Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Biology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Biology
Course ID number
2526-1-I0202D138-I0202D126M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Movement Basics

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenza e comprensione

-Introduzione sulle basi della biologia, della genetica

  • Descrizione della struttura e funzione delle varie componenti delle cellule eucariotiche
    -Analisi dell’espressione dell’informazione genetica

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

Capacità di correlare struttura e funzione
Capacità di contestualizzare nozioni di biologia alla vita quotidiana e in ambito di salute
Capacità di valutare con senso critico i collegamenti tra le materie oggetto dei vari moduli.

Autonomia di giudizio (Making judgements)

Capacità di valutare in modo autonomo la coerenza metodologica della risoluzione di problemi, interpretare criticamente, tra più opzioni possibili, l’approccio più adatto al problema.

Abilità comunicative (communication skills)

Il corso promuove lo sviluppo delle abilità comunicative attraverso la discussione in aula. L’esame include domande che richiedono l’uso di un linguaggio tecnico appropriato e la capacità di trasmettere in modo chiaro e coerente i risultati ottenuti.

Capacità di apprendere (learning skills)

Il corso fornisce solide basi teoriche e consente di sviluppare una metodologia di studio attiva e autonoma, utile anche in vista di corsi successivi a maggiore specializzazione, nonché nella futura pratica professionale o di ricerca.

Contenuti sintetici

La cellula.

Organizzazione dello spazio cellulare. La membrana citoplasmatica. Il

mitocondrio. Significato biologico delle macromolecole. Meccanismi

molecolari essenziali alla vita cellulare

Programma esteso

La cellula come unità funzionale. Organizzazione dello spazio cellulare in compartimenti funzionali. La membrana citoplasmatica quale struttura di protezione, selezione e mediazione. La fonte energetica della cellula: il mitocondrio. Significato biologico delle macromolecole (DNA, RNA, PROTEINE, LIPIDI, CARBOIDRATI). Giunzioni cellulari e trasmissione dei segnali. Meccanismi molecolari essenziali alla vita cellulare. Replicazione del DNA, Trascrizione dell’RNA, Sintesi proteica.

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Tutte le lezioni sono svolte in presenza in modalità erogativa:
8 ore di lezione in modalità erogativa.

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese

Materiale didattico

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.
Il materiale mostrato a lezione verrà pubblicato in e-learning.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta: quiz a risposta multipla compredente 15 domande volte a valutare l'acquisizione delle nozioni indicate nel programma dettagliato e svolto a lezione. Verrà valutata la correttezza e coerenza delle risposte rispetto al quesito richiesto.
Colloquio orale finale facoltativo (su richiesta del docente o dello studente) di discussione della prova scritta.

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di sostenere l'esame in inglese

Orario di ricevimento

si riceve su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Knowledge and understanding

Introduction to the study of biology 
Description of the structure and function of the various components of neuronal eukaryotic cells

Applying knowledge and understanding

Ability to correlate structure and function
Ability to contextualize concepts of biology to everyday life and to health
Ability to assess critically interdisciplinary concepts 

Making judgements

Students develop the ability to independently evaluate the methodological coherence of problem solving and critically interpret, among multiple possible options, the most suitable approach to the problem. The exam format stimulates independence of judgment and critical thinking in the application of theorical knowledge.

Communication skills

The course promotes the development of communication skills through classroom discussion.

Learning skilss

The course provides a solid theoretical foundation and allows the development of an active and autonomous study methodology, which is also useful for subsequent courses with greater specialization, as well as in future professional or research practice.

Contents

The cell.

Organization of cellular space. The cytoplasmic membrane. The

mitochondria. Meaning of biological macromolecules. Molecular

mechanisms essential to cellular life.

Detailed program

The cell as a functional unit. Organization of cellular space in functional compartments. The cytoplasmic membrane as protection, selection and mediation structure. The power source of the cell: the mitochondria.

Meaning of biological macromolecules (DNA, RNA, proteins, lipids, carbohydrates). Cellular junctions and signal transmission. Molecular mechanisms essential to cellular life. DNA replication. RNA transcription. Protein synthesis

Prerequisites

None

Teaching form

Lessons will be in attendance

Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Textbook and teaching resource

Detailed information on teaching resource will be published in the e-learning page associated with the cours.

All materials shown during lectures will be published in e-learning

Semester

First semester

Assessment method

Written exam: 15 multiple choice questions aimed at verifying the acquisition of notions reported in the detailed program. The correctness and consistency of the answers with respect to the question requested will be assessed.
Optional final oral interview (at the request of the teacher or student) to discuss the written test.

Although this course is held in Italian, for Erasmus students, students can take the exam in English if they wish to do so.

Office hours

Reception by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
BIO/13
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RC
    Romina Combi

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics