- Medicine and Surgery
- Single Cycle Master Degree (6 years)
- Medicine and Surgery [H4102D]
- Courses
- A.A. 2018-2019
- 2nd year
- Emergency
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
Alla fine del corso/blocco di attività , lo studente deve essere in grado di:
Descrivere i fondamenti, i meccanismi fisiopatologici, i quadri clinici, il monitoraggio e il trattamento delle principali patologie urgenti mediche e chirurgiche.
Applicare i protocolli di rianimazione cardio-polmonare BLSD e ACLSContenuti sintetici
Valutazione condizioni generali del paziente.
Linee guida per il ripristino e il mantenimento delle funzioni vitali (BLSD e ACLS).
Sindrome coronarica acuta.
L'emergenza neurologica. Coma e sincope.
Insufficienza respiratoria acute.
Lo shock (inquadramento, diagnosi, trattamento).Programma esteso
- effettuare rianimazione cardiopolmonare (BLSD) (su manichino)
- preparare in condizioni di emergenza un accesso venoso
- effettuare le procedure standard per la rilevazione dei parametri vitali in condizioni di emergenza
- realizzare una defibrillazione precoce ed una stimolazione elettrica cardiaca transcutanea
- valutazione ed assistenza del paziente in coma
- valutazione di un malato candidato a chirurgia di urgenza-emergenza
- gestione delle vie aeree
- interpretazione dell’equilibrio acido base
- assistenza al paziente in shock
valutazione ed assistenza del paziente politraumatizzatoPrerequisiti
Superamento del blocco pre-clinico (fondamenti di anatomia, biochimica e fisiologia)
Modalità didattica
Praticantato (“clerkship”) clinico, con frequentazione delle specialità chirurgiche e pronto soccorso in piccoli gruppi (circa massimo 10 studenti):
- Metodologia prevista dai corsi BLSD e ACLS
- Esercitazioni pratiche con manichini o tra studenti/insegnanti
- Discussione di casi clinici
Materiale didattico
- Kleinman ME, et Al. Part 5: adult basic life support and cardiopulmonary resuscitation quality: 2015 American Heart Association Guidelines Update for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation. 2015;132(suppl 2):S414–S43
- Callaway CW, et Al. Part 4: advanced life support: 2015 International Consensus on Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care Science With Treatment Recommendations. Circulation. 2015;132(suppl 1):S84–S145
- Tintinalli's Emergency Medicine Manual. David M. Cline, Michael T. Fitch, O. John Ma, Rita K. Cydulka, Scott A. Joing, Vincent J. Wang. McGraw-Hill. 8th Edition.
ISBN:17-9780071837026Periodo di erogazione dell'insegnamento
secondo semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Prove in itinere:
- Esercizi pratici (su pazienti e/o studenti)
- Quiz a scelta multipla
Test finale dopo tutto il corso/blocco:
- Quiz a scelta multipla
- Esercizi pratici (su pazienti e/o studenti)
- BLSD e ACLS
Orario di ricevimento
su appuntamento
llorini@asst-pg23.it
Aims
At the end of the course/activity block, the student will be able to:
- Learning the basics and mechanisms of physiopathology, diagnosis, monitoring and treatment of clinical emergencies, medical and surgical.
- Apply BLSD and ACLS cardio-pulmonary resuscitation protocols
Contents
Evaluation of the patient general conditions.
Guidelines for the recovery and maintenance of the vital functions (BLSD and ACLS).
Acute cardiac failure.
Neurological emergencies. Coma and syncope.
Acute Respiratory Failures.
Shock (diagnosis and treatment).
Detailed program
- Venous access in emergency.
- Vital signs recording in emergency.
- Cardiac defibrillation and pacing.
- CPR simulation.
- Evaluation and treatment of comatose patient.
- Evaluation of patients undergoing emergency surgery.
- Airways management.
- Acid base interpretation.
- Treatment of shock.
Evaluation and treatment of poly trauma.Prerequisites
Pre-clinical block
(anatomy, biochemistry, physiology…) successfully passed
Teaching form
Clerkship program, with rotation in small groups (about max 10 students) in surgical specialties and in the emergency department:
- Course methodology for BLSD e ACLS
- Practice sessions with puppets or among students/teachers
- Discussion of clinical cases
Textbook and teaching resource
- Kleinman ME, et Al. Part 5: adult basic life support and cardiopulmonary resuscitation quality: 2015 American Heart Association Guidelines Update for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation. 2015;132(suppl 2):S414–S43
- Callaway CW, et Al. Part 4: advanced life support: 2015 International Consensus on Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care Science With Treatment Recommendations. Circulation. 2015;132(suppl 1):S84–S145
- Tintinalli's Emergency Medicine Manual. David M. Cline, Michael T. Fitch, O. John Ma, Rita K. Cydulka, Scott A. Joing, Vincent J. Wang. McGraw-Hill. 8th Edition.
ISBN:17-9780071837026
Semester
second term
Assessment method
Ongoing tests:
- Practical tests/maneuvers
- Multiple choice tests
Final test:
- Multiple choice tests
- Practical tests/maneuvers
BLSD and ACLSOffice hours
on appiontment
llorini@asst-pg23.it