Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Odontoiatria e Protesi Dentaria [H4602D - H4601D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Microscopic Anatomy
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Microscopic Anatomy
Course ID number
2526-1-H4602D001-H4602D00104
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Human Anatomy, Histology and Embriology of Stomatognathic Apparatus

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Gli obiettivi formativi del corso sono finalizzati a fornire le competenze di anatomia microscopica normale.

Contenuti sintetici

Il corso prevede l'acquisizione della conoscenza dell'anatomia microscopica di organi umani.

Programma esteso

Ripasso delle caratteristiche morfologiche dei tessuti che costituiscono il corpo umano.

Introduzione al corretto impiego del microscopio ottico. Introduzione sull'allestimento dei preparati istologici per l'osservazione al microscopio ottico. Introduzione all'anatomia microscopica.

Apparato digerente. Struttura, organizzazione ed anatomia microscopica di: lingua, esofago, stomaco, intestino tenue, intestino crasso, retto.

Ghiandole annesse all’apparato digerente. Struttura, organizzazione ed anatomia microscopica di: fegato, pancreas e ghiandole salivari.

Apparato endocrino. Struttura, organizzazione ed anatomia microscopica di: ipofisi, tiroide, paratiroidi e ghiandole surrenali.

Apparato urinario. Struttura, organizzazione ed anatomia microscopica di: rene, calici minori, calici maggiori, pelvi, uretere, vescica.

Apparato respiratorio. Struttura, organizzazione ed anatomia microscopica della trachea, albero bronchiale (bronchi primari, secondari e terziari, bronchioli, bronchioli respiratori e terminali, alveoli), polmoni.

Apparato genitale femminile. Struttura, organizzazione ed anatomia microscopica di: ovaie, tube uterine, utero.

Apparato genitale maschile. Struttura, organizzazione ed anatomia microscopica di: testicoli, vie spermatiche intratesticolari ed extratesticolari, vescichette seminali, ghiandole bulbouretrali, prostata.

Apparato linfatico. Struttura, organizzazione ed anatomia microscopica di: timo, linfonodi, milza, tonsille, vasi linfatici.

Prerequisiti

Conoscenze scientifiche a livello di Scuola Secondaria Superiore

Modalità didattica

L'insegnamento prevede ore di lezione frontale di tipo erogativo (2 ore ciascuna, 10 ore in totale), in presenza, in italiano

Materiale didattico

Wheather, Istologia e anatomia microscopica, Ed. Masson
Junqueira, Istologia, Ed Piccin
Ross, Paulina, Atlante di Anatomia microscopica, Casa editrice ambrosiana
Ovalle, Anatomia microscopica del netter, CIC Edizioni Internazionali

sito web dedicato all'istologia d'organo: Histology guide: http://www.histologyguide.org/index.html

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Il presente modulo è svolto nel secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La conoscenza dell'anatomia microscopica verrà accertata sia durante la prova in itinere (scritta, a scelta multipla), sia durante una prova orale che verterà sul riconoscimento di un preparato istologico.
Per i dettagli si rimanda al syllabus di "Anatomia, Istologia ed Embriologia Generali e dell'Apparato Stomatognatico"

Orario di ricevimento

ogni giorno (lun-ven), su appuntamento
mail: valentina.carozzi1@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The objectives of the course are to provide expertise in human microscopic anatomy

Contents

The course includes the acquisition of the knowledge of the microscopic anatomy of human organs

Detailed program

Introduction for correct use of the light microscope. Overview of the morphological characteristics of the different tissues of human body.

Digestive system. Structure, organization and histology of: tongue, esophagus, stomach, small, large intestine, rectum.

Digestive glands. Structure, organization and histology of: liver, gallbladder, pancreas, salivary glands.

Endocrine system. Structure, organization and histology of: hypophysis, thyroid, parathyroid, adrenal glands.

Urinary system. Structure, organization and histology of: kidney, minor and major calyx, renal pelvis, ureters, bladder.

Respiratory system. Structure, organization and histology of: nose, larynx, trachea, bronchial tree (primary, secondary and tertiary bronchi, bronchioles, terminal and respiratory bronchioles, alveolar ducts and alveolar epithelium), lung.

Female reproductive system. Structure, organization and histology of: ovary, fallopian tubes, uterus.

Male reproductive system. Structure, organization and histology of: testis, tubuli recti, rete testis, ductuli efferentes, epididymis, duct system, seminal vesicles, bulbourethral glands, prostate.

Lymphatic system. Structure, organization and histology of: thymus, lymph node, spleen, tonsil, lymphatic vessels.

Prerequisites

College-level scientific knowledge

Teaching form

The course includes frontal lectures (2 hours each, 10 hours in total), in presence, in Italian.

Textbook and teaching resource

Wheather, Istologia e anatomia microscopica, Ed. Masson
Junqueira, Istologia, Ed Piccin
Ross, Paulina, Atlante di Anatomia microscopica, Casa editrice ambrosiana
Ovalle, Anatomia microscopica del netter, CIC Edizioni Internazionali

Website on organ histology: Histology guide: http://www.histologyguide.org/index.html

Semester

second semester

Assessment method

The knowledge of microscopic anatomy will be assessed both during the intermediate test (written, multiple choice) and through an oral exam which will focus on the recognition of an histological specimen.
For the details, see the syllabus of "Anatomia, Istologia ed Embriologia Generali e dell'Apparato Stomatognatico".

Office hours

every day (mon-fri), upon appointment.
contact: valentina.carozzi1@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
BIO/17
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
10
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • VC
    Valentina Alda Carozzi

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics