of all body areas will be shown

Detailed program

  • Definition of break test to evaluate the strength of a muscle according to a defined grading
  • Basic muscle dysfunctions: weakness, relative stiffness, short muscle, long muscle
  • TMM of trunk, head and neck muscles: extensors, flexors, rotators, abdominals
  • TMM of upper limb muscles: shoulder, elbow, wrist, hand
  • TMM of lower limb muscles: hip, knee, ankle, foot

Prerequisites

none

Teaching form

Frontal teaching
interactive teaching - clinical practice activity

Textbook and teaching resource

  • Florence Peterson Kendall, Elizabeth Kendall McCreary, Patricia Geise Provance, The Muscles. Functions and tests with posture and pain (5th edition) - Verduci Editore, 2005
  • Donald A. Neumann, Kinesiology of the Musculoskeletal System. Foundations for rehabilitation (3rd edition) - Piccin- Nuova Libraria, 2019
  • Shirley A. Sahrmann et al, Movement system dysfunction syndromes. Extremities, spine and thoracic. Management of the acute state and long-term treatment - Elsevier (2012)
  • Pdf material

Semester

second semester

Assessment method

oral and practical exam

Office hours

by apponitment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
3
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
32
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Roberta Stella Ambiveri
    Roberta Stella Ambiveri
  • GB
    Gianluca Bazzan
  • Federico Quaggio
    Federico Quaggio

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics