Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Pedagogical Sciences
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Pedagogical Sciences
Course ID number
2526-2-I0202D136-I0202D048M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Neuropsychological and Pedagogical Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivo del Corso é fornire nozioni integrate nel campo della disabilità ed handicap.

Contenuti sintetici

Le conoscenze approfondite attraverso ICF-CY, integrate con la storia della disabilità e la legge 104 serviranno per poter affrontare la compialzione del CMDF e il lavoro di presa in carico attraverso il Centro Diurno.

Programma esteso

Disabilità
Handicap
Legge 104
Percorso di certificazione dell'alunno disabile
Certificato Medico Diagnostico Funzionale (CMDF)
Diagnosi funzionale (DF)
Bambini con Bisogni Educativi Speciali (BES)
Centro Diurno

Prerequisiti

Capacità di strutturare una valutazione funzionale attraverso osservazione clinica ed utilizzo di test standardizzati

Modalità didattica

Le lezioni si svolgono sia in modalità didattica erogativa (lezioni frontali) che in modalità interattiva (visione di materiale videoregistrato, lavori di gruppo interattivi, discussione finale di gruppo).

Materiale didattico

J. Piaget,La nascita dell’intelligenza nel bambino, Giunti Barbera,1991
DLgs 104/92
CMDF
ICF-CY

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

5 domande a risposta chiusa (Scelta a risposta multipla di cui solo 1 è corretta)
2 domande aperte
1 problema (quesiti che richiedono l'analisi di un caso clinico complesso)

Orale facoltativo (su richiesta o dello studente o del docente)

Orario di ricevimento

Si riceve per appuntamento da concordare con il docente

luca.tagliabue@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The aim of the course is to provide integrated knowledge in the field of disability and handicap.

Contents

The in-depth knowledge through ICF-CY, integrated with the history of disability and law 104 will be used to be able to complete the CMDF and the work of taking charge through the Day Centre.

Detailed program

Disability
Handicap
Law 104
Certification path for disabled students
Functional Diagnostic Medical Certificate (CMDF)
Functional diagnosis (DF)
Children with Special Educational Needs (SEN)
Day-time centre

Prerequisites

Ability to structure a functional assessment through clinical observation and use of standardized tests

Teaching form

The lessons take place both in didactic mode (frontal lessons) and in interactive mode (viewing of video-recorded material, interactive group work, final group discussion).

Textbook and teaching resource

J. Piaget,La nascita dell’intelligenza nel bambino, Giunti Barbera,1991
DLgs 104/92
CMDF
ICF-CY

Semester

Second semester

Assessment method

5 closed-ended questions (Multiple choice of which only 1 is correct)
2 open questions
1 problem (questions that require the analysis of a complex clinical case)

Optional oral (on request of the student or the teacher)

Office hours

By appointment

luca.tagliabue@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
M-PED/01
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Luca Tagliabue
    Luca Tagliabue

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics