Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Sicurezza, Devianza e Gestione dei Rischi [F8805N - F8803N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Migration, Boundaries and Diversity
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Migration, Boundaries and Diversity
Course ID number
2425-2-F8803N013
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Course

Course

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso intende fornire gli strumenti analitici per comprendere e analizzare la relazione tra il governo delle migrazioni internazionali, la riconfigurazione e moltiplicazione dei confini interni ed esterni agli stati-nazione, i processi di costruzione socio-politica dell'alterità culturale e le manifestazioni odierne del razzismo a livello sistemico e nelle pratiche quotidiane.

Contenuti sintetici

Il programma del corso prevede l'approfondimento di cinque aree tematiche:

  1. Le categorie per l'analisi della mobilità umana.
  2. Immigration policies: il governo multiscalare delle migrazioni internazionali.
  3. Immigrant policies e costruzione dell’alterità.
  4. Il triangolo multiculturale: nazione, etnia, religione.
  5. Vecchi e nuovi razzismi.

Programma esteso

Le cinque aree tematiche portanti del corso si articoleranno nel seguente modo:

  1. Le categorie per l'analisi della mobilità umana:
  • Dispositivi burocratico-amministrativi e ricerca scientifica sulle migrazioni internazionali.
  • L'immigrazione come costruzione sociale.
  • Plasmare le persone.
  1. Immigration policies: il governo multiscalare delle migrazioni internazionali:
  • Immigration policies vs. immigrant policies: la centralità delle politiche di controllo.
  • L’evoluzione delle politiche di controllo in Europa.
  • L’immigrazione da questione economica a security issue.
  • Borderscapes: riconfigurazione e moltiplicazione dei confini.
  • Migrazioni forzate e diritto di asilo.
  • Il regime europeo dell’asilo.
  • I richiedenti asilo tra stigmatizzazione e vittimizzazione.
  1. Immigrant policies e costruzione dell’alterità:
  • Modelli tradizionali di integrazione in Europa e loro trasformazioni recenti.
  • Assetti locali, nazionali, sovranazionali e loro interazioni.
  • Neoassimilazionismo, multiculturalismo, intercultura.
  • Il caso italiano.
  1. Il triangolo multiculturale: nazione, etnia, religione:
  • Differenze culturali e everyday boundary work.
  • Cittadinanza, appartenenza, identità.
  • Pratiche e atti di cittadinanza
  • Diversity policies e trasformazioni urbane
  • Il consumo della differenza
  1. Vecchi e nuovi razzismi:
  • Dalla biologia alla cultura?
  • Il discorso politico-mediatrico su migrazioni e differenze culturali.
  • La securitarizzazione dell’immigrazione.
  • Lo spettacolo del confine.
  • Razzismo istituzionale e discriminazione etno-razziale.
  • Everyday racism.

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Didattica erogativa (DE), circa il 40% delle ore di lezione.
Didattica interattiva (DI), circa il 60% delle ore di lezione (presentazione e discussione di testi, esercitazioni di gruppo, progettazione e realizzazione di una ricerca)

Modalità di verifica dell'apprendimento

Gli/le student* possono scegliere tra:

  1. Un research paper su un tema connesso al programma del corso e da concordare con il docente.
  2. Un esame orale.

Criteri di valutazione (sia per il research paper per la prova scritta):

  • Uso corretto e pertinente del linguaggio sociologico.
  • Capacità di individuare, ordinare ed esporre in modo accurato gli argomenti.
  • Capacità di fare collegamenti tra i vari argomenti.
  • Completezza dell'esposizione.

Testi di riferimento

I testi di riferimento per chi sceglie il percorso che prevede il research paper saranno presentati in occasione della prima lezione del corso e, ove possibile, saranno resi dispoinibili in formato pdf

Testi di riferimento per preparare l'esame scritto:

  1. I seguenti articoli disponibili nella sezione reading list della pagina del corso:

    • Colombo A. 2012 Fuori Controllo (pp.19-37 e bibliografia)
    • Lahav G., Messina A.M. 2024 Immigration, Security, and the Liberal State (pp. 1-29)
    • Maneri M. 2009 I media e la guerra alle migrazioni, in Palidda S. ( a cura di), Razzismo democratico
    • Morning A., Maneri M. 2023 An Ugly Word (pp. 1-25, 154-173)
    • Rivera A. 2001 Etnia-Etnicità (in Gallissot R., Kilani M., Rivera A., L'imbroglio etnico in quattordici parole chiave pp. 122-150)
    • Rivera A. 2001 Neorazzismo (in Gallissot R., Kilani M., Rivera A., L'imbroglio etnico in quattordici parole chiave pp. 279-309)
  2. Colombo E. 2020, Sociologia delle relazioni interculturali, Roma: Carocci.

  3. Quassoli F., 2021, Clandestino. Il governo delle migrazioni nell’Italia contemporanea, Milano: Meltemi.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course aims to provide the analytical tools to understand and analyse the relationship between the governance of international migration, the reconfiguration and proliferation of borders within and beyond nation-states, the processes of socio-political construction of cultural otherness, and contemporary manifestations of racism (both at the systemic level and in everyday practices).

Contents

The course programme covers five thematic areas:

  1. Categories for the analysis of human mobility.
  2. Immigration policies: the multiscalar governance of international migration.
  3. Immigrant policies and the construction of otherness.
  4. The multicultural triangle: nation, ethnicity, religion.
  5. Old and new racisms.

Detailed program

The five main thematic areas of the course will be articulated as follows:

  1. Categories for the analysis of human mobility:
  • Bureaucratic-administrative devices and scientific research on international migration.
  • Migration as a social construction.
  • Shaping people.
  1. Immigration policies: the multiscalar governance of international migration:
  • Immigration policies vs. immigrant policies: the centrality of control policies.
  • The evolution of control policies in Europe.
  • Immigration: from an economic issue to a security issue.
  • Borderscapes: reconfiguration and multiplication of borders.
  • Forced migration and the right to asylum.
  • The European asylum system.
  • Asylum seekers between stigmatisation and victimisation.
  1. Immigrant policies and the construction of otherness:
  • Traditional models of integration in Europe and their recent transformations.
  • Local, national, supranational frameworks and their interactions.
  • Neo-assimilationism, multiculturalism, interculturalism?
  • The Italian case.
  1. The multicultural triangle: nation, ethnicity, religion:
  • Cultural differences and everyday boundary work.
  • Citizenship, belonging, identity.
  • Practices and acts of citizenship.
  • Diversity policies and urban transformations.
  • The consumption of difference.
  1. Old and new racisms:
  • From biology to culture?
  • The political-media discourse on migration and cultural differences.
  • The securitisation of immigration.
  • The spectacle of the border.
  • Institutional racism and ethno-racial discrimination.
  • Everyday racism.

Prerequisites

None

Teaching methods

Approximately 40% of lectures.
Approximately 60% of interactive teaching: presentation and discussion of texts, group exercises, design and realisation of a research project on the course topics.

Assessment methods

Students can choose between:

  1. A research paper on a topic related to the course programme and to be agreed with the teacher.
  2. An oral test.

Assessment criteria (for both the research paper and the written test):

  • Correct and relevant use of sociological language.
  • Ability to identify, organise and explain arguments accurately.
  • Ability to make connections between different topics.
  • Completeness of presentation.

Textbooks and Reading Materials

For those choosing the research paper option, the reference texts will be presented in the first lecture of the course and, where possible, made available in pdf format.

Reference texts to prepare for the written examination:

  • A collection of articles that will be made available on the course online page.
  • Colombo E. 2020, Sociologia delle relazioni interculturali, Roma: Carocci.
  • Quassoli F., 2021, Clandestino. Il governo delle migrazioni nell’Italia contemporanea, Milano: Meltemi.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SPS/08
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FQ
    Fabio Quassoli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics