Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Scienze e Tecnologie per l'Ambiente e il Territorio [F7503Q - F7501Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2026-2027
  6. 2nd year
  1. Environmental Sustainability and Health
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Environmental Sustainability and Health
Course ID number
2627-2-F7503Q010
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivi: Obiettivi del corso sono così suddivisi:

i) Conoscenza e comprensione

  • acquisire le conoscenze teoriche e procedurali per valutare gli impatti sanitari o il rischio tossicologico dovuto alla presenza di inquinanti in ambiente, ossia come le influenza ambientali possano contribuire ad effetti biologici sull’uomo, considerando i principi di tossicologia generale e i principali meccanismi molecolari di effetto e di danno.
  • conoscere le procedure di risk assessment e di health impact assessment per la valutazione degli impatti sanitari di inquinanti ambientali (chimici, fisici e biologici, anche in rapporto ai cambiamenti climatici), con particolare riferimento agli inquinanti aerodispersi.

ii) Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • capacità di impiegare i dati esistenti in letteratura e in banche dati per realizzare uno studio semplificato di Health impact assesment e comprensione delle modalità per arrivare ad una valutazione del potenziale di rischio per la salute umana.

iii) Autonomia di giudizio – Abilità comunicative

  • capacità di valutare gli impatti sull’uomo e sull’ambiente di inquinanti ambientali e di declinare possibili interventi di mitigazione e compatibilità ambientale
  • capacità di analizzare in modo critico i dati di letteratura; sviluppo di una visione d’insieme (dall’inquinante ambientale alla salute umana) integrando conoscenze interdisciplinari

Contenuti sintetici

L’insegnamento “Salute e Sostenibilità Ambientale” mira a fornire conoscenze teoriche ed applicative sulle modalità con cui è possibile definire e quantificare gli impatti sulla salute umana di inquinanti ambientali, con particolare riferimento agli inquinanti aerodispersi anche nell’ottica dei cambiamenti climatici. Le lezioni frontali mirano a far comprendere il complesso di interazioni che legano l’esposizione ad un inquinante al manifestarsi di stati patologici nell’uomo mediante le procedure proprie del risk assessment e dell’health impact assessment. Il corso sarà erogato in lingua italiana.

Programma esteso

Le conoscenze di base necessarie ad affrontare il corso sono quelle tipiche delle scienze ambientali (emissione di inquinanti, ripartizione degli inquinanti nei comparti ambientali ed effetti biologici di inquinanti in sistemi viventi, con particolare riferimento all’uomo) e, parte di esse, verranno riprese, in modo sintetico, ad inizio corso. Nello specifico il corso intende affrontare il tema degli impatti sulla salute umana di diversi fattori ambientali, includendo gli effetti di inquinanti chimici, fisici e biologici, anche in rapporto ai cambiamenti climatici in corso.

Partendo da concetti di tossicologia, epidemiologia ambientale e dai concetti basilari di “risk assesment”, includendo quindi la relazione tra le fonti emissive di contaminati, l’esposizione della popolazione, le proprietà fisico-chimiche e i meccanismi biologici d’azione a livello cellulare e patogenetico degli inquinati, il corso affronta gli aspetti teorici e metodologici utili alla definizione, quantificazione e possibile riduzione degli effetti sulla salute di processi e prodotti. Oltre agli impatti in ambienti outdoor, verranno trattati gli aspetti inerenti all’esposizione umana in ambienti indoor e i conseguenti potenziali rischi per la salute. Si valuterà in prima istanza la relazione tra esposizione e potenziali effetti attraverso i concetti di “margin of exposure (MOE)” parametro ampiamente utilizzato in ambito regolatorio e di “hazard quotient (HQ)”.

Il corso facendo riferimento alla procedura di “Health Impact Assesment”, in una sua forma semplificata, tratterà anche gli aspetti di prevenzione e mitigazione degli effetti sulla salute, approcciando le tematiche di gestione e progettazione degli ambienti di vita (produttivi, urbani, domestici) in funzione della tutela della salute, anche nell’ottica della VIIAS (valutazione integrata di impatto ambientale e sanitario).

Particolare attenzione verrà attribuita alla valutazione degli effetti sulla salute derivante dall’esposizione ad inquinanti atmosferici, sia in forma particellare sia in forma gassosa, prodotti dalle diverse fonti di emissione ed in relazione alle politiche e alle pratiche di gestione sostenibile della qualità dell’aria anche alla luce del concetto emergente di “One health”. I potenziali effetti degli inquinanti aerodispersi in altri recettori verranno brevemente trattati.

Saranno evidenziati i rapporti di relazione tra i cambiamenti climatici, l’inquinamento e la salute umana. L’analisi e la discussione di casi di studio (reali o teorici) fornirà lo strumento di approfondimento da parte degli studenti mediante un percorso in cui verranno applicati i concetti presentati a lezione e che mirano anche a sviluppare un approccio critico alla presentazione di risultati o proposte di intervento.

Prerequisiti

Non sono previsti e richiesti prerequisiti per la partecipazione al corso, le conoscenze acquisite nel l’insegnamento di Biologia Ambientale Applicata potranno essere utili alla comprensione di alcuni temi trattati.

Modalità didattica

Il corso è strutturato in 6 CFU equivalenti a 48 ore di lezione organizzate nel seguente modo:

18 lezioni da 2 ore in presenza, Didattica Erogativa. Le lezioni inizieranno in modalità erogativa ma potranno continuare in modalità interattiva.
6 lezioni da 2 ore in presenza, eventualmente raggruppate in 3 lezioni da 4 ore, Didattica Interattiva durante la quale, sotto supervisione del docente, verranno sviluppati assieme i concetti presentati a lezione applicandoli a casi studio (teorici o reali).

Le lezioni, sia Erogative che Interattive, potranno fare ricorso a strumenti online di partecipazione alla lezione quali Wooclap o Socrative.

Materiale didattico

Il materiale didattico di riferimento sarà rappresentato dagli estratti delle diapositive presentate a lezione, da articoli scientifici o documenti forniti a lezione caricati sulla piattaforma di e-learning. Ulteriore materiale didattico ritenuto necessario sarà fornito in itinere. Eventuali testi di riferimento saranno presentati ad inizio del corso per una maggiore approfondimento delle tematiche.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Il corso si svolgerà nel secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’esame sarà svolto sottoforma di colloquio orale con votazione per esiti positivi compresa tra 18 a 30/lode. L’esame orale dovrà verificare la comprensione delle nozioni teoriche proposte a lezione nonché la capacità di applicazione di queste a casi teorici, dimostrando quindi la capacità di sviluppare e adottare in modo autonomo le procedure proposte a lezione nonché del controllo delle capacità di utilizzo di un linguaggio appropriato nell’ambito disciplinare.

Orario di ricevimento

L’orario di ricevimento è aperto da concordare previo appuntamento via email con il docente.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Aims

The general objectives of the course are structured as follow:
i) Knowledge and Understanding

  • Acquire the theoretical and procedural knowledge required to assess health impacts or toxicological risks resulting from environmental pollutants. This includes understanding how environmental influences contribute to biological effects in humans, based on the principles of general toxicology and the primary molecular mechanisms of action and damage.
  • Gain proficiency in simplified Risk Assessment and Health Impact Assessment (HIA) procedures to evaluate the health impacts of environmental pollutants (chemical, physical, and biological, including their relationship to climate change), with a specific focus on airborne pollutants.

ii) Applying Knowledge and Understanding

  • Develop the ability to utilize existing literature data and databases to conduct a simplified Health Impact Assessment, and understand the methodologies required to evaluate potential risks to human health.

iii) Making Judgments – Communication Skills

  • Ability to evaluate the impacts of environmental pollutants on humans and the environment, and to formulate potential mitigation strategies and environmental compatibility interventions annd to critically analyze scientific literature data.
  • Development of a comprehensive, holistic overview (from environmental pollutant to human health) by integrating interdisciplinary knowledge.

Contents

The course “Health and Environmental Sustainability” aims at providing theoretical and applied knowledge on the methodologies used to define and quantify the impacts of environmental pollutants on human health. Emphasis is placed on airborne pollutants, also within the context of climate change.
Lectures are designed to clarify the complex interactions linking pollutant exposure to the onset and manifestation of diseases in humans, utilizing standard The procedures applied in the risk assessment and in the health impact assessment will be the basis also for case studies evaluation. The course will be delivered in Italian.

Detailed program

The foundational knowledge required for this course aligns with standard environmental sciences (pollutant emissions, pollutant partitioning across environmental compartments, and the biological effects of pollutants on living systems, with a particular focus on humans). Key concepts will be briefly reviewed at the beginning of the course.
Specifically, the course addresses the impacts of various environmental factors on human health, encompassing the effects of chemical, physical, and biological pollutants, also in relation to ongoing climate change

Beginning with core concepts of toxicology, environmental epidemiology, and fundamental principles of Risk Assessment, the course explores the relationship between emission sources, population exposure, physicochemical properties, and the biological, cellular, and pathogenetic mechanisms of action of pollutants. Based on these concepts, the course covers the theoretical and methodological frameworks necessary to define, quantify, and potentially mitigate the health impacts of processes and products.
In addition to outdoor environments, human exposure in indoor environments and the resulting potential health risks will be covered.

The relationship between exposure and potential adverse effects will be explored by the toxicological concepts of margin of exposure (MOE) and the hazard quotient (HQ).
Utilizing a simplified framework of the Health Impact Assessment procedure, the course will also address prevention and mitigation strategies. This includes approaches to the management and design of living environments (industrial/productive, urban, and domestic) to protect public health, also from the perspective of the Italian framework “valutazione integrata di impatto ambientale e sanitaria (VIIAS)”.

Specific focus will be devoted to the health impacts related to airborne pollutants (particulate or gases) deriving from different emission sources and in relation to the policies and practices for a sustainable approach to air pollution also in the context of the One Health concept. The potential effects of airborne pollutants on other biological receptors will be briefly discussed. The relationships between climate change, pollution and human health will be highlighted.

The analysis and discussion of (real or theoretical) case studies will serve as an in-depth learning tool for students. Through this process, students will apply the concepts presented in class, fostering a critical approach to presenting results or proposing mitigation interventions.

Prerequisites

Students are not requested to have previous specific prerequisites or knowledges. The knowledge deriving from taking the course of “Applied environmental biology” could help in easily understanding specific subjects presented in this course.

Teaching form

The course is structured in 6 CFU of class lessons equivalent to 48 hours organized as follows:

18 lessons of 2 hours in person, Delivered Didactics. Lessons will start as delivered didactics but may continue as Interactive Teaching.
6 lessons of 2 hours in presence, possibly grouped into 3 lessons of 4 hours, Interactive Teaching during which, under the supervision of the teacher, the concepts presented in class will be developed together by applying them to case studies (theoretical or real).

The lessons, both Delivered Didactics and Interactive Teaching, may use the support of online instrument such as Wooclap or Socrative.

Textbook and teaching resource

The teaching materials will be based on extracts from presentations, on scientific publication and other relevant documents shared during the classes and uploaded on the e-learning platform. Addition teaching material of relevance will be shared during the course. Textbooks for reference will be presented at the beginning of the course for possible scientific insights into specific topics.

Semester

The course is planned during the second semester.

Assessment method

The final exam will be an oral interview with grades for successful evaluations between 18 and 30/laude. The oral exam is designed to verify the understanding of theoretical concepts presented in class, as well as the ability to apply them to theoretical cases. Students must demonstrate the capacity to autonomously develop and adopt the procedures taught, alongside proficiency in using appropriate disciplinary terminology.

Office hours

Students' reception is open by prior appointment to be required by email to the professor

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
BIO/06
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
2-year Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MG
    Maurizio Gualtieri

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2026 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics