Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2019-2020
  6. 2nd year
  1. Medical and Public Health History
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Medical and Public Health History
Course ID number
1920-2-H4101D254-H4101D171M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Medicine in The Society

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Scopo del modulo Storia della Medicina è fornire allo studente gli strumenti necessari alla comprensione degli aspetti culturali e sociali della medicina moderna, attraverso l’analisi della sua evoluzione storica ed epistemologica. Le conoscenze fornite costituiscono la base per saper adeguatamente collocare l’attività del medico nell’attuale contesto socio-culturale.


Contenuti sintetici

Medicina Greco-Romana, Medicina medievale, Rinascimento, Barocco e Illuminismo, Romanticismo e Positivismo, Medicina nel Novecento, Problemi aperti in medicina.


Programma esteso

La nascita della medicina occidentale, da Ippocrate al metodo sperimentale, la scoperta del corpo umano dal Rinascimento alle bioimmagini, l’avvento della tecnologia in medicina e la rivoluzione terapeutica, storia della metodologia clinica, biomedicina e biotecnologie, il concetto di salute, implicazioni culturali ed etiche, l’evoluzione della sanità pubblica, il concetto di Evidence Based Medicine (EBM), alcuni problemi aperti in medicina (ad esempio, tumori e cure palliative, malattie infettive emergenti, genetica medica, sostanze da abuso, cure di fine vita)


Prerequisiti

L’esame è preceduto da un test on-line per la verifica della lingua inglese. Il test prevede livelli di conoscenza pass, good, excellent.

Per poter accedere all'esame si richiede la sufficienza nel test.


Modalità didattica

Lezioni frontali. Durante le lezioni, il docente promuoverà momenti di discussione tra gli studenti su problemi relativi alla medicina moderna, coinvolgendo gli studenti e chiedendo loro di riportare esperienze personali e di riflettere sull'evoluzione del concetto di salute e del rapporto medico-paziente

Materiale didattico

Cesana G, Riva MA. Medicina e Società. Firenze: Società Editrice Fiorentina, 2017

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre, II anno

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame finale: Esame scritto a domande chiuse a scelta multipla e singola risposta esatta (16 domande) e domande a risposta aperta sintetica (3 domande), per valutare le conoscenze di base la comprensione di un argomento e per valutare le competenze conoscitive e interpretative dello studente.


Orario di ricevimento

Su appuntamento, scrivendo a michele.riva@unimib.it

Export

Aims

The aim of the module History of Medicine is to provide students with the tools for understanding the cultural and social aspects of modern medicine, through the analysis of its historical and epistemological evolution. The knowledge provided is the basis for knowing how to properly place the activity of the physician in the current socio-cultural context.

Contents

Greco-Roman Medicine, Medieval Medicine, Renaissance, Baroque and Enlightenment, Romanticism and Positivism, Medicine in the Twentieth Century, Open problems in medicine.

Detailed program

The birth of Western medicine, from Hippocrates to the experimental Method, the discovery of the human body from the Renaissance to bioimaging. the advent of technology in medicine and the therapeutic revolution, history of clinical methodology, biomedicine and biotechnology, the concept of health, cultural and ethical implications, the evolution of public health, the concept of Evidence Based Medicine (EBM), some open questions in medicine (e.g., tumors and palliative care, emerging infectious diseases, medical genetics, substances for abuse, end-of-life care).

Prerequisites

To be admitted to the exam, students must have received a positive score at the on-line English examination

Teaching form

Lectures. During the lessons, the teacher promotes discussion among students on problems related to modern medicine, involving students and asking them to report personal experiences and to reflect on the evolution of the concept of health and of the relationship between doctor and physician. 

Textbook and teaching resource

Cesana G, Riva MA. Medicina e Società. Firenze: Società Editrice Fiorentina, 2017

Semester

semester 1, year 2

Assessment method

Final exam: written test with closed multiple-choice questions with only one correct answer (16 questions) and short-answer questions (3 questions), in order to assess the basic knowledge and understanding of a topic and to evaluate the cognitive and interpretative skills.


Office hours

By appointment, writing to michele.riva@unimib.it

Enter

Key information

Field of research
MED/02
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree

Staff

    Teacher

  • FOTO PROFILO
    Michele Augusto Riva

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics