Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Tecniche di Radiologia Medica, per Immagini e Radioterapia [I0303D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Biomedical Sciences
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Biomedical Sciences
Course ID number
2526-1-I0303D002
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Chemistry Course ID number 2526-1-I0303D002-I0303D005M
Course summary SYLLABUS
Course full name Biochemistry Course ID number 2526-1-I0303D002-I0303D006M
Course summary SYLLABUS
Course full name Biology Course ID number 2526-1-I0303D002-I0303D007M
Course summary SYLLABUS
Course full name Medical Genetics Course ID number 2526-1-I0303D002-I0303D008M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Gli obiettivi formativi generali dell’insegnamento integrato di “Scienze Biomediche” sono finalizzati a fornire allo studente le conoscenze teoriche essenziali della chimica, della biochimica, della biologia e della genetica nella prospettiva della loro successiva applicazione professionale.

Contenuti sintetici

Il corso fornisce allo studente le conoscenze di chimica generale ed organica necessarie per lo studio dei composti presenti nei sistemi biologici ed inoltre le conoscenze delle principali vie metaboliche e dei meccanismi biochimici cellulari. Gli argomenti del Corso consentono allo studente di acquisire nozioni sulla struttura e funzione di cellule pro/eucariotiche, grazie agli strumenti forniti dall’integrazione delle più attuali nozioni di biologia molecolare e cellulare e di giungere a conoscere le basi della genetica formale umana, introducendo lo studente alle tecniche di laboratorio più elementari usate per l’approccio diagnostico e di ricerca delle malattie ereditarie.

Programma esteso

Vedere i singoli moduli

Prerequisiti

Modalità didattica

Gli insegnamenti si svolgono in presenza, con lezioni ed esercitazioni sia in modalità erogativa che interattiva (vedere i singoli moduli).

Materiale didattico

CHIMICA E BIOCHIMICA
M. Stefani, N. Taddei: Chimica Biochimica e Biologia Applicata Zanichelli.
R. Roberti, G. Alunni Bistocchi: Elementi di Chimica e Biochimica McGrawHil
BIOLOGIA
Solomon, Berg, Martin. Elementi di Biologia. EdiSES
Bonaldo, Duga, Pierantoni, Riva, Romanelli. EdiSES
GENETICA MEDICA
Peter J. Russel Genetica Fondamenti
Verrà fornito materiale da parte del docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto. La prova scritta sarà costituita per il modulo di Biochimica da un TEST A RISPOSTE CHIUSE, per il modulo di Biologia da un TEST A RISPOSTE CHIUSE, per il modulo di Chimica da un TEST A RISPOSTE CHIUSE più domande aperte (sede di Monza) e per il modulo di Genetica Medica da un TEST A RISPOSTE CHIUSE. La valutazione finale terrà conto dei risultati ottenuti nelle diverse prove.
Per la sede di Bergamo per il modulo di Biologia, alla prova scritta, su richiesta del docente o dello studente, può essere aggiunta una prova orale per la discussione dello scritto (dettagli nella descrizione dei moduli).

Orario di ricevimento

Su appuntamento richiesto via mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

The general educational objectives of the integrated teaching of "Biomedical Sciences" are aimed at providing the student with the essential theoretical knowledge of chemistry, biochemistry, biology and genetics with a view to their subsequent professional application.

Contents

The course provides the student with the knowledge of general and organic chemistry necessary for the study of the compounds present in biological systems and also the knowledge of the main metabolic pathways and cellular biochemical mechanisms. The topics of the Course allow the student to acquire notions on the structure and function of pro/eukaryotic cells, thanks to the tools provided by the integration of the most current notions of molecular and cellular biology and to gain knowledge of the basis of formal human genetics, introducing the student to the most basic laboratory techniques used for the diagnostic and research approach of hereditary diseases.

Detailed program

Refer to specific modules

Prerequisites

Teaching form

Teaching takes place in attendance, with lessons and exercises in both in frontal and interactive modes (see individual modules).

Textbook and teaching resource

CHEMISTRY AND BIOCHEMISTRY
M. Stefani, N. Taddei: Chimica Biochimica e Biologia Applicata Zanichelli.
R. Roberti, G. Alunni Bistocchi: Elementi di Chimica e Biochimica McGrawHil
BIOLOGY
Solomon, Berg, Martin. Elementi di Biologia. EdiSES
Bonaldo, Duga, Pierantoni, Riva, Romanelli. EdiSES
MEDICAL GENETICS
Peter J. Russel Genetica Fondamenti
Material will be provided by the teacher

Semester

First semester

Assessment method

Written test. The written test will consist of a CLOSED ANSWERS TEST for the Biochemistry module, a CLOSED ANSWERS TEST for the Biology module, a CLOSED ANSWERS TEST plus open questions for the Chemistry module (Monza students) and for the Medical Genetics module from a CLOSED ANSWER TEST. The final evaluation will take into account the results obtained in the different tests.
For the Bergamo students of the Biology module, an oral test for the discussion of the written test can be added to the written test, upon request of the teacher or student (details in the description of the modules).

Office hours

By appointment required by mail

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

ECTS
9
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
76
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MA
    Marco Enrico Arosio
  • Giovanni Cazzaniga
    Giovanni Cazzaniga
  • VD
    Vanna Denti
  • CF
    Cristina Freddi
  • RM
    Roberto Marozzi
  • RM
    Raffaella Meneveri
  • Giuseppe Paglia
    Giuseppe Paglia

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics