Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 2nd year
  1. Society and Health II
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Society and Health II
Course ID number
2021-2-H4102D013-H4102D038M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Medicine and Society

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Scopo del modulo Storia della Medicina è fornire allo studente gli strumenti necessari alla comprensione degli aspetti culturali e sociali della medicina moderna, attraverso l’analisi della sua evoluzione storica ed epistemologica. Le conoscenze fornite costituiscono la base per saper adeguatamente collocare l’attività del medico nell’attuale contesto socio-culturale.


Contenuti sintetici

Medicina Greco-Romana, Medicina medievale, Rinascimento, Barocco e Illuminismo, Romanticismo e Positivismo, Medicina nel Novecento.


Programma esteso

L'origine delle malattie e il concetto di patocenosi. Medicina nelle popolazioni antiche. Il medioevo e il rischio della carità. Il Rinascimento e la scoperta del corpo umano. Medicina Barocca e Illuminismo. Il Diciannovesimo secolo e la vera età della medicina scientifica. La Medicina nel Ventesimo secolo. 


Prerequisiti

Prerequisiti richiesti dal corso Medicine and Society

Modalità didattica

Lezioni frontali. Durante le lezioni, il docente promuoverà momenti di discussione tra gli studenti su problemi relativi alla medicina moderna, coinvolgendo gli studenti e chiedendo loro di riportare esperienze personali e di riflettere sull'evoluzione del concetto di salute e del rapporto medico-paziente

Nel periodo dell'emergenza COVID-19, le lezioni saranno registrate e somministrate in asincrono

Materiale didattico

Roy Porter. The Cambridge History of Medicine. Cambridge University Press

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre, II anno

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame finale: Esame scritto a domande chiuse a scelta multipla e singola risposta esatta (12 domande) e domande a risposta aperta sintetica (2 domande), per valutare le conoscenze di base la comprensione di un argomento e per valutare le competenze conoscitive e interpretative dello studente.

Durante l'emergenza COVID-19, l'esame potrà essere effettuato online


Orario di ricevimento

Su appuntamento, scrivendo a michele.riva@unimib.it

Export

Aims

The aim of the module History of Medicine is to provide students with the tools for understanding the cultural and social aspects of modern medicine, through the analysis of its historical and epistemological evolution. The knowledge provided is the basis for knowing how to properly place the activity of the physician in the current socio-cultural context.

Contents

Greco-Roman Medicine, Medieval Medicine, Renaissance, Baroque and Enlightenment, Romanticism and Positivism, Medicine in the Twentieth Century.

Detailed program

The rise of diseases and the concept of pathocenosis. Medicine in ancient populations. The Middle Ages and the charity in medicine. Renaissance and the discovery of human body. Baroque and Enlightenment. The nineteenth century and the true age of scientific medicine. The Twentieth Century: excelsior in Medicine.

Prerequisites

Prerequisites requested by the course "Medicine and Society"

Teaching form

Lectures. During the lessons, the teacher promotes discussion among students on problems related to modern medicine, involving students and asking them to report personal experiences and to reflect on the evolution of the concept of health and of the relationship between doctor and physician. 

During the COVID-19 emergency, the lectures will be recorded and asynchronously delivered

Textbook and teaching resource

Roy Porter. The Cambridge History of Medicine. Cambridge University Press

Semester

semester 1, year 2

Assessment method

Final exam: written test with closed multiple-choice questions with only one correct answer (12 questions) and short-answer questions (2 questions), in order to assess the basic knowledge and understanding of a topic and to evaluate the cognitive and interpretative skills.

During the COVID-19 emergency, the exam can be done online

Office hours

By appointment, writing to michele.riva@unimib.it

Enter

Key information

Field of research
MED/02
ECTS
3
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
30
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree

Staff

    Teacher

  • Luca Cambioli
    Luca Cambioli
  • FOTO PROFILO
    Michele Augusto Riva

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics