Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Psychomotor and Rehabilitative Sciences 2
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Psychomotor and Rehabilitative Sciences 2
Course ID number
2526-2-I0202D142
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Child Orthopaedics Course ID number 2526-2-I0202D142-I0202D028M
Course summary SYLLABUS
Course full name Neuropsychomotor Sciences 2 Course ID number 2526-2-I0202D142-I0202D030M
Course summary SYLLABUS
Course full name Rehabilitative Sciences 1 Course ID number 2526-2-I0202D142-I0202D115M
Course summary SYLLABUS
Course full name Foundations of Rehabilitative Medicine Course ID number 2526-2-I0202D142-I0202D133M
Course summary
Course full name Psychiatry and Rehabilitation Course ID number 2526-2-I0202D142-I0202D142M
Course summary
Course full name Rehabilitative Sciences 2 Course ID number 2526-2-I0202D142-I0202D146M
Course summary

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente dovrà essere in grado di conoscere i fondamenti della medicina riabilitativa, valutare il bambino con patologie neuropsicomotorie, saper redigere un profilo di sviluppo ed essere a conoscenza dei principali test di valutazione.

Contenuti sintetici

FONDAMENTI DELLA MEDICINA RIABILITATIVA: Principi della medicina riabilitativa. Criteri applicabili nella nosografia in Medicina Riabilitativa.Raccolta dei Dati Anamnestici.
PSICHIATRIA E RIABILITAZIONE: Esame e valutazione delle funzioni psichiche. Principali disturbi psichiatrici. Approccio del terapista al paziente aggressivo.
ORTOPEDIA INFANTILE: Le più importanti patologie ortopediche dell'età neonatale, dell'età infantile e dell'adolescenza.
SCIENZE NEUROPSICOMOTORIE 2: Il setting diagnostico. La raccolta anamnestica. L’osservazione e la valutazione psicomotoria dei distubi del neurosviluppo. L’esame dello sviluppo psicomotorio per settori e fasce di età. Le scale di sviluppo.
SCIENZE RIABILITATIVE 1: Ruolo del terapista in TIN. Osservazione comportamentale secondo Brazelton. Intervento abilitativo/riabilitativo per il neonato ricoverato in TIN. Fisioterapia respiratoria in TIN. Le tecniche riabilitative nelle patologie ortopediche del neonato e del lattante. SCIENZE RIABILITATIVE 2: Guida all’osservazione-valutazione delle competenze neuromotorie in età evolutiva.

Programma esteso

Vedi Scheda Syllabus dei singoli insegnamenti.

Prerequisiti

Obiettivi dei corsi del primo anno

Modalità didattica

Lezioni frontali in presenza (70% modalità erogativa e 30% modalità interattiva)

Materiale didattico

Vedi Scheda Syllabus dei singoli insegnamenti.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta: quiz a risposta multipla e domande a risposta aperta breve.

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

At the end of the course the student must be able to know the fundamentals of rehabilitation medicine, to assess the child with neuropsychomotor pathologies, to draw up a development profile and to know the main evaluation tests.

Contents

FUNDAMENTALS OF REHABILITATION MEDICINE: Principles of rehabilitation medicine. Criteria of nosography in Rehabilitation Medicine. Collection of Anamnestic Data.
PSYCHIATRY AND REHABILITATION: Assessment of mental functions. Main mental disorders. Approach of therapist to the aggressive behaviours of patient.
CHILD ORTHOPEDICS: The most important orthopedic diseases of the neonatal age, childhood and adolescence.
NEUROPSYCHOMOTOR SCIENCES 2: The diagnostic setting. The anamnestic collection. Observation and psychomotor assessment of the neurodevelopmental disorders. The examination of psychomotor development by sectors and age groups. The assessment scales for the developmtal age.
REHABILITATION SCIENCES 1: Role of the therapist in NICU. Behavioral observation according to Brazelton. Habilitation / rehabilitation intervention for the newborn hospitalized in NICU. Respiratory physiotherapy in TIN. Rehabilitation techniques in orthopedic pathologies of the newborn and infant.
REHABILITATION SCIENCES 2: Guide to observation-evaluation of neuromotor skills in developmental age.

Detailed program

See Syllabus of the single courses.

Prerequisites

Objectives of the first year courses

Teaching form

Lectures in presence (70% lectures, 30% interactive modalities)

Textbook and teaching resource

See Syllabus of the single courses.

Semester

First semester

Assessment method

Written exam: quizzes with multiple choice and open questions with brief answer.

Office hours

On appointment.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

ECTS
11
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
88
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FB
    Federica Bovis
  • MB
    Marina Brambilla
  • CC
    Cesare Maria Cornaggia
  • DG
    Denise Ester Gallone
  • EM
    Elide Monaco
  • CP
    Cecilia Perin

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics