Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 2nd year
  1. Human Physiology
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Human Physiology
Course ID number
2021-2-H4101D253
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Physiology 1 A Course ID number 2021-2-H4101D253-H4101D020M
Course summary SYLLABUS
Course full name Physiology 1 B Course ID number 2021-2-H4101D253-H4101D021M
Course summary SYLLABUS
Course full name Physiology 2 Course ID number 2021-2-H4101D253-H4101D022M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

La fisiologia umana è la scienza della funzione meccanica, fisica e biochimica degli esseri umani e funge da fondamento per la medicina moderna. Come disciplina, collega scienza, medicina e salute e crea una struttura per comprendere come il corpo umano si adatta a stress, attività fisica e malattie.
È fondamentale per gli studenti di medicina ricevere una ampia esposizione dei concetti fisiologici alla base delle funzioni del corpo umano che li prepareranno a pensare in maniera critica e forniranno le basi necessarie per ulteriori studi in farmacologia, patologia, fisiopatologia e clinica medica e chirurgia. Gli obiettivi curriculari sono focalizzati principalmente sulla normale funzione dell’organismo, integrando le conoscenze su molti livelli (fisiologia cellulare, sistemi di organi e il corpo nel suo insieme). Inoltre, il materiale viene presentato in un contesto che prepara gli studenti al loro ruolo di medici. Pertanto, quando possibile, esempi clinici saranno utilizzati per illustrare i principi di base fisiologici.

Contenuti sintetici

Il corso presenta in maniera sistematica i concetti alla base delle funzioni del corpo umano. Il meccanismo che porta a uno squilibrio della funzione non può essere apprezzato senza una profonda comprensione dei meccanismi della fisiologia di base. Pertanto, verranno presentati tali meccanismi che garantiscono le funzioni a livello cellulare, tissutale, di organi ed apparati e a livello integrato. In particolare il corso affronterà la fisiologia delle cellule eccitabili e non eccitabili, dell’apparato cardiocircolatorio, dell’apparato respiratorio, del sistema nervoso, delle funzioni motorie e delle funzioni nervose superiori.

Programma esteso

Riferirsi ai singoli moduli

Prerequisiti

Conoscenze relative ai corsi propedeutici indicati nel regolamento del corso di laurea


Modalità didattica

Lezioni frontali. Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: lezioni videoregistrate asincrone/sincrone. Nel caso di lezioni asincrone, il docente si impegna a fornire la registrazione della lezione nell’arco delle 48 ore successive alla data prevista dal calendario. In caso contrario, avviserà gli studenti.  


Materiale didattico

Riferirsi ai singoli moduli

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo anno, primo e secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’esame prevede una prova orale. Allo studente verranno poste domande aperte per valutare il livello di conoscenza generale degli argomenti, quesiti che richiedono l’analisi di un fenomeno complesso, la sua razionalizzazione e l’applicazione di principi specifici della fisiologia. Risoluzione di semplici esercizi. Infine, potrà essere presentata la descrizione di una situazione di cui verrà richiesta l’analisi delle interconnessioni tra diverse variabili fisiologiche alla luce dei paradigmi teorici. 

Nel periodo di emergenza Covid-19, gli esami orali verranno svolti per via telematica attraverso le piattaforme messe a disposizione dall'Ateneo (WebEx) e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame di possibili spettatori virtuali.



Orario di ricevimento

I docenti riceveranno gli studenti su appuntamento concordato via e-mail


Export

Aims

Human physiology is the science of the mechanical, physical and biochemical
function of humans and serves as the foundation for modern medicine. As a
discipline, it connects science, medicine and health and creates a framework
for understanding how the human body adjusts to stress, physical activity and
disease. It is essential for medical students to receive a broad exposure of
the physiologicals concepts underlying the functions of the human body that
will prepare them to be critical thinker and provide the necessary foundation
for further studies in pharmacology, pathology, pathophysiology and clinical
medicine and surgery. The curricular objectives are mainly focused on the
normal function of the organism, integrating knowledge on many levels (cell
physiology, organ systems and the body as a whole). However, the material is
presented in a context that prepares students for their role as physicians.
Therefore, when possible, clinical examples will be used to illustrate the
basic physiological principles.

Contents

The course systematically presents the concepts underlying the functions of the human body. The mechanism leading to function imbalance cannot be appreciated without a deep understanding of the biophysical and physiological basics. Therefore, such mechanisms that provide functions at the cellular, tissue, organ and apparatus level and at the integrated level will be introduced. In particular, the course will address the physiology of excitable and non-excitable cells, the cardio-circulatory system, the respiratory system, the nervous system, motor functions and higher nervous functions.

Detailed program

Please, refer to the specific module

Prerequisites

Knowledge of the preparatory courses indicated in the guidelines of the degree course


Teaching form

Lectures. In the period of the Covid-19 emergency, lessons will be delivered as online blending learning (webcasting -synchronous and asynchronous- and online video -live and recorded-). In the case of asynchronous lessons, the teacher is committed to provide the recording of the lesson within 48 hours after the scheduled date. If not, it will be notified to the students.


Textbook and teaching resource

Please, refer to the specific module

Semester

Second year, first and second semester

Assessment method

The exam consists in an oral test. Open questions will be posed to the student in order to evaluate the general knowledge of the topics. Moreover, the student will be asked to answer to questions that require the analysis of a complex phenomenon, its rationalization and the application of specific physiology principles and to solve simple exercises. Finally, a clinical case may be presented which will require the analysis of the interconnections between different physiological variables in the light of the theoretical paradigms. 

During the Covid-19 emergency period, oral exams will be carried out on-line through the platforms made available by the University (WebEx) and a public link will be shown on the e-learning page of the course to access the exam. possible virtual spectators


Office hours

The professors receive by appointment upon agreement by e-mail



Enter

Key information

ECTS
17
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
192
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree

Staff

    Teacher

  • AZ
    Antonio Zaza

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics