Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Scienze della Formazione Primaria [G8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 1st year
  1. Developmental Psychology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Developmental Psychology
Course ID number
2021-1-G8501R003-G8501R003M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Developmental Psychology (with Workshop)

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Lo sviluppo nella prospettiva del ciclo di vita

Argomenti e articolazione del corso

Il corso prevede un inquadramento storico e teorico della disciplina, seguito da riflessioni sulle metodologie di ricerca tipicamente utilizzate in psicologia dello sviluppo. La parte centrale e più consistente del corso sarà rivolta alle principali funzioni psicologiche e al loro sviluppo.

- Inquadramento storico: concetto di sviluppo e ciclo di vita in psicologia

- Metodologia della ricerca in psicologia dello sviluppo: metodi quantitativi e qualitativi

- Principali funzioni psicologiche e loro sviluppo nel ciclo di vita (autori principali): percezione, linguaggio, pensiero, memoria e processi di apprendimento, intelligenza, legami di attaccamento, emozioni, socialità

- Approfondimento tematico sulla creatività


Obiettivi

Il corso intende stimolare un approccio critico alla disciplina ed una riflessione sulle implicazioni di tali conoscenze per comprendere lo sviluppo dei diversi alunni e del sistema classe e le variabili implicate nel processo di insegnamento-apprendimento. In particolare, il corso si propone di sviluppare i seguenti apprendimenti in termini di conoscenze e competenze:

- Sviluppare un approccio critico alla disciplina

- Conoscere prospettive e modelli teorici relativi ai processi di sviluppo e apprendimento
- Avvalersi delle conoscenze sull’evoluzione del soggetto per progettare, comprendere, interpretare lo sviluppo dei diversi alunni e del sistema classe.
- Riconoscere e valorizzare i diversi stili di apprendimento e le diverse modalità di acquisizione autonoma del metodo di studio.



Metodologie utilizzate

Il corso intende promuovere il raggiungimento degli obiettivi attraverso lezioni frontali, seminari tematici, esercitazioni e attività laboratoriali.

In linea con uno dei temi principali affrontati a lezione, il laboratorio è sulla tematica del metodo di studio: mediante esercitazioni e discussioni, gli studenti rifletteranno sui propri processi di apprendimento da un lato allo scopo di renderli più adeguati al contesto universitario, e dall’altro per saper poi utilizzare tale esperienza come mattone importante nella futura professione di insegnante.

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza con possibilità di collegamento da remoto e lezioni sincrone totalmente da remoto. Tutte le lezioni saranno registrate e caricate nello spazio web del corso.


Materiali didattici (online, offline)

  • Slides delle lezioni
  • Articoli (sia per l'approfondimento individuale, sia come preparazione per la discussione in aula)
  • spazio online per esercitazioni e/o discussioni

SI RACCOMANDA AGLI/ALLE STUDENTI/STUDENTESSE DI ISCRIVERSI AL CORSO SULLA PIATTAFORMA MOODLE, IN MODO DA AVERE ACCESSO A MATERIALI, INFORMAZIONI, AVVISI


Programma e bibliografia per i frequentanti

PARTE COMUNE:

  • Slides scaricabili dalla pagina web del corso
  • Belsky, J. (2020). Psicologia dello sviluppo. Seconda edizione italiana. Zanichelli (fino alla PARTE IV inclusa). Il testo è disponibile sia in versione cartacea sia in versione ebook
  • Fiorilli C. (2009). Gli insegnanti pensano l’intelligenza. Unicopli

PARTE DI APPROFONDIMENTO: UNA DELLE DUE ALTERNATIVE

1. Due testi a scelta fra i seguenti:
  • Antonietti A., Molteni S. (2014). Educare al pensiero creativo, Trento,   Erickson, SOLO prima e seconda parte + capp. 15, 18 e conclusioni.
  • Ornaghi V. e Grazzani I. (2020). Lo sviluppo della comprensione sociale nei bambini, Junior + breve relazione scritta su sperimentazione della proposta laboratoriale contenuta
  • Caravita, S. C. S., Gini, G. (2010). L'(Im)moralità del bullismo, Milano, Unicopli.
2. Cinque articoli in lingua inglese caricati sullo spazio web dell'insegnamento.

Programma e bibliografia per i non frequentanti

La stessa dei frequentanti.

Modalità d'esame

Gli studenti, per poter accedere all’esame, dovranno aver frequentato e superato il laboratorio afferente al corso. I conduttori di laboratorio approveranno frequenza e partecipazione alle attività anche avvalendosi esercitazioni e/o brevi riflessioni prodotte dagli studenti.

L’esame è scritto, con una parte a risposte chiuse e una parte a risposte aperte. 

La prova scritta è così strutturata:

30 domande a risposta chiusa sui contenuti del manuale, delle lezioni e del testo di Fiorilli;

1 domanda aperta di riflessione su uno dei contenuti trattati nelle lezioni e/o sul manuale (verranno valutate non soltanto le conoscenze ma anche la capacità di elaborazione e riflessione critica);

1 domanda aperta sulla parte di approfondimento: verranno predisposte una domanda sul il testo riguardante la creatività, una domanda sul testo riguardante il bullismo, una domanda riguardante i 3 articoli sulla creatività, due domande sul gruppo di 5 articoli. Ognuno sceglierà la domanda a cui rispondere in base all'approfondimento scelto. Chi porterà il testo di Grazzani e Ornaghi dovrà invece caricare la relazione entro il giorno dell'esame scritto.

Il tempo a disposizione per la prova scritta è di 1 ora e 30 minuti.

L’esame orale avviene solo su richiesta dello/a studente/tessa o della docente, solo se si è superato lo scritto. L’orale consiste in un colloquio su tutti i testi d’esame, con un voto a sé. Il voto finale è dato dalla media del voto dello scritto e dell’orale, per chi richiede l’orale; solo dal voto dello scritto per chi non richiede l’orale.

Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami orali saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame di possibili spettatori virtuali.

Nella prova scritta/orale verranno valutati, nello specifico:

pertinenza dei contenuti esposti
ricchezza/articolazione dei contenuti esposti
coerenza interna dei concetti e delle argomentazioni
correttezza dei concetti illustrati e discussi
espliciti riferimenti ai testi studiati
correttezza terminologica, ortografica e sintattica

capacità di riflessione critica e di rielaborazione personale dei contenuti



Orario di ricevimento

Il ricevimento studenti sarà in forma virtuale, utilizzando Skype. Contatto: eleonora.farina1. Il calendario ricevimenti sarà pubblicato mensilmente sulla pagina web del docente.

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Barbara Girani De Marco

Stefania Molteni

Chiara Deprà

Letizia Della Zoppa

Laura Fortina

Export

Course title

Human development in life cycle perspective

Topics and course structure

The course provides a historical and theoretical framework of the discipline, followed by reflections on research methodologies typically used in developmental psychology. The central and most significant part of the course will be devoted to major psychological functions and their development.

- Historical Framing: concept development and life cycle in psychology

- Research methodology in developmental psychology: quantitative and qualitative methods

- Main psychological functions and their development in the life cycle (lead authors): perception, language, thought, memory and learning processes, intelligence, attachment theory, emotions, sociability

-Thematic deepening on creativity

Objectives

The course aims to stimulate a critical approach to the discipline and a reflection on the implications of this knowledge for understanding the development of the different pupils and the class system and the variables involved in the teaching-learning process. In particular, the course aims to develop the following aims in terms of knowledge and skills:


- Development of a critical approach to the discipline.

 - Knowledge of perspectives and theoretical models related to the processes of development and learning.

 - Exploiting the knowledge on the evolution of the subject to design, understand, interpret the development of each pupil and class system.

 - Recognize and valorize the different learning styles and the different ways of acquiring a personal study method.


Methodologies

The course aims to promote the achievement of objectives through lectures, seminars, tutorials and workshop activities.

In line with one of the main themes discussed in the course, the workshop is on study method: through exercises and discussions, students will reflect on their learning processes on one hand in order to make them more appropriate to the university context, on the other hand to know how to use this experience a key competence in their future profession.

During the Covid-19 emergency period, lessons will take place in mixed mode: partial presence and online synchronous lessons. All the lessons will be videotaped and uploaded in the course web page.

Online and offline teaching materials

  • Slides of the course lessons
  • Articles (both as individual deepening of some themes and as a preparation for class discussion)
  • Web forum and online practices

STUDENTS ARE RECOMMENDED TO REGISTER FOR THE COURSE ON THE MOODLE PLATFORM, IN ORDER TO GET ACCESS TO MATERIALS, INFORMATION, NOTICES

Programme and references for attending students

COMMON PART (FOR ALL THE STUDENTS)

  • Slides from the webpage of the course
  • Belsky, J. (2020). Psicologia dello sviluppo. Second Italian Edition. Zanichelli (until PART IV included). The text is available in both paper and ebook versions
  • Fiorilli C. (2009). Gli insegnanti pensano l’intelligenza. Unicopli


THEMATIC DEEPENING: ONE OUT OF TWO AMONG THE FOLLOWING POSSIBILITIES

1.  Two texts from this list:

  • Antonietti A., Molteni S. (2014). Educare al pensiero creativo, Trento,   Erickson, ONLY firts and second partes + chaptesr 15, 18 and conclusions.
  • Ornaghi V. e Grazzani I. (2020). Lo sviluppo della comprensione sociale nei bambini, Junior + short written report on a personal sperimentation of the activities proposed in the text
  • Caravita, S. C. S., Gini, G. (2010). L'(Im)moralità del bullismo, Milano, Unicopli.

2. Five scientific papers (uploaded on the web page of the course)

Programme and references for non-attending students

The same as the one for attending students.

Assessment methods

In order to access the exam, students must have attended and passed the laboratory related to the course. The laboratory conductors will also approve attendance and participation in the activities using exercises and / or short reflections produced by the students.

The exam is written, with a part with closed answers and a part with open answers.

The written test will be structured as follows:

30 closed-ended questions on the contents of the main manual, the lessons and Fiorilli's book;

1 open question to reflect on one of the contents covered in the lessons and / or on the manual (not only knowledge but also the ability to elaborate and critical reflection will be evaluated);

1 open question on the in-depth part: a question on the text on creativity, a question on the text on bullying, a question on the 3 articles on creativity, two questions on the group of 5 articles will be prepared. Everyone will choose the question to be answered according to the in-depth part chosen. Those who bring the text by Grazzani and Ornaghi will have to upload the report by the day of the written exam.

The time available for the written test is 1 hour and 30 minutes.

The oral exam takes place only at the student's or teacher's request, only if the writing has been passed. The oral exam consists of an interview on all the exam texts, with one evaluation in itself. The final mark is given by the average of the mark of the written and oral, for those who request the oral; only by the written vote for those who do not request the oral exam.

During the Covid-19 emergency period, oral exams will only be online. They will be carried out using the WebEx platform and on the e-learning page of the course there will be a public link for access to the examination of possible virtual spectators.


In the written / oral test, the following will be assessed:

relevance of the contents displayed
richness / articulation of the contents displayed
internal coherence of concepts and arguments
correctness of the illustrated and discussed concepts
explicit references to the texts studied
terminological, spelling and syntactic correctness

capacity for critical reflection and personal reworking of contents

Office hours

The calendar will be published monthly and the reception will be in virtual form, using Skype. Contact: eleonora.farina1

Programme validity

Two academic years.

Course tutors and assistants

Barbara Girani De Marco

Stefania Molteni

Chiara Deprà

Letizia Della Zoppa

Laura Fortina

Enter

Key information

Field of research
M-PSI/04
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree

Staff

    Teacher

  • EF
    Eleonora Farina

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics