Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2018-2019
  6. 2nd year
  1. General Surgery
  2. Summary
Unità didattica Course full name
General Surgery
Course ID number
1819-2-H4102D015-H4102D046M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Basic Clinical Skills

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Alla fine del corso/blocco di attività , lo studente deve essere in grado di:

-       Approcciare il paziente chirurgico

-       Raccogliere un’anamnesi (focalizzata a pazienti di potenziale interesse chirurgico)

-       Apprendere la terminologia adeguata per comunicare con pazienti e personale sanitario

-       Utilizzare di sistemi informatici per raccolta e stoccaggio di informazioni cliniche

-       Identificare, esaminare e descrivere i principali segni e sintomi in relazione alla patologia chirurgica. Approccio multidisciplinare con metodo PBL/PCL

Teoria e competenze semeiologiche pratiche per eseguire una valutazione clinica del paziente chirurgico (sia di chirurgia generale che specialistica)

Contenuti sintetici

Principi teorici e pratici generali per la raccolta anamnestica.

Anamnesi chirurgica e sua documentazione.

Principi di semeiotica chirurgica

Basi per l’interpretazione di dati strumentali clinici (laboratorio e radiologia) funzionali alla valutazione clinica.

Programma esteso

-      Principi generali per la raccolta anamnestica, approccio specifico in relazione all'età (p.e. Bambini, anziani, valutazione ginecologica della donna adulta). Anamnesi e documentazione medica chirurgica.

-      Anamnesi e documentazione medica orientata all'approccio chirurgico al paziente.

-      Basi di interpretazione dei dati strumentali (laboratorio, radiologia). Valutazione di specifici distretti corporei con radiografia e TC.

-      Utilizzo di sistemi informatici per cartella clinica e radiodiagnostica

-      I sintomi e manifestazione dei principali quadri clinici in chirurgia generale

-      Esame dell'addome

-      Esame di cuore e torace per una prospettiva chirurgica

-      Esame dell'inguine: approccio multidisciplinare

-      Principi dell'esame clinico urologico

-      Esame della mammella

-      Esame di lesioni cutanee e tumefazioni, esame di ferite traumatiche e chirurgiche, ustioni, lembi e innesti

-      Esame del perineo e della vagina

-      Esame del pene e dello scroto

-      Principi generali dell'esame ortopedico; valutazione di una generica articolazione, focus sull'esame di specifiche articolazioni, della mano e della colonna. Esame clinico del passo e della zoppia.

-      Esame mirato in chirurgia vascolare: la a carotide, caratteristiche ed esame clinico di un aneurisma dell'aorta, esame di vene e arterie di arto superiore e inferiore. Valutazione delle ulcere.

-      Valutazione clinica in otorinolaringoiatria, valutazione specifica di orecchio, naso e gola, collo e tiroide.

-      Principi base per la valutazione clinica in neurochirurgica, sia per una valutazione neurologica centrale che periferica

La valutazione del paziente in traumatologia: il trauma minore, il body check, il trauma maggiore focalizzato su protocolli ATLS e valutazione con trama-team.

Prerequisiti

Superamento del blocco pre-clinico (fondamenti di anatomia, biochimica e fisiologia)

Modalità didattica

Praticantato (“clerkship”) clinico, con frequentazione delle specialità chirurgiche, medici di famiglia e pronto soccorso in piccoli gruppi (circa massimo 10 studenti):

-       PBL/CBL

-       Esercitazioni pratiche con manichini o tra studenti/insegnanti

Frequentazione delle attività di ciascuna specialità (reparto/ambulatori) e dei medici di famiglia

Materiale didattico

Physical Examination for Surgeons: An Aid to the MRCS OSCE.  Petrut Gogalniceanu, James Pegrum, William Lynn. Cambridge University Press; 1st edition. ISBN-10: 1107625548; ISBN-13: 978-1107625549.

 

Sabiston Textbook of Surgery: The Biological Basis of Modern Surgical Practice. Courtney M. Townsend, R. Daniel Beauchamp, B. Mark Evers. Elsevier LTD, Oxford; 20th edition. ISBN-10: 0323299873; ISBN-13: 978-0323299879

Physical Examination of the Spine and Extremities. Stanley Hoppenfeld. Pearson Ed, 2013. ISBN-10: 1292026626, ISBN-13: 978-1292026626

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prove in itinere dopo ciascun PBL/PCL:

-       saggio breve (eventualmente anche in gruppo)

-       Esercizi pratici (su pazienti e/o studenti)

-       Elaborati in relazione a problemi affrontati con PBL/PCL

-       Quiz a scelta multipla

Test finale dopo tutto il corso/blocco:

-       Quiz a scelta multipla

-       Esercizi pratici (su pazienti e/o studenti)

-       Raccolta degli elaborati in itinere

 

L’apprendimento di competenze cliniche è verificato tramite test teorico/pratici chiamati OSCE (“esame clinico obiettivo strutturato”). In ciascun OSCE lo studente viene confrontato con una situazione clinica nella quale si richiede di eseguire una o più attività cliniche (p.e. raccolta anamnesi, esame obiettivo, test semeiologici, capacità di comunicazione, interpretazione di dati strumentali, decisioni cliniche). Ogni studente riceve di volta in volta un riscontro del risultato ottenuto e del punteggio totale dei vari OSCE sostenuti.

Orario di ricevimento

su appuntamento

ccastelli@asst-pg23.it

Export

Aims

At the end of the course/activity block, the student will be able to:

-       Approach a surgical patient

-       Harvest a medical history

-       Learn the appropriate terminology to communicate with patients and medical staff

-       Use an electronic database for clinical data

-       Identify, examine and describe the main pathological symptoms and signs in relation to surgical pathology. Highlight on a multidisciplinary approach, exploiting the PBL Method.

Theory and practical skills to perform the basic clinical examination tests in general surgery and surgical specialties. 

Contents

General principles and practical skills for harvesting a medical history.

The surgical history and documentation.

Basic physical evaluation skills, oriented for a surgical approach to the patient.

Basic principles of data interpretation (laboratory, radiology) in relation with the clinical evaluation

Detailed program

-       General principles for harvesting a medical history, with age and patient specific approach (e.g. children, old adults, healthy female evaluation…). The surgical history and documentation.

-       Basic physical evaluation skills, oriented for a surgical approach to the patient.

-       Principles of clinical data interpretation (laboratory, radiology). Basic principles for the evaluation of district-specific x-Ray and CT-scans.

-       Reporting and storing medical history and findings for electronic charting / database.

-       The symptoms and manifestation of disease in general surgery

-       Examination of the abdomen

-       Examination of hearth and thorax from a surgical prospective

-       Multidisciplinary examination of the groin

-       Principles of urological examination

-       Examination of the breast

-       Examination of skin lesion and lumps, examination of both traumatic and surgical scars,burns, flaps and grafts.

-       Examination of the pudendum and vagina

-       Examination of the penis and scrotum

-       General principles of the orthopedic examination: generic joint examination, focus on the examination of the single joint, peculiar features of the hand, spine. Clinical gait and limp examination.

-       Focused examination in vascular surgery: the carotid artery, clinical features and examination of aortic aneurysm, arterial and venous examination of upper and lower limbs. Evaluation and examination of ulcers.

-       Clinical evaluation in head and neck surgery, focused examination off the ear, nose and throat. Focused examination of neck and thyroid. 

-       The oral and maxillofacial evaluation: basic principles and features.

-       Basic principles of a neurosurgery focused global and focal neurological examination.

The evaluation of the traumatic patient: the minor trauma, body check; the major trauma, focus on the standard (ATLS) Trauma-Team evaluation.

Prerequisites

Pre-clinical block (anatomy, biochemistry, physiology…) successfully passed

Teaching form

Clerkship program, with rotation in small groups (about max 10 students) in surgical specialties, general practitioner and in the emergency department:

-       PBL / CBL

-       Practice sessions with puppets or among students/teachers

-       Attending Out- and Inpatients hospital wards

Attending general practitioner wards

Textbook and teaching resource

Physical Examination for Surgeons: An Aid to the MRCS OSCE.  Petrut Gogalniceanu, James Pegrum, William Lynn. Cambridge University Press; 1st edition. ISBN-10: 1107625548; ISBN-13: 978-1107625549.

 

Sabiston Textbook of Surgery: The Biological Basis of Modern Surgical Practice. Courtney M. Townsend, R. Daniel Beauchamp, B. Mark Evers. Elsevier LTD, Oxford; 20th edition. ISBN-10: 0323299873; ISBN-13: 978-0323299879

Physical Examination of the Spine and Extremities. Stanley Hoppenfeld. Pearson Ed, 2013. ISBN-10: 1292026626, ISBN-13: 978-1292026626

Semester

second term

Assessment method

Ongoing tests after each PBL/PCL:

-       Short essay (eventually also in groups)

-       Practical tests/maneuvers

-       Short paper/composition in relation to problems treated with PBL/PCL

-       Multiple choice tests

Final test:

-       Multiple choice tests

-       Practical tests/maneuvers

-       Collection of the single short papers/compositions

 

-       Development of clinical skills is assessed by OSCE (Objective structured clinical examination). Each OSCE faces the student with a unique clinical case which will test particular skills such as history-taking, physical examination, practical tests/maneuvers, communication skills, test/data interpretation, medical decision-making. Each student receives feedback from the assessor as well as overall scores for each OSCE.


Office hours

on appointment 

ccastelli@asst-pg23.it

Enter

Key information

Field of research
MED/18
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
15
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree

Staff

    Teacher

  • EC
    Enrica Capitoni

Enrolment methods

Manual enrolments
Course meta link (Basic Clinical Skills [1819-2-H4102D015])

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics