- Medicine and Surgery
- Single Cycle Master Degree (6 years)
- Medicine and Surgery [H4102D]
- Courses
- A.A. 2019-2020
- 1st year
- General Psychology I
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
Acquisire un’iniziale compentenza nella capacità di individuare e distinguere gli elementi relazionali nell’interazione medico paziente.
Riconoscere i propri meccanismi di funzionamento relazionale.
Saper riconoscere e descrivere le caratteristiche dei differenti stili di attaccamento e le implicazioni per il rapporto di cura con il paziente;
Saper riconoscere e descrivere i
sistemi motivazionali interpersonali in relazione ai segnali di attivazione,
disattivazione, agli obiettivi e alle emozioni che li segnalano
Contenuti sintetici
I sistemi motivazionali interpersonali
L’attaccamento nella relazione con i pazienti
La dimensione umana della relazione medico pazienteProgramma esteso
La motivazione, dalla piramide di Maslow ai sistemi motivazionali interpersonali. I sistemi motivazionali interpersonali in dettaglio (attaccamento, accudimento, predatorio, competitivo, sessuale, gioco e affiliazione, cooperativo).
Il sistema motivazionale dell’attaccamento come modello esplicativo della relazione medico paziente. Tipologie dell’attaccamento (attaccamento sicuro, evitante, ambivalente, disorganizzato); attachment-based care approach.Prerequisiti
nessuno
Modalità didattica
Lezioni frontali, attività riflessive a piccolo gruppo a partire da stimoli definiti dal docente (questionari, domande aperte, articoli).
Visione guidata di film e discussione (es. the doctor 1991)Materiale didattico
Wilhelm K., Tietze T. (2016). Difficult doctor-patient interactions. Applying principles of attachment-based care. Medicine Today, 17(1-2), 36-44.
Liotti, G. and Gilbert, P. (2011) 'Mentalizing, motivation, and social mentalities: theoretical considerations and implications for psychotherapy', Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 84,1, 9-25.
Hunter J. and Maunder R. (Editors) (2016). Improving Patient Treatment with Attachment Theory: A Guide for Primary Care Practitioners and Specialists. SpringerPeriodo di erogazione dell'insegnamento
primo semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
La prova di valutazione misura il livello delle conoscenze acquisite, il livello di ragionamento induttivo, deduttivo e di problem solving.
Comprende discussione di problemi, analisi di casi e domande aperte di tipo concettualeOrario di ricevimento
Su appuntamento: scrivere a mariagrazia.strepparava@unimib.it
Aims
To develop the ability to recognize and distinguish relational elements in doctor-patient interactions.
To become aware of the personal mechanisms of relational functioning.
Knowing how to recognize and describe the features of different attachment styles and the implications for the relationship with the patient;
Knowing how to recognize and describe interpersonal motivational systems (activation, deactivation, objectives and related emotions).Contents
Interpersonal motivational systems
Attachment in the relationship with patients
Human dimension in doctor patient relationshipDetailed program
The motivation, from Maslow pyramid to interpersonal motivational systems. Interpersonal motivational systems (attachment, care, predatory, competitive, sexual, play and affiliation, cooperative).
Attachment and relationship with patients (secure, avoidant, ambivalent, disorganized attachment); attachment-based care approach. Different attachment styles (secure, avoidant, ambivalent, disorganized).Prerequisites
none
Teaching form
Lectures, reflective activities in small groups starting from stimuli defined by the teacher (questionnaires, open questions, articles).
Movies and discussion (e.g. The doctor 1991)Textbook and teaching resource
Wilhelm K., Tietze T. (2016). Difficult doctor-patient interactions. Applying principles of attachment-based care. Medicine Today, 17(1-2), 36-44.
Liotti, G. and Gilbert, P. (2011) 'Mentalizing, motivation, and social mentalities: theoretical considerations and implications for psychotherapy', Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 84,1, 9-25.
Hunter J. and Maunder R. (Editors) (2016). Improving Patient Treatment with Attachment Theory: A Guide for Primary Care Practitioners and Specialists. SpringerSemester
first term
Assessment method
The final test measures the level of knowledge, the level of inductive and deductive reasoning, and problem solving ability.
It includes discussion of problems, analysis of clinical cases and open conceptual questionsOffice hours
By appointment: write to
mariagrazia.strepparava@unimib.it