Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Tecniche di Laboratorio Biomedico [I0302D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Special Anatomy
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Special Anatomy
Course ID number
2526-1-I0302D003-I0302D011M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Organs and Functions

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente deve riconoscere al microscopio ottico specifici preparati e saper descrivere l’anatomia microscopica degli organi che costituiscono gli apparati e i sistemi del corpo umano.

Contenuti sintetici

Le esercitazioni forniscono allo studente le conoscenze teoriche e pratiche essenziali nell'ambito della Anatomia Speciale, nella prospettiva della loro successiva applicazione professionale.

Programma esteso

Approfondimenti di Anatomia Microscopica. Osservazione e discussione di preparati istologici al microscopio ottico relativi agli organi oggetto del programma di Anatomia.

Prerequisiti

---

Modalità didattica

Esercitazioni effettuate in presenza mediante l'impiego di preparati istologici osservati al microscopio otttico

Materiale didattico

  • Wheater ISTOLOGIA E ANATOMIA MICROSCOPICA Ed. Elsevier Dasson
  • Jeffrey B. Kerr ISTOLOGIA FUNZIONALE Ed. CEA
  • Ross, Pawlina ISTOLOGIA Testo e Atlante, Casa Editrice Ambrosiana

Per i testi si fa riferimento all’ultima edizione disponibile

Verrà fornito ulteriore materiale didattico da parte del Docente.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Mediante osservazione al microscopio ottico, lo studente deve riconoscere un preparato di anatomia microscopica che corrisponde ad uno degli organi degli apparati riportati in programma (tranne apparato locomotore, apparato cardiocircolatorio, apparato muscolare). Oltre al riconoscimento lo studente deve essere in grado di descrivere la struttura che sta esaminando e rispondere alle domande fatte dal docente sull’organo in questione.

Orario di ricevimento

Su appuntamento richiesto per mail (mariarosaria.miloso@unimib)

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The student must recognize specific preparations using the optical microscope and be able to describe the microscopic anatomy of the organs that constitute the apparatuses and systems of the human body.

Contents

The exercises provide the student with the essential theoretical and practical knowledge in the field of Special Anatomy, with a view to their subsequent professional application.

Detailed program

Detailed study of Microscopic Anatomy. Observation and discussion of histological preparations using an optical microscope relating to the organs described in the Anatomy program.

Prerequisites

---

Teaching form

Exercises carried out in attendance using histological preparations observed with an optical microscope

Textbook and teaching resource

  • Wheater ISTOLOGIA E ANATOMIA MICROSCOPICA Ed. Elsevier Dasson
  • Jeffrey B. Kerr ISTOLOGIA FUNZIONALE Ed. CEA
  • Ross, Pawlina ISTOLOGIA Testo e Atlante, Casa Editrice Ambrosiana

Last Edition

Teacher will provide other educational material.

Semester

First semester

Assessment method

The student must recognize an hystology images by microscopy examination. The slide corresponds to one of the organs of the apparatus/system reported in the program (except for the locomotive apparatus, cardio-circulatory system, muscular system). Beyond recognition, the student must be able to describe the structure and answer the questions about the organ. T

Office hours

On appointment requested by mail (mariarosaria.miloso@unimib)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
BIO/16
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MM
    Mariarosaria Miloso

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics