Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2019-2020
  6. 2nd year
  1. Behavioural Sciences, Communication Skills I
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Behavioural Sciences, Communication Skills I
Course ID number
1920-2-H4102D013-H4102D039M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Medicine and Society

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Competenze da acquisire:

Gestire la comunicazione non verbale, la gestualità e gli atteggiamenti nelle relazioni interpersonali;

Gestire in maniera accogliente le emozioni proprie, del paziente, dei suoi congiunti nel processo di cura;

Formulare possibili strategie formative e comunicative in grado di migliorare la compliance ai trattamenti;

Comunicare con i pazienti e congiunti tenendo conto degli elementi socio-culturali che caratterizzano le relazioni tra persone;

Spiegare al paziente (reale o simulato) contenuti sanitari di prevenzione in modo efficace (fumo, alcool, sostanze psicotrope, alimentazione etc.).

Contenuti sintetici

Componenti psicologiche e relazionali nel rapporto medico-paziente; alleanza terapeutica; tecniche di comunicazione; comunicazione verbale e non verbale. Medicina centrata sulla malattia e medicina centrata sul paziente; Calgary Cambridge Model

Programma esteso

Aspetti generali

Medicina centrata sul medico/medicina centrata sul paziente: dal to cure al to care;

le componenti psicologiche e relazionali nel rapporto medico-paziente;

la relazione come processo: fasi, strategie e tecniche.

Il concetto di “alleanza terapeutica”: dalla psicoterapia alla medicina.

Dalla compliance alla concordance: aspetti psicologici.

Complessità psicologica di un colloquio medico e  suo valore come strumento di intervento e cambiamento

 

Tecniche di comunicazione

- linguaggio e gestualità

- tecniche della comunicazione verbale

- la comunicazione non verbale e le sue tecniche

 

Protocolli per la comunicazione

-       la conversazione clinica: il modello della La Calgary Cambridge Interview

-       comunicare cattive notizie

-       comunicazione dell’errore

-       gestione di situazioni ad alta emotività espressa

-       la comunicazione con i minori

-       la comunicazione con la famiglia

-       quando la comunicazione fallisce: rotture e strategie recupero

 

 

Emozioni

-       ruolo delle emozioni nella comunicazione e relazione medico/paziente

-       strategie e tecniche di regolazione e autoregolazione delle emozioni

-       benessere e efficacia clinica

-       la dimensione soggettiva dell’esperienza di malattia e l’impatto emotivo sul paziente

la dimensione psicologica nella riposta alla malattia ed alle cure

Prerequisiti

conoscenza generale degli aspetti umani in medicina acquisita nel corso del primo anno del CdLM a ciclo unico

Modalità didattica

Lezioni frontali, attività riflessive a piccolo gruppo, discussione di casi clinici, simulazione di colloqui clinici attraverso l’uso del Role-Play (es. prescrivere iniezioni di insulina ad un paziente con la fobia degli aghi)

Materiale didattico

Communication Skills for Medicine, 4e Lloyd et al., Elsevier, 2018 (UK)

Skills for Communicating with Patients, 3rd Edition Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz, Juliet Draper, CPD press, 2013 (ITA e UK)

R. Buckmann, Difficult Conversations in Medicine: Strategies That Work in Breaking Bad News, 2010, SAGE (UK)

R. Buckmann, How to Break Bad News: A Guide for Health Care Professionals (UK)

J. Groopman, How Doctors Think, 2008 (ITA e UK )

L. Sanders 2010; Every patient tells a story, Penguin (ITA e UK)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La prova di valutazione misura il livello delle conoscenze acquisite, il livello di ragionamento induttivo, deduttivo e di problem solving. Comprende discussione di problemi, analisi di casi e domande aperte di tipo concettuale, domande chiuse sugli argomenti nozionistici

Orario di ricevimento

su appuntamento previo contatto mail

mariagrazia.strepparava@unimib.it

Export

Aims

Skills to be acquired:

to manage non-verbal communication, gestures and attitudes in interpersonal relationships;

to be able to regulate the emotions of the patient, of his relatives and of the clinician in the treatment process; 

to formulate possible training and communication strategies to improve treatment compliance;

to communicate with patients and relatives taking into account the socio-cultural elements that characterize the relationships between people;

explaining the patient (real or simulated) preventive health contents effectively (smoking, alcohol, psychotropic substances, nutrition etc.).

Contents

Psychological and relational elements in the patient-doctor relationship; therapeutic alliance; communication skills; verbal and non verbal communication; disease-centred medicine and patient-centred medicine; Calgary Cambridge Model

Detailed program

General aspects

- Doctor centered vrs Patient Centered Medicine

- From “curing” to “caring”

- psychological and relational components in the doctor-patient relationship;

- building patient-doctor relationship: phases, strategies and techniques.

- the concept of "therapeutic alliance": from psychotherapy to medicine.

- From compliance to concordance: psychological aspects.

- Psychological complexity of a medical interview and its value as an instrument of intervention and change

 

Communication techniques

- language and gestures

- techniques of verbal communication

- non-verbal communication and its techniques

 

 

Communication guidelines and protocols

 

- the clinical conversation: the Calgary Cambridge Interview model

- breaking bad news (the SPIKES protocol)

- error disclosure (the CONES protocol)

- managing conflict and escalation (the HARD protocol)

- communication with children

- communication with a patient’s family

- when communication fails: breakdowns and recovery strategies

 

Emotions

- the role of emotions in communication and in the doctor / patient relationship

- strategies and techniques of emotion regulation and self-regulation

- wellness and clinical efficacy: focus on the doctor emotional health

- the subjective dimension of illness perception and experience: patient’s emotional reaction

- psychological response to illness and treatment


Prerequisites

general knowledge about humanities in medicine acquired in the first year course "Humanities" 

Teaching form

Lectures, reflective activities in small groups, clinical cases discussion, clinical conversations simulations, role-playing (es. prescribe insulin injections to a patient with needle phobia)

Textbook and teaching resource

Communication Skills for Medicine, 4e Lloyd et al., Elsevier, 2018 (UK)

Skills for Communicating with Patients, 3rd Edition Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz, Juliet Draper, CPD press, 2013 (ITA e UK)

R. Buckmann, Difficult Conversations in Medicine: Strategies That Work in Breaking Bad News, 2010, SAGE (UK)

R. Buckmann, How to Break Bad News: A Guide for Health Care Professionals (UK)

J. Groopman, How Doctors Think, 2008 (ITA e UK )

 

L. Sanders 2010; Every patient tells a story, Penguin

Semester

second semester

Assessment method

Final assessment  is aimed at measuring:

-       level of knowledge,

-       level of inductive and deductive reasoning,

-       problem solving ability.

It includes discussion of problems, analysis of clinical cases,  open conceptual questions, closed questions

Office hours

appointment,  email contact

mariagrazia.strepparava@unimib.it

Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
20
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree

Staff

    Teacher

  • MS
    Maria Grazia Strepparava

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics