- Area di Scienze
- Corso di Laurea Triennale
- Ottica e Optometria [E3002Q]
- Insegnamenti
- A.A. 2019-2020
- 3° anno
- Optometria Avanzata con Laboratorio
- Introduzione
Syllabus del corso
Obiettivi
Obiettivi generali del corso
Fornire allo studente le conoscenze teorica e le abilità pratiche d’indagine in settori clinici avanzati dell’optometria come il primary care, le anomalie della visione binoculare, il visual training, l’optometria pediatrica e geriatrica, l’ipovisione.
Rendere lo studente “autonomo” nell’effettuare un esame optometrico selezionando, con criteri “evidence-based”, gli esami del caso per soggetti di diverse età e condizioni.
Potenziare le abilità di problem solvinge di decision makingper individuare, alla fine dell’esame optometrico, le strategie correttive e proporre le soluzioni più efficaci ai bisogni del soggetto esaminato.
Obiettivi specifici di Apprendimento (LO):
Al termine del corso lo studente sarà in grado di:
-LO1: Selezionare in forma evidence-based degli esami optometrici da eseguire in base alle esigenze del caso clinico.
-LO2: Conoscere ed eseguire misure psicofisiche di funzionalità del sistema visivo.
-LO3: Conoscere ed eseguire esami di primary care e misure di motilità oculare e di visione binoculare di un individuo.
-LO4: Descrivere i principi sottostanti ai criteri correttivi optometrici generali e in campi quali l’optometria pediatrica, le anomalie binoculari, l’ipovisione.
-LO5: Selezionare le strategie correttive, di visual training e di primary care in base ai risultati del caso clinico.
Contenuti sintetici
1. L’approccio evidence-based all’esame optometrico
2. Il Primary care in Optometria (oftalmoscopia, valutazione dell’angolo, tonometria, valutazione della funzionalità pupillare, valutazione funzionalità visiva)
3. La prescrizione della correzione ottica
4. Anomalie della visione binoculare.
5. Il Training Visivo
6. Cenni di Optometria Pediatrica
7. Cenni di Optometria Geriatrica e Ipovisione
Programma esteso
Di seguito viene descritto analiticamente il programma esteso del corso con le relative lezioni teoriche (T) e pratica di laboratorio (Lab) previste per ogni singolo punto:
- L’approccio evidence-based all’esame optometrico (T)
Cos’e’ l’approccio EB.
L’utilizzo della letteratura scientifica nel set up dell’approccio EB.
- Il Primary care in Optometria (T e Lab)
-L’importanza del PC in Optometria
-Tecniche dirette e indirette valutazione fondo oculare.
-Tonometria.
-Tecniche di valutazione dell’angolo: metodo dell’ombra o della pen-torch, tecnica di Van Herick, tecnica di Smith, Gonioscopia, metodi di imaging in vivo.
-Tecniche di valutazione delle funzionalita’ pupillare.
-Test di valutazione campo visivo periferico e centrale: gross perimetry, perimetria cinetica, SAPs, test di Amsler.
-La psicofisica nella misura della funzione visiva
-Gli standard della misura dell’acuita’ visiva’ e della sensibilita’ al contrasto.
- La misura del crowding.
-La misura del senso cromatico
-Questionari qualita’ visiva: NAVQ, NEI-VFQ-25
-Valutazione psicofisica performance lettura: Tavole di Radner e MNRead, RRT. Misura della reading speed, reading Acuity e CPS
- Le Anomalie della visione binoculare (T e Lab)
-Le anomalie della visione binoculare
-Disparita’ di fissazione. Metodo MKH
-Test per la valutazione delle Anomalie visione della visione binoculare: test di Hirschberg, test di Krimsky, test delle 4 Dp BO, Valutazione posizioni diagnostiche, Esame della concomitanza-non concomitanza della deviazione, Cover test alternato e unilaterale, Test di Woth. Vetri striati di Bagolini, test delle post immagini.
- La prescrizione della correzione ottica (T)
La correzione dei difetti di refrazione con occhiali, lenti a contatto e chirurgia: differenze pratiche, ottiche, percettive, psicologiche.
Correzione ottica e progressione miopica.
La correzione della presbiopia con lenti oftalmiche
Problem solving nel dispensing
- Il Training Visivo (T e lab)
Razionale del Visual training (VT)
Evoluzione storia del VT
Prescrivere il VT
Efficacia del VT
Sequenza e line guida.
Classificazione degli strumenti e procedure
- Cenni di Optometria Pediatrica (T)
Sviluppo sistema visivo nel bambino.
Le tecniche di valutazione della funzione visiva nel bambino.
Ambliopia e sua valutazione.
DSA e funzione visiva.
- Cenni di Optometria Geriatrica e Ipovisione (T)
Definizione e classificazione dell’ipovisione.
Epidemiologia e cause.
Tipologie di visual impairment
Aspetti psicologici nell’ipovisione.
Valutazione funzionale del paziente ipovedente
Ottica dell’ingrandimento e la scelta dell’ingrandimento
L’esame del paziente ipovedente
Prova e prescrizione ausili
Coaching e training del paziente ipovedente
Prerequisiti
Lo studente deve aver acquisito la conoscenza teorica e pratica delle principali tecniche di base di misura dei parametri oculari e della refrazione oculare. Conoscere i principi di base della correzione ottica dei difetti di vista e del funzionamento della visione binoculare. Conoscere i meccanismi delle funzioni visive di base e dell’elaborazione dell’informazione.
Modalità didattica
Gli obiettivi di apprendimento verranno perseguiti attraverso lezioni frontali (28 ore), pratica di laboratorio (48 ore per turno), il lavoro di gruppo e lo studio individuale.
Programma del corso
Lezioni Frontali (Mercoledi’ ore 14.30-16.30 o 14.30-16.30)
1. L’approccio evidence-based all’esame optometrico
2. Il Primary care in Optometria (oftalmoscopia, valutazione dell’angolo, tonometria, valutazione funzionalita’ visiva)
3. Motilità Oculare, Visione Binoculare e Anomalie della visione binoculare.
4. La prescrizione della correzione ottica
5. Il Training Visivo
6. Cenni di Optometria Pediatrica
7. Cenni di Optometria Geriatrica e Ipovisione
Esperienze e pratica di laboratorio. (Mercoledi’ ore 10-14 e Venerdì 8.30-12.30)
Gli studenti verranno divisi in due gruppi (A e B con frequenza alternata sia di Mercoledi che di Venerdi)
Argomenti:
-Revisione Procedure Optometriche di Base
-Tecniche dirette e indirette valutazione fondo oculare.
-Tonometria e tecniche di valutazione dell’angolo.
-Test di valutazione campo visivo periferico e centrale.
-Misure psicofisiche funzione visiva (AV alto e basso contrasto, crowding)
-Misure del senso cromatic
-Questionari qualita’ visiva. Valutazione psicofisica performance lettura.
-Valutazione Motilita’ oculare e Visione Binoculare
-Disparita’ di fissazione. Metodo MKH
-Tecniche di Visual training
-Clinica su pazienti “reali”
Materiale didattico
L’esame può essere preparato con l’ausilio di alcuni testi di riferimento:
- Elliott DB. (2013). Clinical Procedures in Primary Eye Care E-Book. Elsevier Health Sciences.
-Zeri F, Rossetti A, Fossetti A, Calossi A. (2012). Ottica visuale. SEU.
-Eperjesi F, Bartlett H, Dunne MC. (2007). Ophthalmic Clinical Procedures: A Multimedia Guide. Elsevier Health Sciences.
-Scheiman M, Wick B. (2008). Clinical management of binocular vision: heterophoric, accommodative, and eye movement disorders. Lippincott Williams & Wilkins.
-Gheller P, Rossetti A. (2007). Manuale di optometria e contattologia. Bologna, Zanichelli.
-Lupelli, L. (2004). Ipovisione: i fondamenti e la pratica. Medical Books.
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Primo Semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Esami Finali
Criteri di ammissione:
Per sostenere l’ esame di Optometria Avanzata bisogna aver superato l’ esame di Tecn. Fis. per l’ optometria generale e occorre aver frequentato i Laboratori per almeno il 75% delle ore previste dal corso.
L'esame e’ articolato in :
Esame Scritto (MCQ+domanda aperta sintetica).
Compito previsto:
-20 MCQ (0,5 punti ognuna).
-Domanda Aperta sintetica (6 punti). “Individuare gli esami del caso necessari alla valutazione di una particolare condizione clinica e le soluzioni proposte”
-Votazione minima: 10/30; Votazione massima:16/30
-Durata: 45 minuti
Esame Orale-pratico
Compito previsto:
Descrizione teorica ed esecuzione pratica di una tecnica optometrica prevista dal programma.
-Votazione minima: 6/30; Votazione massima: 10/30
Group Work
Compito previsto:
Presentazione di gruppo su un quesito di Opto avanzata individuato all’inizio del semestre. (vedi scheda)
-Votazione minima: 2/30; Votazione massima:4/30 (media voto peer-assessment e valutazione docenti)
Durata: 10 minuti
La votazione dell'esame di Optometria Avanzata e' calcolata SOMMANDO i voti ottenuti in 3 prove diverse: scritto, orale e Groupwork.
Le tre prove sono infatti considerate valutazioni di diversi obiettivi di apprendimento (LO 1-5) e quindi non sono mediate l'una con l'altra ma sommate l'una con l'altra a formare il voto finale globale.
Ogni prova richiede comunque un punteggio minimo del 60%
Punteggio minimo per passare l’esame: 18/30.
Orario di ricevimento
Su appuntamento
Aims
Aims of the module
To develop student’ theoretical understanding and investigation techniques skills in more specialized areas of clinical optometry such as primary care, binocular vision anomalies, visual training, paediatric optometry, geriatric optometry and low vision.
To extend the student autonomy in performing an optometric clinical investigation, by selecting the appropriate procedures for subjects of different ages and conditions with "evidence-based" criteria.
To extend student’problem solving and decision making skills in order to identify suitable and effective management options for the needs of the subject examined.
Specific learning outcomes (LO):
By the end of this module, a successful student will be able to:
-LO1: Select evidence-based optometric procedures and tests to be performed on the base of the needs of the clinical case.
-LO2: Develop the theoretical knowledge and practical skills to perform psychophysical measurements of the visual system functionality.
-LO3: Develop the theoretical knowledge and practical skills to perform a primary care examination and an assessment of ocular motility and binocular vision.
-LO4: Describe the theoretical principles underlying general optometric correction and in fields such as binocular vision anomalies, paediatricoptometry, geriatric optometry and low vision.
-LO5: Select the appropriate corrective approach, visual training strategy and primary care choices performed on the base of the needs of the clinical case.
Contents
1. Evidence-based practice in Optometry
2. Primary care Optometry: posterior and anterior eye assessment, tonometry, pupil functioning evaluation, visual functioning assessment.
3. Optical prescription
4. binocular vision anomalies
5. Visual Training
6. Paediatric Optometry
7. Geriatric Optometry and low vision
Detailed program
The module syllabus is articulated as it follows, including lectures (L) and practical sessions (PS) for each topic:
1. Evidence-based practice in Optometry (L)
-What is the evidence-based practice?
-How to develop an evidence-based approach througha correct analysis of scientific literature.
2. Primary care Optometry (L and PS)
-The relevance of Primary care in Optometry
-Direct and Indirect ophthalmoscopy in posterior eye assessment
-Tonometry.
-Anterior chamber angle assessment techniques: Pen-Torch, Van Herick, Smith’s Technique, Gonioscopy.
-Pupil functioning evaluation.
-Visual Field assessment: gross perimetry, Kinetic perimetry, Static automatized perimetry, Amsler chart.
-The Psychophyics in visual functioning measurements:
-Standards in visual acuity and contrast sensitivity measurement.
-Contrast sensitivity measurement: low contrast charts, Pelli Robson chart.
-Colour vision testing.
-Vision quality questionnaires: NAVQ, NEI-VFQ-25
-Reading performance assessment: Radner test, MNREad chart and Rate of Reading Test. The measurement of reading speed, CPS and reading acuity.
3. Binocular vision anomalies (L and PS)
- Binocular vision anomalies.
-Fixation disparity. MKH technique.
-Tests for binocular vision anomalies assessment: Hirschberg test, Krimsky test, 4 Dp Base-out test, Six Cardinal Positions of Gaze assessment (H test), Cover test and cover-uncover test, , Worth test. Bagolini test.
4. Optical prescription (L)
The correction of refractive errors with spectacles, contact lenses and refractive surgery:
Optical correction and myopia progression.
Presbyopia correction with spectacles.
Problem solving in optical dispensing.
5. Visual Training (L and PS)
Visual Training rationale
Historical development of Visual training
Visual Training prescription
Visual Training effectiveness
Sequence and guidelines
Instrumentation for visual training and procedures
6. Pediatric Optometry (L)
Visual system development
Visual functioning assessment in children.
Amblyopia and its assessment.
Specific Learning disorders and vision.
7. Geriatric optometry and low vision (L)
Low vision definition and classification
Epidemiology and aetiology
Visual impairment subtypes.
Psychology and low vision
Functional assessment in low vision patient.
Optics of magnification
Low vision patient assessment
Low vision devices prescription
Coaching and training in low vision
Prerequisites
It is requested a theoretical and practical knowledge of:
-The main techniques of measurement of ocular parameters and ocular refraction.
-The basic principles of the optical correction of vision defects and of the physiology of binocular vision.
-The mechanisms underneath basic visual functions and information processing.
Teaching form
Learning objectives will be pursued through different teaching methods: lectures (28 hours), direct learning in Lab practical sessions (48 hours per shift), group work and student-managed learning.
Lectures (Wednesday 14.30-17.30 or 14.30-16.30):
Evidence-based practice in Optometry
Primary care Optometry: posterior and anterior eye assessment, tonometry, visual functioning assessment.
Ocular motility, binocular vision and binocular vision anomalies
Optical prescription
Visual Training
Paediatric Optometry
Geriatric Optometry and low vision
Practical sessions in Lab (Wednesday 10.00-14.00 and Friday 8.30-12.30)
Students are split into two groups (A and B) with alternating attendance of both Wednesday and Friday)
Topics:
-Basic Optometric procedures Revision
-Direct and indirect Opthalmoscopy.
-Tonometry and anterior chamber angle evaluation techniques.
-Visual field tests.
-Psychophysical measurement of visual functioning (high and low contrast AV, crowding)
-Colour vision testing
-Vision quality questionnaires
-Reading performance assessment
-Ocular motility and Binocular vision assessment
-Fixation disparity
- Visual training techniques
-Clinics with patients
Textbook and teaching resource
Summative assessments can be prepared with the following core texts:
- Elliott DB. (2013). Clinical Procedures in Primary Eye Care E-Book. Elsevier Health Sciences.
-Zeri F, Rossetti A, Fossetti A, Calossi A. (2012). Ottica visuale. SEU.
-Eperjesi F, Bartlett H, Dunne MC. (2007). Ophthalmic Clinical Procedures: A Multimedia Guide. Elsevier Health Sciences.
-Scheiman M, Wick B. (2008). Clinical management of binocular vision: heterophoric, accommodative, and eye movement disorders. Lippincott Williams & Wilkins.
-Gheller P, Rossetti A. (2007). Manuale di optometria e contattologia. Bologna, Zanichelli.
-Lupelli, L. (2004). Ipovisione: i fondamenti e la pratica. Medical Books.
Semester
First Semester
Assessment method
Final summative assessment.
Admission criteria:
To sit for the exam of Advanced Optometry it is necessary to have passed the exam of General Optometry and have a percentage of attendance of Practical session in Lab not inferior to 75% of the total amount of hours provided in the course.
The assessment is divided into:
1.Written Examinationwith MCQ and short answer question.
-20 MCQs (0.5 mark each);
-One short-answer question (6 marks). ‘Identifying the appropriate examination procedures necessary for the evaluation of a particular clinical case and the proposed case management"
-Cut-off mark to pass: 10/30. Maximum mark: 16/30 (weighting about 50% of the total exam mark).
-Duration: 45 minutes
2. Oral examination
-Expected task: Theoretical description and practical execution of an optometric technique foreseen by the program.
-Cut-off mark to pass: 6/30. Maximum mark: 10/30; (weighting about 33% of the total exam mark).
3. Group Work
-Expected task: Group presentation on one question/dilemma identified at the beginning of the semester. (see specific description on e-learning)
-Cut-off mark to pass: 2/30. Maximum mark: 4/30; (peer assessment and staff members) (weighting about 15% of the total exam mark).
-Duration: 10 minutes
The overall mark consists in the addition of the 3 marks obtained by the student in the different examinations (written, oral and group work). The three examinations are considered evaluations of different learning objectives (LO 1-5) and therefore they are thus not calculated as an average, but rather added to form the overall final vote. Each examination requires a minimum rank of 60%. Overall rank to pass: 18/30.
Office hours
Appointment needed