Course Syllabus
Obiettivi formativi
L'insegnamento è formato da due moduli, uno rivolto agli aspetti storici, l’altro agli aspetti economici inerenti al processo di Integrazione Europea dalle origini all’attualità.
Il modulo di Storia dell’Integrazione Europea (4 CFU) ha l’obiettivo di evidenziare le fasi che hanno portato alla costruzione dell’attuale assetto economico europeo.
Il modulo di Economia dell’Integrazione Europea si
propone di offrire gli strumenti economici di base, a livello micro e macro,
per analizzare il complesso processo dell'Integrazione Europea
Gli obiettivi principali del corso possono essere riassunti come segue. Il corso fornisce una conoscenza avanzata
del processo di integrazione europea utilizzando un approccio
interdisciplinare che somma economia e storia. Interpretando
il carattere internazionale dell'area di apprendimento, il corso
analizza lo scenario di un'economia aperta e affronta questioni di
grande rilevanza e grande importanza nel dibattito pubblico e
accademico. Il
modulo storico illustra l'evoluzione del processo di integrazione,
sottolineando gli obiettivi degli attori, sia i benefici che i costi
previsti nei paesi in via di adesione. L'obiettivo
è capire come certe decisioni, che sono già state implementate con
risultati negativi in passato, non devono essere replicate. La storia non suggerisce la giusta soluzione per i problemi attuali,
ma indica chiaramente gli errori che non devono essere replicati. Il modulo economico tratta aspetti micro e macroeconomici, con l'aiuto di modelli teorici e analisi empiriche. Gli
insegnanti forniscono anche approfondimenti, diversi di anno in anno,
per abituare gli studenti ad affrontare la ricerca scientifica e fornire
argomenti utili di particolare approfondimento individuale.
Contenuti sintetici
Storia dell'Integrazione Europea
Il corso ha l’obiettivo di evidenziare le fasi che hanno
portato alla costruzione dell’attuale assetto economico europeo. Dopo aver
sinteticamente illustrato i modelli di integrazione economica esistenti in
Europa tra la metà dell’800 e la seconda guerra mondiale, si analizzano i
processi costitutivi delle prime istituzioni comunitarie (CECA, CEE, Euratom,
PAC, BEI e i vari fondi strutturali) e il contesto economico e finanziario in
cui esse operavano (gold exchange standard e “golden age”). Si illustrano poi
i cambiamenti generati dagli eventi degli anni ’70 (fine del gold exchange
standard, shock petrolifero e nascita SME) e dal progressivo incremento dei
paesi aderenti fino Atto unico e al trattato di Maastricht. Si indicano
infine le fasi del processo di formazione dell’UEM e i pregi e limiti della
nuova UE all’inizio del nuovo millennio con la prospettiva dell’ulteriore
allargamento all’Europa orientale in un contesto di accentuata
globalizzazione dei mercati mondiali e a fronte dell’emergere di nuovi grandi
competitors quali i BRICS.
Economia dell'Integrazione Europea
Economia dell'Integrazione Europea
Il corso si
propone di offrire gli strumenti economici di base, a livello micro e macro,
per analizzare il complesso processo dell'Integrazione Europea. Particolare
attenzione è riservata ai modelli che interpretano le liberalizzazioni
preferenziali, la crescita, il commercio estero, l'unione economica e
monetaria e le relative politiche. Di anno in anno vengono selezionati alcuni
approfondimenti per portare gli studenti alla frontiera della ricerca in
Economia Internazionale, offrendo al tempo stesso un'applicazione concreta
degli strumenti teorici studiati in classe.
Programma esteso
Storia dell'Integrazione Europea
Si analizzeranno i seguenti temi:
a) L'integrazione economica europea dall'Ottocento alla metà del Novecento;
b) I primi tentativi di
integrazione economica nel secondo dopoguerra
c) Nascita della CECA e della CEE
d) Il sistema monetario internazionale fino alla crisi del sistema di Bretton Woods
e) La nascita del Sistema monetario europeo e il primo allargamento
dell'unione
f) I problemi del funzionamento dello SME e la crisi del 1992
g) Il
Trattato di Maastricht e l’Unione economica e monetaria
h) Politica agricola
comune, politica industriale, politica della concorrenza
i) L’allargamento
all’Europa orientale e all’Europa mediterranea.
j) La mancata approvazione
della Costituzione europea e i problemi posti dall'ipotesi di un ulteriore
allargamento (paesi balcanici, Turchia, ex repubbliche) e dalla Brexit.
Economia dell'Integrazione Europea
Il corso discute numerosi aspetti legati al
processo di Integrazione Europea ed è strutturato in tre parti:
a) Introduzione
(contesto, leggi, istituzioni)
b) La microeconomia dell’integrazione europea
(il commercio internazionale, gli investimenti diretti esteri, la crescita e le
politiche economiche relative)
c) La macroeconomia dell’integrazione europea
(l’unione economica e monetaria, le aree valutarie ottimali, i politiche
monetarie e fiscali, la Brexit ed i problemi connessi)
Prerequisiti
Storia dell'Integrazione Europea - Aver superato Storia Economica (o affini) nei corsi di laurea triennale
Economia dell'Integrazione Europea - Conoscenze base di micro e
macroeconomia
Metodi didattici
Storia dell'Integrazione Europea - Il corso è erogato in blended-learning: lezioni frontali (14 ore) blended-learning (14 ore)
Economia dell'Integrazione Europea - Il corso è erogato con lezioni frontali
Nel
periodo di emergenza Covid le lezioni saranno da remoto asincrono con eventi in
videoconferenza sincrona
Modalità di verifica dell'apprendimento
Storia dell'Integrazione Europea -
Studenti frequentanti: prova scritta con 16 domande (2 punti ciascuna) - Serie di domande cui rispondere a casa entro una scadenza fissata (forum). Il voto finale è dato dalla prova scritta (60%) e dal lavoro a casa (40%)
Studenti frequentanti: prova scritta con 16 domande (2 punti ciascuna)
Economia dell'Integrazione Europea - Prova scritta con sei domande
Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami saranno solo on line: la prova sarà scritta con 6 domande estratte causalmente da un gruppo di 10 e utilizzerà Respondus; la prova sarà invece orale per chi ne farà richiesta o per chi avrà problemi tecnici nel corso della prova scritta e verrà svolta utilizzando la piattaforma WebEx (nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame di possibili spettatori virtuali).
Testi di riferimento
Storia dell'Integrazione Europea
Studenti frequentanti: il materiale didattico è disponibile on-line (e-learning)
Studenti non frequentanti: il testo di riferimento è Gilbert M., “European Integration: A Concise History”, Rowman
& Littlefield Pub Inc., 2011
Economia dell'Integrazione Europea -
1. R. Baldwin and C. Wyplosz - The Economics of European Integration 5th ed., Mc Graw Hill Education, 2015 (Note: the 6th ed. has just been published)
2. M. Brunnermeier, H. James, and J-P Landau - The Euro and the Battle of Ideas, Princeton University Press, 2016
Periodo di erogazione dell’insegnamento
Storia dell'Integrazione Europea - Primo semestre - Ottobre-Novembre
Economia dell'Integrazione Europea - Primo semestre - Novembre-Dicembre
Lingua di insegnamento
Inglese
Learning objectives
The course is composed by two modules: the first one is dedicated to historical aspects, the
second one to economic (and by this way social and political) aspects.
The aim of the course of History of European Integration (4 CFU) is to show the steps
of the creation of the existing European economic situation.
The course is composed by two modules: the first one is dedicated to historical aspects, the
second one to economic (and by this way social and political) aspects.
The aim of the course of History of European Integration (4 CFU) is to show the steps of the creation of the existing European economic situation.
The aim of the course of Economics of European Integration (4 CFU) is to offer the basic
know how in economics, both the micro and macro levels, for analysing and
studying the different steps of the European Integration.
The main aims of the
course of Economics and History of European Integration can be summarized as follows. The course
gives an advanced knowledge about the European integration process using an
interdisciplinary approach which adds economy and history. Interpreting the
international character of the area of learning, the course analyses the
scenario of an open economy and addresses issues of great relevance and great
importance in the public and academic debate. The historical module illustrates
the evolution of the integration process, emphasizing the goals of the actors,
both the benefits and the expected costs in the acceding countries. The aim is
to understand how certain decisions, which have already been implemented with
negative results in the past, are not to be replicated. The history does not
suggest the right solution for the present problems, but it clearly indicates
the errors which are not to replicated. The economic module deals with
micro-and macro-economic aspects, with the help of theoretical models and
empirical analyzes. Teachers also provide insights, different from year to
year, to accustom students to deal with scientific research and to provide
useful issues of particular individual indepth topical.
The aim of the course of Economics of European Integration (4 CFU) is to offer the basic
know how in economics, both the micro and macro levels, for analysing and
studying the different steps of the European Integration.
The main aims of the
course of Economics and History of European Integration can be summarized as follows. The course
gives an advanced knowledge about the European integration process using an
interdisciplinary approach which adds economy and history. Interpreting the
international character of the area of learning, the course analyses the
scenario of an open economy and addresses issues of great relevance and great
importance in the public and academic debate. The historical module illustrates
the evolution of the integration process, emphasizing the goals of the actors,
both the benefits and the expected costs in the acceding countries. The aim is
to understand how certain decisions, which have already been implemented with
negative results in the past, are not to be replicated. The history does not
suggest the right solution for the present problems, but it clearly indicates
the errors which are not to replicated. The economic module deals with
micro-and macro-economic aspects, with the help of theoretical models and
empirical analyzes. Teachers also provide insights, different from year to
year, to accustom students to deal with scientific research and to provide
useful issues of particular individual indepth topical.
Contents
History of European Integration:
After a brief summary of the previously models of European integration existing from the half of the 19th century to the second world war, the course explains the reasons and the modalities of the foundation of the first European institutions and policies (ECSC, EEC, Euratom, CAP, EIB) and the economical and financial context where they operated (gold exchange standard and golden age). Then it illustrates the changes of the 1970s (the end of the gold exchange standard, the shock oil and the creation of the EMS) and the increase in number of EEC’ countries until the Unique Act and the Treaty of Maastricht. Finally it shows the steps of the creation of the EMU and the positive and negative aspects of the new EU at the beginning of the new millennium: in particular face to the perspective of the further enlargement to the Eastern Europe and in a context of strong globalization of world markets where there exist new great competitors as the BRICS.
Economics of European Integration:
The course discusses
many aspects regarding the European integration process, and it is made up of
three main parts:
B - Macroeconomics of the European Integration - Optimum Currency Areas, Fiscal Policy and the Stability Pact, The European Monetary Union, The Euro Area Crisis
C - Banking Union
D - Climate Change and the Green New Deal
Detailed program
History of European Integration:
These items will be analysed during the lessons
a) The economic integration in Europe from the 19th century to the mid of
20th century (notes);
b) The first essays of economic integration after the second world war;
c) The birth of the ECSC (European Coal and Steel Community) and the EEC
(European Economic Community);
d) The International Monetary System until the crisis of the system of Bretton
Wood;
e) The birth of the European Monetary System and the first enlargement of the
EEC;
f) The problems of the European Monetary System and the crisis in 1992;
g) The Maastricht Treaty and the Monetary and Economic Union
h) The European agriculture and the CAP (Common Agricultural Policy), the
European industrial policy and the new rules on the concurrency and
protectionism in the new EU;
i) The new Millennium: the enlargement to Eastern European Countries and the
problems connected to the world economic crisis and Brexit (notes)
Economics of European Integration:
A - Micro
1. Market Size and Scale Effects
2. Economic Integration, Labour Markets and Migration
3. Location Effects, Economic Geography and Regional Policy
4. EU Competition and State Aid Policy
1. Optimum Currency Areas
2. Fiscal Policy and the Stability Pact
3. The European Monetary Union
4. The Euro Area Crisis
C - Banking Union
D - Climate Change and the Green New Deal
Prerequisites
History of European Integration - Having passed the course of Economic History (or similar) in the three-year degree
Economics of European Integration - Basic knowledge in micro and macroeconomics
Teaching methods
History of European Integration - The course is in blended-learning: oral lectures (14 hours), blended-learning (14 hours)
Economics of European Integration - The course id based on frontal lectures
During
the Covid emergency period, lessons will be remotely asynchronous with
synchronous videoconferencing events
Assessment methods
History of European Integration - For students attending the course: Written exam with 16 open questions (everyone 2 points) - Series of questions at home within a deadline (forum). The final evaluation depends on written exam (60%) and homework research (40%)
For not attending students: Written exam with 16 open questions (everyone 2 points)
Economics of European Integration - Written exam with 6 questions
During the Covid-19 emergency period, the exams will be online only: the test will be written with 6 questions extracted causally from a group of 10 and will use Respondus; the test will be oral for those who request it or for those who have technical problems during the course of the written test and will be carried out using the WebEx platform (on the e-learning page of the course there will be a public link for access to the examination of possible virtual spectators).
Textbooks and Reading Materials
History of European Integration -
The course is in blended-learning: reading materials are available on-line (e-learning)
For not attending students: Gilbert M., “European Integration: A Concise History”, Rowman & Littlefield Pub Inc., 2011
Economics of European Integration -
1. R. Baldwin and C. Wyplosz - The Economics of European Integration 5th ed., Mc Graw Hill Education, 2015 (Note: the 6th ed. has just been published)
2. M. Brunnermeier, H. James, and J-P Landau - The Euro and the Battle of Ideas, Princeton University Press, 2016
Semester
History of European Integration - First semester - October-November
Economics of European Integration - First semester - November-December
Teaching language
English