Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2018-2019
  6. 2nd year
  1. Application of Biostatistics
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Application of Biostatistics
Course ID number
1819-2-H4102D009-H4102D029M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Biostatistics

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente sarà in grado di produrre le statistiche descrittive principali e apprezzare le caratteristiche di un campione dai principali indici statistici e dai grafici. Lo studente sarà in grado di valutare l’accuratezza di un test diagnostico con gli indici di sensibilità, specificità e valore predittivo. Lo studente sarà in grado di calcolare probabilità specifiche da distribuzioni Gaussiana e Binomiale. Lo studente sarà in grado di impostare, sviluppare un test di ipotesi (per medie e proporzioni) e l’intervallo di confidenza. Lo studente sarà in grado di leggere criticamente un articolo scientifico.


Contenuti sintetici

Metodi per la descrizione di dati. Inferenza statistica: test d’ipotesi e intervallo di confidenza. Dimensione campionaria.


Programma esteso

METODI STATISTICI PER LA DESCRIZIONE DELLA VARIABILITA’ BIOLOGICA: Unità statistica, campione e popolazione, variabili e dati; Tipi di variabili; Indici di posizione e dispersione. RILEVAZIONE E PRESENTAZIONE DEI DATI: Metodi per la raccolta, codifica e controllo di qualità dei dati; La strutturazione di un archivio dati ai fini dell’elaborazione statistica; Presentazione dei dati in grafici e tabelle. VARIABILE CASUALE e DISTRIBUZIONE di PROBABILITA’: Le definizioni di probabilità; Concetto di probabilità condizionata e di indipendenza; Definizione di variabile casuale e distribuzione di probabilità, Distribuzioni Binomiale e Gaussiana. VALUTAZIONE DI UN PROCESSO DIAGNOSTICO: Sensibilità e specificità di un test diagnostico; Decisione clinica: probabilità come misura di incertezza; Valore predittivo di un test diagnostico. VALUTAZIONE DEI RISULTATI DI UNO STUDIO CLINICO: Concetto di parametro di una popolazione, sua stima campionaria ed errore standard; Intervallo di confidenza di un parametro: La logica del test di ipotesi, livello di significatività e potenza del test; L’applicazione di un test, valore di probabilità p e relazione con l’intervallo di confidenza; Dimensione campionaria; Inferenza statistica; Analisi della relazione fra variabili quantitative, qualitative e miste, cenni al modello di regressione semplice; Diversi tipi di studio nella ricerca clinica e nell’epidemiologia clinica; studi osservazionali e studi sperimentali; cenni alle diverse misure di efficacia (rischio relativo e odds ratio).


Prerequisiti

-

Modalità didattica

Laboratori informatici con attività supervisionate in piccolo gruppi. Lettura critica di articoli scientifici con approccio “Team-based learning”.

Materiale didattico

Marc M. Triola, Mario F. Triola, Jason Roy. Biostatistics for the Biological and Health Sciences, 2nd Edition, ISBN 978-0-13-403901-5, published by Pearson Education © 2018.J.

J. Martin Bland and Janet Peacock. Statistical Questions in Evidence-based Medicine, Oxford 2000



Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo anno, primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esercitazione per valutare la capacità di produrre statistiche e grafici descrittivi. “Team-based learning”.


Orario di ricevimento

su richiesta tramite e-mail

Export

Aims

The student will be able to calculate the main descriptive indexes and to appreciate the characteristics of a sample by descriptive statistics and plots. The student will be able to evaluate the accuracy of a diagnostic test by the sensitivity, specificity and predictive value indexes. The student will be able to calculate specific probabilities from Gaussian and Binomial distribution. The student will be able to calculate statistical tests for means and proportions and confidence intervals. The student will know how to critically read the methodology and results paragraphs of a clinical paper.

Contents

Methods for data description. Statistical inference: hypothesis testing, sampling and introduction to modelling. Sample size calculation.

Detailed program

DESCRIPTIVE STATISTICS FOR BIOLOGICAL VARIATION: Statistical unit, target population, sample, variables and data. Types of variables. Summary indicators (central tendency and dispersion). DATA COLLECTION AND PRESENTATION OF DATA: Methods for collecting and coding data; quality control; Data-bases for statistical analysis; Presentation of data in graphs and tables. RANDOM VARIABLES AND PROBABILITY DISTRIBUTIONS: definitions of probability; conditional probability and independence; probability distributions and random variables (examples of Gaussian and Binomial distribution).  DIAGNOSTIC PROCESS EVALUATION: sensitivity, specificity; clinical decision: probability as uncertainty measure; predictive value of a test. EVALUATION OF RESULTS IN A CLINICAL STUDY: population parameter, sample estimate and standard error; confidence intervals; statistical hypothesis test, significant level and power; application of a statistical test, p-value; sample size calculation; statistical inference; basic concepts of regression and correlation; different types of studies in clinical and epidemiological research, observational and experimental studies; efficacy measures (relative risk, odds ratio).

Prerequisites

None

Teaching form

Practical exercises and computer labs in supervised small groups activities. The team-based learning approach will be also used for critical reading of clinical papers.

Textbook and teaching resource

Marc M. Triola, Mario F. Triola, Jason Roy. Biostatistics for the Biological and Health Sciences, 2nd Edition, ISBN 978-0-13-403901-5, published by Pearson Education © 2018.J.

J. Martin Bland and Janet Peacock. Statistical Questions in Evidence-based Medicine, Oxford 2000


Semester

2nd year - 1st semester

Assessment method

Final exercises to test the ability of the student to produce descriptive plots and statistics. “Team-based learning”.

Office hours

on request by e-mail

Enter

Key information

Field of research
MED/01
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
15
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree

Staff

    Teacher

  • LA
    Laura Antolini
  • Paola Rebora
    Paola Rebora

Enrolment methods

Manual enrolments
Course meta link (Biostatistics [1819-2-H4102D009])

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics