Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2018-2019
  6. 2nd year
  1. Emergency
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Emergency
Course ID number
1819-2-H4102D015-H4102D047M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Basic Clinical Skills

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Alla fine del corso/blocco di attività , lo studente deve essere in grado di:

Descrivere i fondamenti, i meccanismi fisiopatologici, i quadri clinici, il monitoraggio e il trattamento delle principali patologie urgenti mediche e chirurgiche.

Applicare i protocolli di rianimazione cardio-polmonare BLSD e ACLS

Contenuti sintetici

Valutazione condizioni generali del paziente.

Linee guida per il ripristino e il mantenimento delle funzioni vitali (BLSD e ACLS).

Sindrome coronarica acuta.

L'emergenza neurologica. Coma e sincope.

Insufficienza respiratoria acute.

Lo shock (inquadramento, diagnosi, trattamento).

Programma esteso

-       effettuare rianimazione cardiopolmonare (BLSD) (su manichino)

-       preparare in condizioni di emergenza un accesso venoso

-        effettuare le procedure standard per la rilevazione dei parametri vitali in condizioni di emergenza

-       realizzare una defibrillazione precoce ed una stimolazione elettrica cardiaca transcutanea

-       valutazione ed assistenza del paziente in coma

-       valutazione di un malato candidato a chirurgia di urgenza-emergenza

-       gestione delle vie aeree

-       interpretazione dell’equilibrio acido base

-       assistenza al paziente in shock

valutazione ed assistenza del paziente politraumatizzato

Prerequisiti

Superamento del blocco pre-clinico (fondamenti di anatomia, biochimica e fisiologia)

 


Modalità didattica

Praticantato (“clerkship”) clinico, con frequentazione delle specialità chirurgiche e pronto soccorso in piccoli gruppi (circa massimo 10 studenti):

 

-       Metodologia prevista dai corsi BLSD e ACLS

-       Esercitazioni pratiche con manichini o tra studenti/insegnanti

-       Discussione di casi clinici


Materiale didattico

-       Kleinman ME, et Al.  Part 5: adult basic life support and cardiopulmonary resuscitation quality: 2015 American Heart Association Guidelines Update for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation. 2015;132(suppl 2):S414–S43

-       Callaway CW, et Al.  Part 4: advanced life support: 2015 International Consensus on Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care Science With Treatment Recommendations. Circulation. 2015;132(suppl 1):S84–S145

-       Tintinalli's Emergency Medicine Manual. David M. Cline, Michael T. Fitch, O. John Ma, Rita K. Cydulka, Scott A. Joing, Vincent J. Wang. McGraw-Hill. 8th Edition.

ISBN:17-9780071837026

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prove in itinere:

-       Esercizi pratici (su pazienti e/o studenti)

-       Quiz a scelta multipla

 

Test finale dopo tutto il corso/blocco:

-       Quiz a scelta multipla

-       Esercizi pratici (su pazienti e/o studenti)

-       BLSD e ACLS


Orario di ricevimento

su appuntamento

llorini@asst-pg23.it

Export

Aims

At the end of the course/activity block, the student will be able to:

-       Learning the basics and mechanisms of physiopathology, diagnosis, monitoring and treatment of clinical emergencies, medical and surgical.

-       Apply BLSD and ACLS cardio-pulmonary resuscitation protocols


Contents

Evaluation of the patient general conditions.

Guidelines for the recovery and maintenance of the vital functions (BLSD and ACLS).

Acute cardiac failure.

Neurological emergencies. Coma and syncope.

Acute Respiratory Failures.

Shock (diagnosis and treatment).


Detailed program

-       Venous access in emergency.

-       Vital signs recording in emergency.

-       Cardiac defibrillation and pacing.

-       CPR simulation.

-       Evaluation and treatment of comatose patient.

-       Evaluation of patients undergoing emergency surgery.

-       Airways management.

-       Acid base interpretation.

-       Treatment of shock.

Evaluation and treatment of poly trauma.

Prerequisites

Pre-clinical block (anatomy, biochemistry, physiology…) successfully passed

Teaching form

Clerkship program, with rotation in small groups (about max 10 students) in surgical specialties and in the emergency department:

 

-       Course methodology for BLSD e ACLS

-       Practice sessions with puppets or among students/teachers

-       Discussion of clinical cases


Textbook and teaching resource

-       Kleinman ME, et Al.  Part 5: adult basic life support and cardiopulmonary resuscitation quality: 2015 American Heart Association Guidelines Update for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation. 2015;132(suppl 2):S414–S43

-       Callaway CW, et Al.  Part 4: advanced life support: 2015 International Consensus on Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care Science With Treatment Recommendations. Circulation. 2015;132(suppl 1):S84–S145

-       Tintinalli's Emergency Medicine Manual. David M. Cline, Michael T. Fitch, O. John Ma, Rita K. Cydulka, Scott A. Joing, Vincent J. Wang. McGraw-Hill. 8th Edition.

ISBN:17-9780071837026


Semester

second term

Assessment method

Ongoing tests:

-       Practical tests/maneuvers

-       Multiple choice tests

 

Final test:

-       Multiple choice tests

-       Practical tests/maneuvers

BLSD and ACLS

Office hours

on appiontment

llorini@asst-pg23.it

Enter

Key information

Field of research
MED/41
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
10
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree

Staff

    Teacher

  • EC
    Enrica Capitoni
  • FL
    Ferdinando Luca Lorini

Enrolment methods

Manual enrolments
Course meta link (Basic Clinical Skills [1819-2-H4102D015])

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics