Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Tecniche di Radiologia Medica, per Immagini e Radioterapia [I0303D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Genetic Pathology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Genetic Pathology
Course ID number
2526-2-I0303D007-I0303D032M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to General Pathology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente deve sapere:
Descrivere i meccanismi alla base delle malattie genetiche; Descrivere i meccanismi atipici di ereditarietà; Descrivere le malattie da difetti di imprinting, da mutazioni dinamiche, mitocondriali, multifattoriali; Descrivere esempi di predisposizione a tumori

Contenuti sintetici

Al termine del corso lo studente deve avere acquisito le principali conoscenze sulle cause di malattia incluse le malattie genetiche, nonché i meccanismi patogenetici e fisiopatologici fondamentali.

Programma esteso

Classificazione ed incidenza delle patologie a base genetica
Varianti geniche: origine, classificazione ed effetto patogenico
Modalità di trasmissione delle malattie genetiche: autosomiche dominanti e recessive, analisi degli alberi, penetranza, espressività, neomutazione, mosaicismo
Concetti di eterogeneità clinica, di locus, correlazione genotipo- fenotipo.
Malattie monogeniche ad eredità mendeliana ed effetti sul fenotipo; mutazioni da guadagno e da perdita di funzione; esempi di patologie. Malattie legate al sesso.
Eredità non mendeliana: 1) Malattie da espansione di triplette nucleotidiche (Corea di Huntington e Sindrome dell’X fragile); il concetto di anticipazione genetica; 2) Epigenetica e malattie legate all’imprinting: Sindrome di Angelman e di Prader-Willi; 3) malattie mitocondriali. Anomalie cromosomiche numeriche e di struttura.
Cenni sulle malattie multifattoriali: il ruolo dei polimorfismi del DNA e il concetto di suscettibilità genetica.
Sindromi da predisposizione al cancro: oncogeni e geni soppressori, Sindromi da predisposizione a tumori pediatrici, predisposizione alla leucemia acuta linfoblastica pediatrica.
Classificazione dei test genetici, ruolo della consulenza genetica

Prerequisiti

-

Modalità didattica

4 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza

Materiale didattico

Diapositive fornite dal docente
Thompson and Thompson, Genetics in Medicine, 8 ed. Elsevier
Strachan and Reid, Human Molecular Genetics, 4 Ed. Garland Science

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Sede di Monza
Test a risposte chiuse (Scelta a risposta multipla) di Patologia Genetica per il controllo della preparazione sul programma d’esame.

Sede di Bergamo
Test a risposte chiuse (Scelta a risposta multipla) e domande a risposta aperta di Patologia Genetica per valutare la preparazione sul programma dell’insegnamento, la capacità di organizzare le conoscenze in una breve trattazione.

Orario di ricevimento

Su richiesta per e-mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

The student will be able to:
Describe the mechanisms underlying genetic diseases; Describe the atypical mechanisms of inheritance; Describe diseases caused by imprinting defects, dynamic, mitochondrial and multifactorial mutations; Describe examples of predisposition to tumors

Contents

By the end of the course, the students will have acquired the general concepts and specific knowledge of ethiopathogenesis of genetic diseases

Detailed program

Classification and incidence of genetic-based pathologies
Gene variants: origin, classification and pathogenic effect
Modes of transmission of genetic diseases: autosomal dominant and recessive, tree analysis, penetrance, expressivity, neomutation, mosaicism
Concepts of clinical heterogeneity, locus, genotype-phenotype correlation.
Monogenic diseases with Mendelian inheritance and effects on the phenotype; gain- and loss-of-function mutations; examples of pathologies. Sex-related diseases.
Non-Mendelian inheritance: 1) Nucleotide triplet expansion diseases (Huntington's chorea and Fragile X syndrome); the concept of genetic anticipation; 2) Epigenetics and diseases related to imprinting: Angelman and Prader-Willi syndrome; 3) mitochondrial diseases. Numerical and structural chromosomal anomalies.
Notes on multifactorial diseases: the role of DNA polymorphisms and the concept of genetic susceptibility.
Cancer predisposition syndromes: oncogenes and suppressor genes, Pediatric tumor predisposition syndromes, predisposition to pediatric acute lymphoblastic leukemia.
Classification of genetic tests, role of genetic counseling

Prerequisites

-

Teaching form

4 frontal lessons of 2 hours carried out in attendance

Textbook and teaching resource

Slides provided by the teacher
Thompson and Thompson, Genetics in Medicine, 8th ed. Elsevier
Strachan and Reid, Human Molecular Genetics, 4th Ed. Garland Science

Semester

First semester

Assessment method

Monza
Closed-answer test (multiple choice) of Genetic Pathology to check preparation on the exam programme.

Bergamo
Closed-answer test (multiple choice) and open-ended questions on Genetic Pathology to evaluate preparation on the teaching program and the ability to organize knowledge in a short discussion.

Office hours

On request by e-mail

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MED/03
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • OC
    Ottavia Colombo

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics