Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Informatics in Research
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Informatics in Research
Course ID number
2526-1-K0101D004-K0101D014M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Nursing and Midwifery Research

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

La finalità del corso è consolidare una preparazione dei concetti di base di informatica e approfondire software specifici per l’analisi dei dati , utili allo/alla studente/studentessa durante la fase formativa e di lavoro.

Contenuti sintetici

Acquisire elementi teorici e pratici per un approccio di successo alla progettazione di banche dati utili ad incoraggiare la Ricerca infermieristica

Padronanza di software per la ricerca, l’analisi, e l’elaborazione dei dati e dei concetti di base necessari

Programma esteso

Concetti di base di informatica, tra cui i principali: reti, DB, sicurezza informatica.

Excel analisi statistica dei dati, Database Access (Tabelle, Query e Report).

Esercizi corali ed individuali di base per la progettazione logica e software di banche dati a valenza clinica

Prerequisiti

Definiti dal Regolamento del Corso di Laurea.

Modalità didattica

6 lezioni di 4 ore in modalità erogativa composte da lezioni frontali ed esercitazioni al calcolatore.

Materiale didattico

Dispense ed esercizi proposti dal Docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo anno, secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’esame non è previsto per il singolo modulo ma per l’intero insegnamento in modalità integrata, così come descritto dettagliatamente nel Syllabus dell’Insegnamento.

Orario di ricevimento

Concordato col docente via e-mail.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The purpose of the course is to consolidate a preparation of the basic concepts of computer science and to deepen the knowledge of specific software for data analysis, useful to the student during the training and work phase.

Contents

Acquire mastery of software for researching, analyzing, and processing the data and basic background concepts .

Detailed program

Basic concepts of computer science, including the main ones: networks, DB, computer security.

Excel statistical analysis of data, Database Access (Tables, Queries and Reports).

Exercises for development of useful data base for Students

Prerequisites

Defined by the Degree Regulation.

Teaching form

6 lessons of 4 hours of lectures and practical training.

Textbook and teaching resource

Material developed ad hoc

Semester

First year, second semester

Assessment method

The examination is not for the single module but it is an integrated examination for the whole course, as described in details in the Syllabus of the Course.

Office hours

Agreed by e-mail with teacher.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
ING-INF/06
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
24
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • PR
    Paolo Ranieri

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics