Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Tecniche di Laboratorio Biomedico [I0302D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Diagnostic Test in Diabetes
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Diagnostic Test in Diabetes
Course ID number
2526-3-I0302D044
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Sviluppare le conoscenze relative alla fisiopatologia del diabete mellito di tipo 1, di tipo 2 e delle indagini di laboratorio relative alla dignosi della malattia e delle complicanze nonché a introdurre le conoscenze relative all'utiizzo delle tecnologie (pompe insuliniche e sensori glicemici) in ambito diabetologico

Contenuti sintetici

Fornire allo studente le conoscenze di base sulla diagnostica di laboratorio del diabete di tipo 1, diabete tipo 2, diabete gestazionale e complicanze del diabete ed uso delle tecnologie

Programma esteso

Criteri diagnostici di diabete basati su determinazioni statiche e dinamiche: glicemia a digiuno, Hb glicata, e albumina glicata e significato relativo al compenso glicemico, insulina, c-peptide, profilo glicemico dopo OGTT, IVGTT, monitoraggio domiciliare della glicemia, utilizzo clinico-diagnostico dei sensori della glicemia.

Metodiche per la determinazione dell’insulino resistenza sistemica: HOMA-IR, OGIS, clamp insulinico.

Diabete di tipo 1, LADA e auto-anticorpi.

Valutazione delle complicanze nefrologiche del diabete: filtrato glomerulare e escrezione dell’albumina urinaria.

Test di funzionalità epatica e surrogati di steatosi e fibrosi epatica.

Pompe insuliniche e sensori del glucosio

Prerequisiti

Modalità didattica

Tutte le lezioni sono svolte in presenza in modalità erogativa

Materiale didattico

Materiale didattico fornito dal docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

verifica delle frequenze

Orario di ricevimento

per appuntamento richiesto per mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

To develop the knowledge on diagnostic-lab tests regarding physiopathology and diagnosis of type 1 and type 2 Diabetes Mellitus 1, 2 as well as dignosis and monitorign of the complications. In addition, introduction to the technologies in development fot monitoring and treating diabetes (insulin pumps and glucosie sensors)

Contents

Basic knowledge about the laboratory tests related to type 1, type 2 diabetes and gestational diabetes and diabetes-related complication and technologies

Detailed program

Diagnostic criteria: basal and post-challenge tests: fasting glucose, glycated Hb and albumin as biomarkers of glucose homeostasis, fasting insulin, c-petide, glucose profile during OGTT, IVGTT, self blood glucose monitoring, glucose sensors.

Methods to estimate and measure insulin resistance: HOMA-IR, OGIS, insulin clamp.

Type 1 diabetes and LADA and auto-antibodies

Diabetes related nephrological complications and co-morbidity: glomerular filtration rate and albumin excretion rate.

Liver function tests and surrogate biomarkers of NAFLD/NASH

Insulin pumps and glucose sensors

Prerequisites

Teaching form

Lessons

Textbook and teaching resource

The teacher will provide educational material

Semester

2nd semester

Assessment method

Attendance

Office hours

By appointment requested by mail

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Optional
Course Length (Hours)
8
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Gianluca Perseghin
    Gianluca Perseghin

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics