Syllabus del corso
Obiettivi
Conoscere le principali nozioni inerenti l’uso ed i benefici della tecnologia laser in ortodonzia. Conoscere le basi della sistematica auto-legante (Self ligating appliances), i principi preventivi in età precoce con particolare riguardo alla diagnosi e terapia delle ipoplasie del mascellare.
Contenuti sintetici
Nozioni di fisica atte a riconoscere le lunghezze d’onda più adatte all’uso del laser in ortodonzia. Nozioni di biomeccanica e merceologia atte a comprendere le possibilità di applicazione della sistematica autolegante in pazienti in età evolutiva e a fine crescita. Nozioni di anatomia, fisiopatologia e terapia atte ad applicare in modo corretto il disgiuntole rapido palatale.
Programma esteso
Fisica dei laser. spettro di assorbimento delle diverse lunghezze d’onda nelle molecole biologiche. Laser a diodo. Laser a CO2. Laser Erbium:Yag. Laser Nd:Yag. Efficacia dei laser in piccola chirurgia ortodontica. Frenulectomie labiali superiori ed inferiori. Frenulectomie linguali. Disinclusioni ossee e mucose laser-assistite. Trattamento delle iperplasie gengiva conseguenti a trattamento ortodontico fisso. Self-ligating appliances. Basi biologiche e principi biomeccanici delle tecniche a bassa frizione. Sequenze di trattamento. Estrazioni vs non estrazioni. Controllo dell’ancoraggio. Uso degli elastici intermascellari a bassa forza. La biostimolazione laser-assistita in ortodonzia. Rimodellamento del supporto parodontale con self-ligating appliances e biostimolazione laser-assistita. Metodiche di accelerazione del trattamento ortodontico. Ruolo della biostimolazione laser nell’accelerazione del movimento ortodontico. Ruolo della biostimolazione laser nel controllo del dolore in ortodonzia. Presentazione di casistica clinica che stimoli lo studente a formulare autonomamente un piano terapeutico. Approccio olistico al paziente ortognatodontico. Analisi della crescita cranio-maxillo-dentaria e ricerca del biotipo. Anatomia e fisiologia dell’apparato stomatognatico del soggetto in eta’ evolutiva. Analisi delle ipoplasie maxillari primarie e secondarie. Indicazioni all’uso del disgiuntole rapido palatale. Modificazioni occluso-pasturali e respiratorie conseguenti all’uso del disgiuntole rapido palatale.
Prerequisiti
Superamento dell’esame di Discipline generali Odontostomatologiche
Modalità didattica
Lezioni frontali
Materiale didattico
Orthodontics current principles and techniques
GRABER -VANARSDAL
Periodo di erogazione dell'insegnamento
1° semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Verrà utilizzata la modalità di esame orale delle conoscenze e delle competenze acquisite.
Orario di ricevimento
venerdi 800-900
Aims
Know the main notions concerning the use and benefits of laser technology in orthodontics. To know the basics of self-ligating appliances in young patients and adults. Know the main notions concerning diagnosis and therapy of maxillary hypoplasias.
Contents
Notions of physics to recognize the wavelengths most suitable for the use of the laser in orthodontics. Notions of biomechanics and merchandise to understand the possibilities of application of the self-ligating system in patients in developmental age and at the end of growth. Notions of anatomy, pathophysiology and therapy to apply the rapid palatal disjunctions correctly.
Detailed program
Laser physics. absorption’s spectrum of the different wavelengths in biological molecules. Diode laser. CO2 laser. Laser Erbium: Yag. Laser Nd: Yag. Efficacy of lasers in small orthodontic surgery. Upper and lower labial frenulectomies. Lingual frenulectomies. Disinclusions laser-assisted in bone and mucosal tissues. Treatment of gingival hyperplasia resulting from fixed orthodontic treatment. Self-ligating appliances. Biological bases and biomechanical principles of low friction techniques. Treatment sequences. Extractions vs no extractions. Anchor check. Use of low-force elastics. Laser-assisted biostimulation in orthodontics. Remodeling of the periodontal support with self-ligating appliances and laser-assisted biostimulation. Acceleration methods of orthodontic treatment. Role of laser biostimulation in accelerating orthodontic movement. Role of laser biostimulation in pain control in orthodontics. Presentation of clinical case studies that stimulate the student to formulate autonomously a therapeutic plan. Holistic approach to the orthodontic patient. Cranio-maxillo-dental growth analysis and biotype research. Anatomy and physiology of the stomatognathic apparatus of the subject
in developmental age. Analysis of primary and secondary maxillary hypoplasia. Indications for the use of ERP. Occlusal-postural and respiratory changes resulting from the use of ERP.
Prerequisites
Completion of the examination in General Dentistry Disciplines
Teaching form
Frontal lessons
Textbook and teaching resource
Orthodontics current principles and techniques
GRABER -VANARSDAL
Semester
1° semester
Assessment method
An oral examination is employed to test students’
knowledge.
In the Covid-19 emergency period, lessons will be held remotely asynchronously with synchronous videoconferencing events.During the Covid-19 emergency period, oral exams will only be online. They will be carried out using the WebEx platform and on the e-learning page of the course there will be a public link for access to the examination of possible virtual spectators.
Office hours
Friday 800-900