Skip to main content
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
Home
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Scienze della Formazione Primaria [G8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 2nd year
  1. Geography and Geography Teaching (with Workshop)
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Geography and Geography Teaching (with Workshop)
Course ID number
2021-2-G8501R014
Course summary SYLLABUS
Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Geography and Geography Teaching Course ID number 2021-2-G8501R014-G8501R014M
Course summary SYLLABUS
Course full name Workshop in Geography and Geography Teaching Course ID number 2021-2-G8501R014-G8501R050M
Course summary

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Geografia e didattica della geografia

Argomenti e articolazione del corso

Il corso intende introdurre gli studenti alla geografia umana e alle sue problematiche più recenti cercando di comunicare la ricchezza e la vastità della materia. La geografia umana studia le relazioni tra le comunità umane e l’ambiente naturale nella loro espressione territoriale. Il corso affronta alcuni dei temi centrali della disciplina: cultura, lingue e religioni, geografia etnica, genere, sviluppo e cambiamento, sistemi urbani, organizzazione politica dello spazio. Durante il corso sarà dato un particolare rilievo ai temi oggetto d'insegnamento nella scuola primaria e alle modalità con cui farli appropriare dai bambini. Si cercherà inoltre di far riflettere sul ruolo ideologico dell'insegnamento della geografia a scuola e sulla necessità di adottare un atteggiamento critico nei confronti del "discorso" geografico

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni (sia in presenza che da remoto) e al Laboratorio connesso al corso, si intendono PROMUOVERE i seguenti apprendimenti, in termini di: 

  • Introdurre gli studenti alla geografia umana e alle sue problematiche più recenti.

    Comunicare la ricchezza e la vastità della materia

    Approfondire i temi oggetto d'insegnamento nella scuola primaria.

    Riflettere sul ruolo ideologico della geografia scolastica.

Metodologie utilizzate

Lezioni frontali in modalità mista: parziale presenza e lezioni videoregistrate sincrone, gruppi seminariali.

Al corso è affiancato un laboratorio, anch'esso parzialmente da remoto, che riguarda la trasmissione didattica dei concetti geografici. Gli studenti lavorando in gruppo dovranno progettare un’attività didattica con l’aiuto del conduttore.

Materiali didattici (online, offline)

Programma e bibliografia per i frequentanti

Bjelland M. D., Montello D. R., Getis A., Geografia Umana, Milano, Mc. Graw-Hill, 2020.
Squarcina E., L’ultimo spazio di libertà,un approccio umanistico e culturale alla geografia del mare,  Milano, Guerini, 2015.
Giorda C., Il mio spazio nel mondo. Geografia per la scuola primaria e dell’infanzia, Roma, Carocci, 2014.

Squarcina E., Pecorelli V. (a cura), Diventare grandi come il mare, Milano, Guerini, 2018.

Eventuali modifiche al programma saranno comunicate prima dell'inizio del corso. Non esiste una differenziazione di programma per frequentanti e non frequentanti. 

Programma e bibliografia per i non frequentanti

Non esiste una differenziazione di programma per frequentanti e non frequentanti.

Modalità d'esame

  • Tipologia di prova: Esame orale. L’esame consisterà in un colloquio volto alla verifica della conoscenza dei principali concetti della geografia umana, alla capacità di applicarli a casi concreti e alla capacità di tradurli in attività didattiche volte al raggiungimento di competenze spaziali da parte degli alunni della scuola dell’infanzia e primaria. Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami orali saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame di possibili spettatori virtuali.


Orario di ricevimento

Durante il periodo di emergenza sanitaria i colloqui con gli studenti avverranno in modalità telematica su appuntamento.

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Erica Neri (erica.neri@.unimib.it)

Export

Course title

Geografia e didattica della geografia

Topics and course structure

The course aims to introduce students to human geography and its most recent problems trying to communicate the richness and vastness of the subject.

Human geography studies the relationships between human communities and the natural environment in their territorial expression. The course deals with some of the central themes of the discipline: culture, languages and religions, ethnic geography, gender, development and change, urban systems, political organization of space. During the course, particular emphasis will be given to the subjects being taught in primary school and how to transform them for children. We will also try to reflect on the ideological role of teaching geography at school and on the need to adopt a critical attitude towards the geographic "discourse"

Objectives

With this teaching, with a constant and participated attendance to the lessons (both in presence and remotely) and to the Laboratory connected to the course, we intend to PROMOTE the following lessons, in terms of 

Introducing students to human geography and its most recent problems.

Communicating the richness and vastness of the subject matter

Deepen the topics taught in primary school.

Reflect on the ideological role of school geography.


Methodologies

Frontal lessons in mixed mode: partial presence and synchronous video-recorded lectures, seminar groups.

A laboratory will be dedicated to the teaching of geographical concepts.

 Students working in groups will have to design a didactic activity with the help of the conductor.

Online and offline teaching materials

Programme and references for attending students

Bjelland M. D., Montello D. R., Getis A., Geografia Umana, Milano, Mc. Graw-Hill, 2020. 
Squarcina E., L’ultimo spazio di libertà,un approccio umanistico e culturale alla geografia del mare,  Milano, Guerini, 2015.
Giorda C., Il mio spazio nel mondo. Geografia per la scuola primaria e dell’infanzia, Roma, Carocci, 2014.

Squarcina E., Pecorelli V. (a cura), Diventare grandi come il mare, Milano, Guerini, 2018

Any changes to the program will be communicated before the beginning of the course. There is no differentiation between the programme for attending students and non-attendants. 

Programme and references for non-attending students

There is no differentiation between the programme for attending students and non-attendants. 


Assessment methods

The exam will consist in an interview aimed at testing the knowledge of the main human geography concepts, the ability to apply them to real cases and the ability to translate them into educational activities aimed at achieving spatial skills by the pupils of  nursery school and primary school. In the Covid-19 emergency period, oral exams will be telematics only. They will be conducted using the WebEx platform and the e-learning page of the teaching will contain a public link to access the exam for possible virtual viewers.


Office hours

During the period of health emergency, interviews with students will take place in telematic mode by appointment.

Programme validity

The programs are worth two academic years.

Course tutors and assistants

Erica Neri (erica.neri@.unimib.it)


Enter

Key information

ECTS
9
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
68
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access
Self enrolment (Student)
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Get the mobile app
Policies
Powered by Moodle
© 2023 Università degli Studi di Milano-Bicocca